jag köpte chartreuse powerbait.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Meta med vad!?
Collapse
X
-
Första gången jag såg PowerBait i användas var det två danska pojkar i nedre tonåren som fiskade regnbåge i en liten och grund damm vid Idre Fjäll. De gjorde som jag beskrivit. De hade lät degkulan flyta på ytan medan de sprang runt och busade på barns vis. Syntes klumpen på ytan hade de inte napp annars avbröt de leken och hämtade in sin fisk. Fyra fick man ta men de här grabbarna hade många fler. Då och då gick en av dem upp till stugan och tömde väskan.
Vi som metade på mask blev inte utan men inte gick det lika lätt som förr grabbarna.
Av detta lär vi oss att Power Bait kan fiskas på ytan eller som vi tidigare sett under ytan eller om man å vill liggande helt på bottnen men då måste man klämma ihop degen hårt så kulan blir kompakt annars flyter den.
Finns det kräftor i P&T vattnet är botten-alternativet mindre bra för att inte säga: Botten!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Jag har haft mitt bästa regnbågsfiske när jag fiskat efter brax! Eller rättare sagt att jag upptäckte metoden när jag fiskade brax. Då var det irriterande eftersom jag vill ha stor brax och inte prickig sjuk fisk. Men sedan testade jag vidare och utvecklade en lite metod som faktiskt är rolig med ett lätt wagglerspö (kastflöte). Ta med en "mäskbella" och skjut först ut lite ostluktande mäsk, tex Top Mix River Cheese (annat funkar osså, ost tycker jag funkar bäst). Skjut eller kasta ut några bollar för hand i början. Skjut eller kasta sedan ut några korn majs varje kast eller oftare. Flötmeta där du fiskar. Testa att fiska upp i vattnet med ändra djup om det inte nappar. Rör lite på tacklet då och då. Jag tror att det är god chans att det rockar fett.... eller inteMete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Finja Visa inläggOkej, jo ytfiske är kanske inte så dumt, men hade dom sänke, och en väldigt lång tafs, eller hade de bara en lina med en krok fäst på?
Om du inte vet hur ett sånt sänke ser ut ka jag försöka beskriva det. Sänket ser ut som en mycket liten rugbyboll till formen. Genom sänketfrån bollens spets till spets är ett runt hål. Det finns en öppen skåra genom sänket ner till hålet. I hålet finns en liten hård plasstav, något längre än sänket.. Även den har en liten skåra.
För att sätta sänket på linan drar man ur staven och för ner linan genom ståran ner till hålet. sen sätter man tillbaka staven.
Om man sätter staven så att linan kläms fast mot sänket blir det ett fast sänke. Sätter man staven så linan ligger i stavens skåra blir sänket glidande.
Den typen av sänken kan man alltså montera efter att kroken och leket knytits fast.
Det finns varianter på temat stav, vissa har elastiskt gummi andra någon form av skumplast.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 886 visningar
0 gillar