Bottenmeta gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmeta gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmeta gädda

Jag behöver hjälp... Jag var ute på säsongens första gäddpassi fredags - tyvärr bommade jag. Metoden var bottemete med sunken paternoster och levande, rätt stora idar som bete. Problemet var att idarna gav utslag på larmet hela tiden. Jag försökte att sätta spöna vinkelrätt mot vattnet så att spöna skulle absorbera betenas rörelser men det hjälpte bara marginellt. Jag hade tillräckligt stor tyngd för att idarna inte skulle kunna flytta den men trots att jag satte på mindre känsliga larm så gav de utslag.

Så till mina frågor:

1) Har ni fått gädda på bottenmete när ni har fiskat på kort distans trots att betesfisken har fått larmen att pipa till med jämna mellanrum? Ska tillägga att jag körde med rätt hög ljudvolym eftersom jag gick mellan spöna och de var drygt 20 meter ifrån varandra med rätt mycket växtlighet emellan som kunde absorbera ljuden. Dessutom så var det vindstilla vilket är obra för gädda i flera avseenden men kanske särskilt om det piper till från larm hela tiden... Sen körde jag på rätt kort distans eftersom jag fiskar i strömmande vatten och jag ville inte att strömmen skulle få tag på linan och förstöra huggindikationen.

2) Hur gör ni för att undvika att betet ger utslag på larmen? Jag tänkte testa något längre distans mellan spö och bete nästa runda men det är något som jag helst vill undvika...

Deadbait skulle väl vara ett alternativ?

Kommentera

Använder du någon typ av swinger eller hanger? Det kan ju hjälpa lite, eller kanske en sån här är att föredra framför känsligare larm: http://www.buyit.se/fiskekompaniet/v...15736&veckans=

Det är sällan gäddan bara står och tjuvhåller, ofta går detn iväg med fisken och då funkar ju drop off-alarm kalas, och de är mindre känsliga.

Fox har ju sitt Micron P, och även nappindikatorer som Drop Arm och Pike Swinger.

...och till sist: Behöver du verkligen köra larm? Jag använder mycket sällan larm till gäddfisket, indikatorn ger oftast tillräckligt feedback då den droppar...
      www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Moilanen Visa inlägg
        Deadbait skulle väl vara ett alternativ?
        Nej

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
        Använder du någon typ av swinger eller hanger? Det kan ju hjälpa lite, eller kanske en sån här är att föredra framför känsligare larm: http://www.buyit.se/fiskekompaniet/v...15736&veckans=

Det är sällan gäddan bara står och tjuvhåller, ofta går detn iväg med fisken och då funkar ju drop off-alarm kalas, och de är mindre känsliga.

Fox har ju sitt Micron P, och även nappindikatorer som Drop Arm och Pike Swinger.

...och till sist: Behöver du verkligen köra larm? Jag använder mycket sällan larm till gäddfisket, indikatorn ger oftast tillräckligt feedback då den droppar...
        Jag vill kunna fiska med lite mellanrum - tex ett aktivt flötmete men samtidigt ett bottenmete på en annan plats - så larm vill jag ha. Jag vill helst inte behöva köpa nya larm så ett sådant inköp är inte aktuellt just nu iaf men kanske blir det det i framtiden om jag tycker att det behövs. Jag kör med hanger på bakre banksticken som låser linan som en pike swinger.

Kommentera

Nån som vet nån svensk affär som säljer drop off larm?

Kommentera

Kommentera

Fiskaru i Lödde? 1 spö är väl max då...
              pissa på larmen eller skaffa en pingla
              Deadbait funkar oxå bra

Kommentera

Giassar på Rögle dammar!
                [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
                  Fiskaru i Lödde? 1 spö är väl max då...
                  pissa på larmen eller skaffa en pingla
                  Deadbait funkar oxå bra
                  Läs på bättre - jag förstå inte hur man kan komma med sådana kommentarer om ett ämne som är en googlesökning bort...

Deadbait säger du...hur stor erfarenhet har du av löddefisket?
                  Senast ändrad av CalleX; 2007-10-21, 17:59.

Kommentera

Mick brown har kört deadbait i Lödde! Helt utan framgång!!!! Kompaniet har dropoffs! Pingla är ju dessutom extremt effektiv om man vill att gäddan ska kunna ta lina med lite motstånd! (Icke!!)
                    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    26 svar
                    4 728 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76