Jakten på Sutarna - Den sorgliga satsningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jakten på Sutarna - Den sorgliga satsningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jakten på Sutarna - Den sorgliga satsningen

Är en inbiten gäddfiskare som tänkte att ombyte förnöjer, önskar snöa in på specimenmete men resultaten och fångsten uteblir. Tar mer än gärna emot tips och trix från er erfarna själar där ute. Antingen i tråden eller via pm. Har den här sommaren börjat meta riktat och börjat med Sutaren. Kommer att lägga ut mina försök att ta årets första sutare.

Införskaffade ett Cormoran match master twin-tip 12", är väl sådär men har ingenting att jämföra med, avkrokningsmatta, ordentlig håv, vågnät, feeders, flöten, banksticks, bly, krokar mm. Till spöt har jag en Shimano gt med 0.19 flätlina men tanken är att byta till nylon.

Har snart avlagt 10 pass i Stockholms södra sjöar, Långsjön, Drevviken, Mörtsjön, Trehörningen, Söderbysjön, utan tillstymmelsen till framgång. Ett par enkilosbraxar och några mindre Björknor som största bifångst. Vissa pass endast två små mörtar och en liten Sarv. Letar fortfarande efter en bra spot att regelbundet sitta på , att mäska upp ordentligt. Har båt i Östnora, Södra Sthlms skärgård, om det underlättar. Kan lätt tänka mig ett specimenpass i byte mot en gäddtur med båten.

Hade problem med konsistensen på mäsket i början men nu tror jag att den är bra, problemet är dock att mäsket nästan känns mer negativt än positivt. Har blandat ströbröd, majs som bas med inslag av kikärtor eller blodpudding. Samt ibland tillsatt curry, bikarbonat eller vaniljsocker. Måste jobba på mitt mäsk eller köpa färdigt och tillsätta partiklar.

Som krokbete har jag använt majs, smaksatt majs (tuttifrutti, jordgubb, scopex), mask och maggots.

En liten resumé på min sorgliga satsning, fortsättning följer.

Kom som sagt gärna med ideér och tips som förbättra mitt för tillfället torftiga mete.
    Senast ändrad av sonicboom; 2007-08-09, 00:09.
    God shad it...

Bikarbonat ??? Har jag aldrig hört om innan :P Är det för att det ska pysa eller? Isåfall har jag gjort liknande fast med C-vitaminbrus.

Jag tror du ska försöka göra det så enkelt som möjligt innan du börjar göra det mer avancerat.

Det räcker med att du mäskar med majs (loosefeeding) och ett hyffsat enkelt brödmäsk. Du kan köra exempelvis ströbröd (gärna lite rostat), krossad hampa, majs och kokade hampfrön., Det är ett fullt fungerande grundmäsk till sutare som bör funka på flesta platserna.

Tänk på att ge platserna tid. Vet inte hur långa pass du kört, men man kan ju få sitta ett bra tag innan de hittar in på mäskplatsen.

Sitt ä rätt vatten, på rätt ställe. Vet inte hur sjöarna är i sthlm så kan ej ge tips om vart du ska tyvärr.

Men jag har ytterst svårt att tro att anledningen till att du inte skulle få fisk är för att du saknar tuttifruttismak eller likn. Det är inte antorpa du fiskar i . Finns det vanlig sockermajs och dom finns på platsen så tar dom det. Ofta vill man göra det mer avancerat än nödvändigt. Särskillt om det går dåligt och man börjar bli osäker.

Kommentera

Ny plats...

Har varit runt och rekat heta platser men inte riktigt hittat vad jag söker. På tok för mycket strandtomter i Sthlm. Dessutom vill jag ha ett ställe som är lite undangömt. Får leta på.

Fann dock en plats i Drevviken som kan vara värt ett försök. Överhängande träd, vass och grumligt brunaktigt vatten. Inga näckrosor. Vet ej vattendjupet ännu.

Planen är att åka ut ikväll och mäska men även doppa flötet lite. Funderar just nu på vilken blandning jag skall göra eller om jag endast ska loosefeeda med majs.
      God shad it...

Kommentera

Ursprungligen postat av sonicboom Visa inlägg
        Har varit runt och rekat heta platser men inte riktigt hittat vad jag söker. På tok för mycket strandtomter i Sthlm. Dessutom vill jag ha ett ställe som är lite undangömt. Får leta på.

Fann dock en plats i Drevviken som kan vara värt ett försök. Överhängande träd, vass och grumligt brunaktigt vatten. Inga näckrosor. Vet ej vattendjupet ännu.

Planen är att åka ut ikväll och mäska men även doppa flötet lite. Funderar just nu på vilken blandning jag skall göra eller om jag endast ska loosefeeda med majs.

Pröva grundmäsket jag skrev, men du kan inte köra kokade hampan för den måste blötläggas i 24 h innan. Men du kan köpa färdigkokt hampa i en del butiker också (Dynamite baits frenzied hempseed)

Kommentera

Tack för påminnelsen Sg!!!
          Har glömt att hålla mig till det enkla i min strävan. När resultaten uteblir har jag fått hybris. Blir enbart loosedeeding ikväll. Har enbart kört kvällspass än så länge (17-23) men tid är inte mitt problem då jag frilansar...Menade såklar Bittemandel
          Senast ändrad av sonicboom; 2007-08-08, 17:35.
          God shad it...

Kommentera

Ursprungligen postat av sonicboom Visa inlägg
            Tack för påminnelsen Sg!!!
            Har glömt att hålla mig till det enkla i min strävan. När resultaten uteblir har jag fått hybris. Blir enbart loosedeeding ikväll. Har enbart kört kvällspass än så länge (17-23) men tid är inte mitt problem då jag frilansar...

Ok. Sutare är ju lite olika i olika sjöar när det gäller bra tider. En del sjöar är bäst morgon och kväll, medans andra är bäst på natten.

Själv har jag nog morgon som favorit dock.

Kommentera

Skit i långsjön, jag har varit där 5-6 gånger och bommat varje gång. Vettefan vad jag gör för fel där men det funkar sig inte helt enkelt. Mitt tips om du bor i de trakterna är magelungen. Det finns vad jag vet inga stora sutare där men det är en bra sjö att börja med. Den är ganska lättfiskad, jag tror aldrig jag har bommat där. Sicklasjön fungerar också helt ok, inga jättesutare och lite sämre än magis antalsmässigt.
              I magelungen kan du fiska typ varsomhelst. Jag har fiskat i den grunda viken men det fungerar säkert även att fiska i någon av de andra vikarna. Det finns en brygga nästan precis vid träbron i magelungen som man kan sitta på, på andra sidan till höger om man kommer från farsta centrum.

Jag har aldrig gjort mäsk själv men det borde väl fungera. En bra tillsats är blodpulver.
              Jag tycker om att mäska mycket, jag brukar ha med mig 2-2.5kg ut för en helnatt. Vissjta, kör hela natten. Vissa dagar är det bättre på kvällen, andra dagar är det bättre på morgonen. Om det är mycket småfisk måste du kasta ut mer mat och oftare och kanske större bitar. Om du inte har fått någon kontakt på ett tag finns det ingen anledning att slänga ut mer mat, det ligger förmodligen kvar mat eftersom ingen fisk har rört ditt bete. Mäska istället med bara pulver för att locka in fisk till platsen. Om det är tvärtom, du har haft mycket kontakter och kanske dragit ett par sutare så släng i en näve majs för att hålla kvar de på mäskplatsen. Tänk på att den mesta majsen inte ens når botten pga småfisk.

Kommentera

Loosefeedade med vanlig majs på min nya spot. Tänkte mäska upp den under en vecka för att se vad som finns där. Lade i mitt flötmete utan framgång, lite strömt så lyftmetoden fungerade inte. Bytte till bottenmete med quiver och 2 burkmajs på en krok storlek 8. Lite mört och en skaplig sarv som resultat. Såg mindre braxen (1-2kg) i närheten under dagen. Var bara där i 1,5 ungefär men det känns som att det kanske kan ge något mer. Finns det någon mäskblandning, eller partiklar som kan verka attraherande för flera arter samtidigt, typ Sarv, Braxen och Sutare? Vore önskvärt att inte utesluta någon art inledningsvis i mäskkampanjen.
                Senast ändrad av sonicboom; 2007-08-08, 21:54.
                God shad it...

Kommentera

Håller med benji ,både om ställe och mäskning.
                  Magis kan man typ inte bomma i,har suttit på bryggan benji nämner och de är ett bra ställe.

Annars kan du ju testa rösjön...endel sutare där.

Testa räka som bete !!
                  Senast ändrad av Jimmiee; 2007-08-08, 22:20. Anledning: bete..
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Hur agnar man räka? Hel, skalad eller delvis skalad? Direkt på kroken eller som hair? Vilken krokstorlek är vettig att använda? Borde räka då ingå i mäsket? Många frågor på en gång.
                    God shad it...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 873 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb