lödde! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lödde!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Gäddorna blir stora där för att det finns lax och öring i de vattnena. Dom är ju änna energipaket så det är inte så konstigt. Men folk säger att lödde är påväg nedåt. Plus att jag läste något i fiskejournalen om det. Det var en klar minskning från jag tror det var 2003 till 2005 och tidningen var 2006 då. Dom hade fått störst gäddor runt åland och i Vättern. Sedan var det ett par i sthlm:s skärgård och någon gris i norrland. Självklart var det någon från lödde också men ingen över sagolika gränsen 15 kg. Nu skriver jag ur minnet så vissa småfel kan finnas. Men är lödde så bra fortfarande?
    Javisst är lödde påväg nedåt, tror inte någon fisk med normal löddekondition kom upp i våras. Rapporter om gäddor över 110cm under 10kg förekom knappast innan men nu kom där in ett par stycken, vad det beror på tror jag inte någon vet.
    varför nappar det aldrig?

Kommentera

Ursprungligen postat av andrease Visa inlägg
      Javisst är lödde påväg nedåt, tror inte någon fisk med normal löddekondition kom upp i våras. Rapporter om gäddor över 110cm under 10kg förekom knappast innan men nu kom där in ett par stycken, vad det beror på tror jag inte någon vet.
      Nej. Men om man tänker på en av faktorerna som troligtvis spelar in är att fisketrycket har varit fruktansvärt högt senare delen av 90-talet och början av 2000 talet. Även fast praktiskt taget alla som får storgädda i sådana vatten går tillbaka pga c&r så är det säkert ett tio tal procens som inte överlever pga mjölksyra och chocken.

I mitten av 90-talet lyckade jag och en kompis hitta jordens jävla abborrställe i mälaren (stäketsbron). Ingen båt behövdes så för oss junisar som inte fick låna pappas båt var bron ett perfekt ställe att fiska från. Dagligen gångades abborrar på dryga kilot och min topp på 1530 g. Min kompis kunde ju inte hålla käften så ryktet spred sig. Nu går det inte att få en enda abbore där. Den gula eller vita dubbelstjärtade juggen med rött huvud saknar funktion. Orsak: Högt fisketryck. Och att naturen lär sig och utvecklar sig genom faror, de gula eller vita dubbelstjärtade jiggarna med rött huvud.

Ta vara på era fiskeplatser!
      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      29 svar
      4 886 visningar
      0 gillar