Filtrera bort småfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Filtrera bort småfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Filtrera bort småfisk?

Hej på er,

Vad har ni för tips gällande att filtrera bort småfisk? I min hemmasjö finns det en enorm mängd småfiskar. De enda större fiskar jag fångat är sutare och gädda och det går måga fiskepass mellan fiskar på över 1 kg.

Så hur gör ni för att få bort småfisken? Själv försöker jag med lite större bete och större krok. Men tänker att det kanske finns lite andra knep och knåp som någon här kan?

// N

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
    Hej på er,

Vad har ni för tips gällande att filtrera bort småfisk? I min hemmasjö finns det en enorm mängd småfiskar. De enda större fiskar jag fångat är sutare och gädda och det går måga fiskepass mellan fiskar på över 1 kg.

Så hur gör ni för att få bort småfisken? Själv försöker jag med lite större bete och större krok. Men tänker att det kanske finns lite andra knep och knåp som någon här kan?

// N
    Sutarna får någon annan ge tips om, men för gädda brukar fiske pelagiskt runt betesfisk eller runt friliggande grynnor nära djupt vatten ge bättre snitt än om man krattar vassarna. Större beten kan hjälpa men gäddan är glupsk. Shadjiggar på 27cm levererar gäddor på 50-60cm om de är riktigt i stöten.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Sutarna får någon annan ge tips om, men för gädda brukar fiske pelagiskt runt betesfisk eller runt friliggande grynnor nära djupt vatten ge bättre snitt än om man krattar vassarna. Större beten kan hjälpa men gäddan är glupsk. Shadjiggar på 27cm levererar gäddor på 50-60cm om de är riktigt i stöten.
      Tack så mycket för tipsen!

Sutarna i min lilla sjö är lite kinkiga och kräver stort tålamod. Mina enda knep där är 1. mäska regelbundet. och 2. tålamod. Huggmässigt brukar de gillar att hugga ca 20 till 21, men det beror väl så klart också när på året man fiskar, jag brukar fiska mycket sommar och tidig höst.

Med risk för onda ögat, om vi lämnar metet, så när det gäller gäddor och drag brukar jag aldrig ha problem med småfisk. Däremot som du säger, måste jag ut i båt för att det ska bli någon gädda. Det funkar inte från stranden. Sjön är också full av näckrosor och växter så tålamod och rensa sjögräs gäller även där. Men har man båt och atom 25g brukar det gå ganska bra.

Så större beten verkar vara melodin. =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      26 svar
      4 761 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76