dum fråga kanske, men var hittar jag mask? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dum fråga kanske, men var hittar jag mask?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag mins inte hur vi gjorde. Detta var under men barndom med min mycket busiga morfar. Tror vi anvænde ett bilbatteri. Men jag vet inte hur det funkar med jord och sådant med likstrøm. Annars kan væl man inte bli dømd før det.

Niklas
    Niklas
    http://slasklag1.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas (slasklag1) Visa inlägg
      Jag mins inte hur vi gjorde. Detta var under men barndom med min mycket busiga morfar. Tror vi anvænde ett bilbatteri. Men jag vet inte hur det funkar med jord och sådant med likstrøm. Annars kan væl man inte bli dømd før det.

Niklas
      DÖmd och dömd, det är nog ingen som dömmer dig (även om det säkert inte är lagligt) men man vill ju inte att folk skadar sig

Kommentera

tjena, tänkte försöka mig på detta med ficklampan inatt, men undrar bara är det efter ngn viss tid eller så det funkar bäst ? Och måste man kunna se jorden mellan gräset för o se masken ?
        Började regna för någon timme sedan också, så funkar det leta när det regnar också? Och är det "rätt" årstid nu?

Mvh

Kommentera

Ju mer...

Ursprungligen postat av ael Visa inlägg
          tjena, tänkte försöka mig på detta med ficklampan inatt, men undrar bara är det efter ngn viss tid eller så det funkar bäst ? Och måste man kunna se jorden mellan gräset för o se masken ?
          Började regna för någon timme sedan också, så funkar det leta när det regnar också? Och är det "rätt" årstid nu?

Mvh

Ju mer det regnar ju lättare är maskjakten. Ösregn är följaktligen bäst. Maskarna kan inte så lätt uppfatta vibrationerna från dina steg och de är mindre ljuskänsliga än kvällar utan regn.

Jag betraktar masken man hittar i gräsmattan om nätterna mest som bete efter större vitfisk eller för ålfiske. Väslkötta komposter ger fortfarande de bästa metmaskarna.

Ju tystare du kan röra dig ju fler maskar kan du spana in. Lys aldrig rakt på masken den känner det (fråga mig inte hur). Lys istället så att masken finns i utkanten eller strax utanför själva ljuskäglan. Gå aldrig närmare än nödvändigt, sträck dig hellre en bit för att nå den.
          Grip alltid i maskens ljusare ända,´och grip som en kobra hugger. Annars är den försmädligt nog borta innan du hinner blinka.

Skriv gärna någar rader om utgången av din "maskjakt".

Good luck!

Uttern_
          Den gamle och navet
          (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Bara en sak jag e lite osäker på, vad för sorts gräs, alltså jag menar, måste det vara jätte kort klippt och ska man se jorden mellan gräset för att kunna se masken? För där jag tänkte leta är det kanske ngn vecka om inte 2 veckor gräs ca skulle jag gissa. Så man ser ej jorden, ligger masken isf ovanpågräset?
            Tacksam för svar.

mvh

Kommentera

Lägg ut några säckar typ plast helst svarta på en gräsplätt och du har mask alltid om det blir för torrt kan du vattna lite du kan täcka säckarn så dom inte drar iväg om det skulle börja blåsa.

/rolf

Kommentera

det finns ofta mask där det finns gott om dom.

Kommentera

Lägg ut några säckar typ plast helst svarta på en gräsplätt och du har mask alltid om det blir för torrt kan du vattna lite du kan täcka säckarn så dom inte drar iväg om det skulle börja blåsa.

/rolf
                  Vad menade du med det där Harmageddon?
                  Ska jag bara lägg de på gräset? .. Skulle de då krypa in i dem eller vad menar du?
                  Lite mer ingående tack.
                  mvh

Kommentera

Mask dras till fukt och mörker och under ditt täcke trivs masken. Det behöver inte vara plast det kan vara en gammal matta tex.bara fukten finns där. Principen är den samma som vid täckodling där man just eftersträvar maskens arbete. Lägg gärna lite gräsklipp då och då under ditt täcke för att tillföra foder åt dina hungriga maskar. Om du vill kan du ympa in kompostmask då går det snabbare att få igång hela proceduren. Du har garanterat mask hela sommarn och hösten.

/rolf

Kommentera

Mask dras till fukt och mörker och under ditt täcke trivs masken. Det behöver inte vara plast det kan vara en gammal matta tex.bara fukten finns där. Principen är den samma som vid täckodling där man just eftersträvar maskens arbete. Lägg gärna lite gräsklipp då och då under ditt täcke för att tillföra foder åt dina hungriga maskar. Om du vill kan du ympa in kompostmask då går det snabbare att få igång hela proceduren. Du har garanterat mask hela sommarn och hösten.

/rolf
                      Jaha då är jag med på noterna, men isf behöver man gräva under plasten/mattan för o få fram masken ?

Det är synd bara att jag bor i lägenhet, kanske ser dumt ut o gå o slänga ut en matta på gräset o få den att ligga kvar där på den lokala gården :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37