+100h bommat fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

+100h bommat fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• +100h bommat fiske

+100 bommat fiske efter sutare hur ska jag göra ?

när jag började fiska i sjön här i min närhet efter sutare så lyckades jag få 2st sutare på 1-1.4 kg men efter det har jag inte lyckats charma någon av de andra sutarna i sjön jag har förmäskat ett par dagar i förväg före fiske men det har inte gett nå resultat så jag vet inte alls vad jag gör för fel ?

kan det ha något att göra med denna extrema vatten höjning ? det har blivit lite kallare i sjön där jag fiskar har det stor betydelse på sutaren ?

snälla hjälp mig

fick jätte många bra svar sist ja la in en tråd här o hoppas på samma reaktion mvh Paul / skeppshult
    http://www.screamers.se

sutare gillar inte dåligt väder, fiska något annat tills det blir fint väder, det är stor skillnad vid bra och dåligt väder vad det gäller sutare, en polare fick 24 på ett pass när det var varmt o asfint väder, ett par dagar senare blankade vi på samma plats när det små regnade o blåste lite...
    http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Fast ingen regel utan undantag, jag och linus (linkan) hade ett grymt sutarfiske när vi fiskade karp i halland i våras. Och då var alla vädrets makter över oss

Sök sutaren på andra platser i sjön. Eller som sagt, vänta till vattennivån sänkt sig lite.

Kommentera

Kan det vara lek på gång... eller har den varit?

Kan vara så att du mäskar FÖR hårt om det inte är en sjö rik på sutare.

Vad har du förmäskat med? Enligt min erfarenhet (ganska lång sådan) så bör man förmäska med större partiklar så som: kikärtor, kidneybönor, pellets, fodermajs...

Burkmajs och hampa är ju bra att underhållsmäska med (under fisket) när man fått en sutare på kroken för att hålla fisk inne på mäskplatsen men som förmäskning så tror jag att mört och mindre fisk kan glufsa i sig det utan att sutare hinner dit.

Det där med vädret stämmer inte helt. Är stället grunt så kan för mycket sol och värme få sutaren att söka upp djupare områden. Visst gillar sutaren värme men precis som karpen kan den få för mycket av det goda...
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Fast ingen regel utan undantag, jag och linus (linkan) hade ett grymt sutarfiske när vi fiskade karp i halland i våras. Och då var alla vädrets makter över oss

Sök sutaren på andra platser i sjön. Eller som sagt, vänta till vattennivån sänkt sig lite.

jasså hade ni det simon ?? klippte en idag på 1550g ^^

dandark- aha okey de var som attan .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Kan det vara lek på gång... eller har den varit?

Kan vara så att du mäskar FÖR hårt om det inte är en sjö rik på sutare.

Vad har du förmäskat med? Enligt min erfarenhet (ganska lång sådan) så bör man förmäska med större partiklar så som: kikärtor, kidneybönor, pellets, fodermajs...

Burkmajs och hampa är ju bra att underhållsmäska med (under fisket) när man fått en sutare på kroken för att hålla fisk inne på mäskplatsen men som förmäskning så tror jag att mört och mindre fisk kan glufsa i sig det utan att sutare hinner dit.

Det där med vädret stämmer inte helt. Är stället grunt så kan för mycket sol och värme få sutaren att söka upp djupare områden. Visst gillar sutaren värme men precis som karpen kan den få för mycket av det goda...

åhå men jag ska fiska med vanlig burkmajs om jag förmäskar med kidney/kikärtor o liknande ??
            aha de visste jag inte att de inte tycker om för mycke värme ??

Kommentera

Precis som karpen blir de slöa i för varmt vatten. Jag antar att du fiskar kväll/natt/morgon...

Egentligen så kan man fiska med samma man förmäskat med men det behöver du inte. Däremot efter karp så är det ofta att man mäskar med en viss smak på boilie och så har man samma på hårriggen.

Vid mina längre mäskningskampanjer har jag mäskat med det jag skrev innan + krossade boilies i en hel vecka - eller 2 (lät platsen vila). (KOLLA GÄRNA IN MINA SVAR I TRÅDARNA DU STARTADE INNAN).

Om du mäskar "rätt" (alltid svårt att veta hur mycket) så kan du hålla fisk på platsen även under dagen... bara du slänger i en näve majs efter varje fångad sutare... eller om inget händer på 30 minuter.

Kommentera

Skulle nog testa att köra på lite grundare områden.
                Hur djupt är de där du har mäskat ?
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Jimpan, fan vad olika erfarenheter man har... i en sjö i Stockholm där jag mest flitigt fiskat sutare under flera år så har en plats som är 3,5 m djup och helt fri från synlig vegetation varit den bästa. Och då har jag fiskat vid olika tidpunkter juni-augusti.

De typiska "sutarställena" (vid näckrosor) har bara resulterat i nån enstaka sutare.

Det kan ju skilja från vatten till vatten. Som jag tidigare skrivit så kan man ibland luras av vegetation som är synlig ovanför vattenytan. Sutare lever ju mestadels på botten så det är undervattensvegetationen som egentligen har en betydelse.

Jag skulle nog kolla mäskplatsen en gång till och köra lite "feature finding". Sn1rpex, kanske var sutarna du fångade bara en ren tillfällighet och platsen långt ifrån optimal?

FAN klockan är ju över 01:00 ... jag borde skaffa ett liv! ha ha ha... eftersom min fisketid begränsas av att jag är pappaledig så får man hålla ångan uppe genom Fiskesnack!
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2007-07-11, 00:06.

Kommentera

Langa i 2-3 mäskbollar och en helvetes massa käk om du ska förmäska. När du ska fiska så langar du i lite käk, ditt krokbete och 5-6 bollar. Sutarna borde ha lärt sig att förknippa lukten av mäsk på dne platsen med käk och storma dit. En annan sak som kan vara värd att se över är ju din utrustning, och din metod, är du säker på att du fiskar rätt? Förutom det så kontrollera att du mäskar RÄTT, det är a och o enligt mig. Mäskbollen ska falla sönder lite på vägen ner och falla sönder helt på botten, den ska alltså inte vara för hård men den ska ju inte spricka upp helt i ytan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37