Bröd, Vilken sort är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bröd, Vilken sort är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bröd, Vilken sort är bäst?

Jag metar ofta med bröd karp,id,multe, med mer och brukar fundera på vilket bröd som är bäst egentligen? Vissa bröd sitter bättre på kroken, det är ju lätt att avgöra, men sedan kan ju andra vara betydligt bättre att mäska med och vissa andra sorter kanske faller fisken bättre i smaken? När jag själv äter bröd finns det ju vissa sorter som smakar bättre än andra, fisken borde väl tycka lika dant?

Mitt personliga favoritbröd är fyrkantiga polarkakor " med extra nyttiga fibrer". Sitter bra och länge på kroken om man ska fiska brödet "poppat" samtidigt som det är ganska degigt.

Valmofranska är ju billigt och borde väl fungera rätt bra, är det nån mete expert som gjort tester på hur valmofrön påverkar fiskens aptit?

Det och mycket mer funderar jag på. (Hann inte ut och fiska idag)
    Det är dagens härliga sanning!

jag använder mest franska. Dock har jag ju inte prövat alla typer av bröd. Jag har faktiskt haft funderingar på att baka eget bröd med mögelost i till färnafisket. Får se när det blir av.

Men jag tror att det är en stor fördel om brödet är fluffigt och poröst.

Kommentera

Vallmo sägs ju "döva fiskens misstänksamhet" så...

Jag kör mest efter färna på flytande och då är det barkis/franska med vallmofrån el påsmält ost jag helst använder. Märket är ju oftast av lokal karaktär, bara att ut o leta.

Kommentera

Säg att man, som jag, ibland vill fiska tex mört för att få betesfisk eller för att bara fiska mört helt enkelt och vill använda bröd som bete. Alla gånger jag har provat har jag blivit måttligt road Löses upp, lossnar i kastet, mörten puffar på det så lossnar det etc. Vad göra? Vilket bröd är bäst att köpa och hur apliceras det på ett fördelaktigt sätt? Blöta i vatten? Tips tack

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
          Säg att man, som jag, ibland vill fiska tex mört för att få betesfisk eller för att bara fiska mört helt enkelt och vill använda bröd som bete. Alla gånger jag har provat har jag blivit måttligt road Löses upp, lossnar i kastet, mörten puffar på det så lossnar det etc. Vad göra? Vilket bröd är bäst att köpa och hur apliceras det på ett fördelaktigt sätt? Blöta i vatten? Tips tack
          bröd är ju mer eller mindre ett engångsbete. Det blir mjukt och löst fort i vatten. När du väl slängt ut brödet kan du inte röra det mkt. Vet inte hur stora brödbitar du fiskat med, men små brödbitar är ett utmärkt mörtbete. Ett lätt sätt att få bra bitar till mindre fisk, är att köpa färdigskivat bröd och sen klippa med sax i småbitar, eller köpa en bread pounch (verktyg som stansar ut bitar i lagom storlek)

Kommentera

Nä det är ju inte som power-bait direkt Men det känns surt att sitta där och glo på flötet med en gnagande känsla av att betet nog fallit av för längesen. Knådar ni/du bara brödet eller blöter ni i vattnet eller hur gör man på bästa sätt?

Kommentera

Tryck ihop en bit mjukt vitt bröd lägg till lite fukt vid behov. Det lättaste sättet är nog att sitta med en bit bröd och testa sig fram. är brödet gammalt är det oftast väldigt svårt! Det ska vara mjukt och saftigt. Är det större fiskar jag är ute efter brukar jag bara trycka till brödet lite vid kroken för det ska sitta bättre och låta resten vara fluffigt. Eller varför inte sätta kroken genom den hårda kanten på brödet och fiska det poppat. Svårslaget bäst
              Piece of cake

Intressant det där du sa om valmo Highman!
              Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ingen raketforskning direkt med andra ord Formfranska har jag läst lite här och var, kostar ju ingenting så det får bli att testa det. Brukar alltid annars köra på mask, funkar finfint. Vet inte ens varför jag vill prova bröd från första början..

Kommentera

jag har haft väldigt dålig framgång med brödpasta (bröd knådat till kulor) utan det ska vara fluffigt. Som sagt klipp brödskiva till en liten fyrkant. Kroka i kantenoch se till att krokspetsen är fri.

Kommentera

Bröd funkar fint till bottenmete efter sutare

Till detta fiske använde jag ett mörkt bröd med sötma från sirap. Stora bitar från "hörnen" var bäst.

Mörten hann bara dutta lite innan sutarna jagade bort den!
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 873 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb