Mörtsump - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtsump

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mörtsump

hejsan hur länge kan ni sumpa era mörtar och vilka typer av sumpar använder ni? behöver de mat? jag har en 90 l plasttunna som är ordentligt perforerad med 10 mm hål jag har sumpat 20 mörtar i den utan mat från november till mars men det är ju på vintern det. nu håller jag på att ladda upp inför hösten och vintern gäddmete. har för tillfället 60 st möstar i samma spann liggande i en sjö, tror ni dom klarar sig? hur gör ni? mvh J

jag skall göra samma sak som dig fast jag ska ha de i ett akvarium på 100 liter o mata med fiskmat. så jag har till senhöst/vinter/våren. Jag tycker du ska ha de i en tunna hemma eller vadsomhellst och köpa någon billig pump, sen mata med vanlig fiskmat. då klarar sig de nog bäst.

Kommentera

Vintertid behövs ingen mat. Bara syre och en skonsam miljö.

Kommentera

även om de små kräken klarar sig utan mat , så skulle jag känna mej som en bättre människa om de fick lite

Kommentera

Ursprungligen postat av Nenne Visa inlägg
          även om de små kräken klarar sig utan mat , så skulle jag känna mej som en bättre människa om de fick lite
          Så de mår bra innan du trycker in trekrokarna i dem?

I de flesta fall tror jag de mår bättre utan mat. Detta eftersom de skiter när de äter (surprise!). Skit i vattnet är inte bra för dem. Visst, byter du vatten riktigt ofta är det inget problem men då måste du göra det också (vilket många slarvar med...).

Skulle du ta mörtar i mörtstuga med mäsk måste man byta vatten riktigt ofta i början innan de "skitit av sig" eftersom de passat på att äta ordentligt.

Det är inget jag rekommenderar, men jag hade en stor mängd benlöjor i en tunna under ett halvår (okt-april) utan att en enda dog. Ett enda vattenbyte under hela denna period (behövdes inte mer eftersom de var metade och inte fick mat). Anledningen till att de fick simma där så länge var den obefintliga isen i mina hemtrakter denna vinter samt dåligt med fisketid i övrigt.

/Martin

Kommentera

jag hade ju inte tänkt att ha dom hemma´. tar plats, bökigt med stora kar/akvaruíum och vattentemperatur som blir för hög.en perforerad tunna i ngn lämpligt vattendrag är lättare. ingen av er som har testat det under längre tid och med mycket betesfisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Joe Visa inlägg
              jag hade ju inte tänkt att ha dom hemma´. tar plats, bökigt med stora kar/akvaruíum och vattentemperatur som blir för hög.en perforerad tunna i ngn lämpligt vattendrag är lättare. ingen av er som har testat det under längre tid och med mycket betesfisk?
              Om vattentempen är låg och tunnan bra går det. Det är oerhört viktigt att tunnan är helt slät inuti. Slipa ner alla invändiga ojämnheter, dvs varenda borrhål. Annars blir det sår och infektioner på fiskarna. Med borrhål är det vanligt att mörtarna skadar ögonen på dessa vilket leder till infektioner och mörtar som ser ut som Marty Feldman.

Det är ingen slump att tvättmaskinstrummor används som sump, de är i grunden designade för att vara skonsamma mot kläderna...

/Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 884 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76