Förbereda fodermajs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbereda fodermajs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förbereda fodermajs

MÅSTE man koka fodermajs? Jag hade tänkt förbereda en sats fodermajs och nu har jag hört att man inte behöver koka den om den ska stå en längre tid i vätska - är det något som fler har hört? Det hade varit jäkligt skönt att slippa koka all majs och om jag ska låta den stå och jäsa minst två veckor så kanske...?

Brukar ni göra något för att hjälpa jäsningen? Jag har lagt i lite bröd men tror väl inte riktigt att det behövs - jag
    har gjort det eftersom jag har kokat majsen tidigare och då bör alla svampar dö. Nu funderar på att tillsätta en gnutta torrjäst för att det ska gå snabbare...
    Senast ändrad av CalleX; 2007-09-15, 14:53.

Måste och måste vet jag inte. Men jag tycker det känns betdyligt säkrare och ha det gjort. Det du kan göra är att koka upp majsen och sen hälla över allt i en kylväska och låta det stå där tills det svalnat. Går betydligt snabbare än om man ska koka allt i 30 minuter.
    Senast ändrad av christian; 2007-09-15, 15:07.

Kommentera

Häll inte av utomhus på en välexponerad del av gräsmattan, jag fick hjälp av en polare att koka och sedan hällde vi utanför dörra typ.

Växer fortf. inget där efter 6månander
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av christian Visa inlägg
        Måste och måste vet jag inte. Men jag tycker det känns betdyligt säkrare och ha det gjort. Det du kan göra är att koka upp majsen och sen hälla över allt i en kylväska och låta det stå där tills det svalnat. Går betydligt snabbare än om man ska koka allt i 30 minuter.
        Så kan jag väl iofs göra - det är bara att jag vill förbereda en så stor mängd att det ändå kommer vara skitsegt...men det är väl bara att bita ihop

Kommentera

Jag röstar för kokning

Det blir bättre konsistens på majsen. Dessutom kan du ju hälla i gottis under kokningen som sugs in bättre. Jag skulle "boosta" skiten med honung under kokning vilket lockar alla karpfiskar.

Honungen påskyndar också jäsningen

Är det "vanlig" fodermajs så MÅSTE den boostas - den är helt enkelt för smakfattig. La Platamajs däremot är mer smakrik.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
            MÅSTE man koka fodermajs? Jag hade tänkt förbereda en sats fodermajs och nu har jag hört att man inte behöver koka den om den ska stå en längre tid i vätska - är det något som fler har hört? Det hade varit jäkligt skönt att slippa koka all majs och om jag ska låta den stå och jäsa minst två veckor så kanske...?

Brukar ni göra något för att hjälpa jäsningen? Jag har lagt i lite bröd men tror väl inte riktigt att det behövs - jag
            har gjort det eftersom jag har kokat majsen tidigare och då bör alla svampar dö. Nu funderar på att tillsätta en gnutta torrjäst för att det ska gå snabbare...

Blötlägg i 24 timmar och koka i 15-30min, du får kolla koncistensen på kornen. Kan annars svälla i magen på fisken och dom dör. och det är ju inte det vi vill.
            Vill du dom ska jäsa är det bara att förvara i vattnet på ett varmt ställe.
            Men alltid koka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Björnta Visa inlägg
              Blötlägg i 24 timmar och koka i 15-30min, du får kolla koncistensen på kornen. Kan annars svälla i magen på fisken och dom dör. och det är ju inte det vi vill.
              Vill du dom ska jäsa är det bara att förvara i vattnet på ett varmt ställe.
              Men alltid koka.
              Nu tror jag inte att de KAN svälla mer efter en blötläggning på 15-20 dagar. Faktum är att jag inte har märkt märkbar volymförändring mellan nykokta korn och korn som varit blötlagda i 9 månader. Volymförändringen som sker under kokningen är ju verkligen inte så dramatisk som kikärtor och olika böntyper...och konsistensen är stenhård oavsett hur länge man koker dem - jag kokade en sats i 2 timmar sist och kunde inte märka någon skillnad på de jag kokat i 20-30 minuter...

Jäsningen funkar utmärkt utomhus, då blir det inte så våldsamt heller - jag har inget vattenlås utan får pysa efterhand. Förra året så började jäsningen direkt i november som jag förberedde satsen men avstannade när det var som kallast för att sedan sätta igång igen på vårkanten

Sir-fish-alot: Jag boostar inte dem alls. De suger inte åt sig ett skit enligt min erfarenhet - all smak läggerr sig på ytan och försvinner vid första kontakt med vatten. Det effektivaste att ge dem smak är att låta dem ligga och jäsa riktigt länge - och det tycks vida mer effektivt än andra smaker dessutom...de är fyllekajor hela bunten!
              Senast ändrad av CalleX; 2007-09-15, 23:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                Sir-fish-alot: Jag boostar inte dem alls. De suger inte åt sig ett skit enligt min erfarenhet - all smak läggerr sig på ytan och försvinner vid första kontakt med vatten. Det effektivaste att ge dem smak är att låta dem ligga och jäsa riktigt länge - och det tycks vida mer effektivt än andra smaker dessutom...de är fyllekajor hela bunten!
                Låter som ett fylleparty. Kan gissa att det är karp du är ute efter

Visste inte att du jäser dem så länge...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Låter som ett fylleparty. Kan gissa att det är karp du är ute efter

Visste inte att du jäser dem så länge...
                  Det var nån amerikansk karpguide (USA's enda tror jag) som jag läste att han lät dem ligga ett halvår för bästa resultat - och det verkar funka på svenska också Jag gjord det delvis för att se om de blev mjukare...och det blev de väl men bara marginellt

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Är det "vanlig" fodermajs så MÅSTE den boostas - den är helt enkelt för smakfattig. La Platamajs däremot är mer smakrik.
                    MÅSTE de boostas ?
                    Jag tycker de känns jävligt hett med osmaksatt...
                    Sen så är de inte fel om de stinker gammal bajjamajja
                    Keep talking about me, You are just making me famous..
                    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 909 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76