vitlök/hamp boilies homemades - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vitlök/hamp boilies homemades

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rassie,jag gillar mörka beten men fick "max" på "trafikljuset" i våras som består av, en halv pineapple samt en halv magicfruit båda är popups...
    Den lyser typ i vattnet men den funkade....
    Stenberg som sa,de där jävla trafikljuset får du aldrig på och efter 2min så smacka de på ,O
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
      Rassie,jag gillar mörka beten men fick "max" på "trafikljuset" i våras som består av, en halv pineapple samt en halv magicfruit båda är popups...
      Den lyser typ i vattnet men den funkade....
      Stenberg som sa,de där jävla trafikljuset får du aldrig på och efter 2min så smacka de på ,O
      japp klart att det kan funka, men personligen tror jag nästan karpar är färgblinda, men klart att de inte har helt kass syn med tanke på att de tar ytbeten
      På jakt efter 15+

Kommentera

boilies

Ett enkelt recept:

50% malda Frolic/pellets
        50% Soyamjöl
        Någon form av frö
        Smak/doftämne om önskat
        Ägg

Rulla och koka

Frolic är välbeprövat på kontinenten och här är ett recept som gör att de håller lite längre i vattnet. Du får ett kilo boilies till motsvarande pris vad en halv öl kostar på krogen. Du har utan problem råd att mäska ordentligt, även fast du har en lite ekonomi.

En fråga:
        Jag har läst P-o Johannessons bok om karpfiske. I delen där han går igenom boilierecept. I recepten tar han inte hänsyn till äggens energisammansättning.
        Den är cirka 60/40 fett/protein, om man tar in det i beräkningen bör sammansättning bli annorlunda på hans HNV-bullar?

Kommentera

Borde de inte bli rätt svårt att rulla om 50% av mixen innehåller malda frolics eller pellets ?
          Jag har inte rullat de där men jag har gjort andra egna recept och då blir de lite problem att rulla när de är för mycket frolic tex.
          Känns bara som om man skulle dra ner lite på de så skulle de rulla mycket bättre ?
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av McBayonne Visa inlägg
            Ett enkelt recept:

50% malda Frolic/pellets
            50% Soyamjöl
            Någon form av frö
            Smak/doftämne om önskat
            Ägg

Rulla och koka

Frolic är välbeprövat på kontinenten och här är ett recept som gör att de håller lite längre i vattnet. Du får ett kilo boilies till motsvarande pris vad en halv öl kostar på krogen. Du har utan problem råd att mäska ordentligt, även fast du har en lite ekonomi.

En fråga:
            Jag har läst P-o Johannessons bok om karpfiske. I delen där han går igenom boilierecept. I recepten tar han inte hänsyn till äggens energisammansättning.
            Den är cirka 60/40 fett/protein, om man tar in det i beräkningen bör sammansättning bli annorlunda på hans HNV-bullar?
            Jag har gjort egna "crap baits" ... frågan om rullning, kokning och konsistens hänger på äggen till stor del.

Därför denna fråga: Du skriver ägg. Hur många ägg per dl/liter/100g/1kg mix?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag anser dock inte detta som crapbaits. De innehåller ungefär 30% fett/protein/kolhydrater. Men det är en smakfråga...

Äggfrågan: Det beror på hur stora äggen är. Jag bukar knäcka 6 ägg. Sen har jag färdig torrmix, typ 2kg. Sen är det bara blanda tills du finner konsistensen som lagom. Skulle tippa på att det handlar om cirka 900-1000g.

Lycka till!

Kommentera

Vad kan jag säga Jimmiee, det har funkat för mig... Använder du mera mjöl så blir det som du säger, lättare att rulla. Går även att mjöla in korven för att göra det lite torrare. Testa er fram för att se vad som passar er

Kommentera

Jag anser dock inte detta som crapbaits. De innehåller ungefär 30% fett/protein/kolhydrater. Men det är en smakfråga...

Äggfrågan: Det beror på hur stora äggen är. Jag bukar knäcka 6 ägg. Sen har jag färdig torrmix, typ 2kg. Sen är det bara blanda tills du finner konsistensen som lagom. Skulle tippa på att det handlar om cirka 900-1000g.

Lycka till!
                  Jag menar att JAG gjort crapbaits och var det inte rätt mängd ägg så blev de väldigt porösa och dög bara till mäskning. Skulle inte överleva ett kast hängandes på en hair-rig...

Dina bullar är som du skrev i en annan division...
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Vad kan jag säga Jimmiee, det har funkat för mig... Använder du mera mjöl så blir det som du säger, lättare att rulla. Går även att mjöla in korven för att göra det lite torrare. Testa er fram för att se vad som passar er
                    Ja självklart men ville bara se vad du tyckte .
                    Dessto mindre pellets/frolic blir de lättare att rulla så.
                    Att 50% av mixen var gjorde på malda frolic eller pellets lät inte alls som de rullade bra,var tvungen att fråga.
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Jag menar att JAG gjort crapbaits och var det inte rätt mängd ägg så blev de väldigt porösa och dög bara till mäskning. Skulle inte överleva ett kast hängandes på en hair-rig...
                      Koka och torka betena längre då ?
                      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 903 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76