Abborrens egenhet. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrens egenhet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrens egenhet.

Genom åren har man ju metat en del abborre med mask. Man sitter på sjön eller på land och nappen kommer mycket tätt. Plötsligt slutar nappen. Tar upp metet och kroken syns. Man justerar in krokspetsen och sedan börjar borren nappa igen. Detta upprepas om och om igen. Alla "vet" ju att krokspetsen inte får synas när man metar borre.

Frågan är nu, är detta verkligen sant? Teoretiskt borde inte borren bry sig om krokspetsen. Den tar ju på jigg med synlig krok och drag med synliga trekrokar. Kan det vara skillnad på jakt och ätande av stilla föda som är fallet när man metar? Eller är det vår inbillning? Borren, som är VÄLDIGT känslig för retning, tröttnar på vår mask men när vi drar upp och släpper ner så blir han intresserad igen.

Har någon svaret?

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Jag metar alltid abborre med synlig krokspets! jag fångar nte mindre än någon annan....

Kommentera

Jag metar oxå med krokspetsen synlig..läste nånstans att krokningsförmågan blir bättre då.
      Tror faktiskt att borrarna lackar till på masken o helt sonika struntar i den, de tar ett par smakprov..gillar det inte och pyser en liten bit. När masken dyker upp igen är den intressant en stund men sen samma sak..
      Det har nog inte med krokspetsen att göra utan borrarnas huggvillighet. Har jag flötet där jag vet att det finns abborrar, de har varit o nafsat lite, men det händer inget då drar jag det lite i sidled och då brukar det nappa..
      "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
      Länka till min är helt ok.

Kommentera

alltså min största borre har jag tagit med synlig krokspets, jag tror inte det spelar ngn större roll, men ibland blir man fundersam, vi kommer nog aldrig förstå fiskarna, dom är lite egna, ibland verkar det som dom jävlas med en.....

en sak som jag däremot märkt funkar, är nappar det inte slit upp sänk på samma ställe igen, för abborrarna verkar älska när masken kommer dalandes ner, (det är väl det den gör när dom fångar den naturligt)

Kommentera

Ja, det var det jag menade med att de är väldigt känsliga för retning (och konkurrans). Tröga borrar kan man enkelt reta till hugg med lite spörörelser. Ibland ser man ju också att flera borrar försöker stjäla spinnaren från den som sitter fast.

Passar på att fråga en annan sak om abborrar. Vad är det för vita, benliknande, halvrunda saker som man hittar i botten på sumpen när man har haft abborrar där. Ca 1 cm i diam och ser ungefär ut som en halv hasselnötskärna fast med lite mer rundade kanter. Verkar vara något den stöter upp när den blir stressad. Har hittat 6 st i år och har alldrig sett det förut. Å andra sidan har jag aldrig haft en sump förut heller.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Abborren är en av våra aboslut mest nyckfulla fiskar, så är det bara. Ena stunden slänger dem sig över nästan vad som helst för att fem minuter senare inte gå att truga med någonting. Då spelar det inge roll om man dinglar med en mask, förförisk liten löja eller vad det nu kan vara. Den vill ehlt enkelt inte nappa. Kanske är det också därför den är så kul att överlista, speciellt de stora...
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

De vita sakerna kommer troligen från kräftor som abborrarna ätit. De kallas för kräftstenar, om jag inte minns fel - och innehåller mycket kalk.
              "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Att abborren skulle bry sig om att kroken syns är bara gammalt skrock. I så fall skulle den inte hugga på varken vobbler, jigg, spinnare eller skeddrag. Och som du vet så har det ju fångats många borrar på dom dragen. Jag metar alltid med kroken instucken på en bit i mitten på masken. Då kan den röra sig bättre och lockar även lite trögare abborrar.
                !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 889 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76