Karp Krokar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp Krokar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp Krokar?

Hej. Då var det dags snart dåMen jag vet inte vilka krokar jag ska köra med. Körde tidigare med owners karp krokar men vill byta denna säsong. Vad rekommenderar ni?

Tack för era svar. - MM

Ursprungligen postat av MonsterMix Visa inlägg
    Hej. Då var det dags snart dåMen jag vet inte vilka krokar jag ska köra med. Körde tidigare med owners karp krokar men vill byta denna säsong. Vad rekommenderar ni?

Tack för era svar. - MM
    Vilken modell använde du och varför vill du byta?
    Jag tycker Owner Carp Aya C-1 har fungerat alldeles utmärkt, vassa och tåliga. Annars tycker jag Gardner Talon tip är fin och den är dessutom väldigt lik Aya, men lite grövre...
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Och gillar man talon tip - så älskar man nog Kamasans motsvarighet (b775). Identiskt med Talon-tip, enda skillnaden är att det finns en vass spets på kamasanvarianten.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Jag kör med Gardner Mugga. den har en ganska nice form och passar fint till såväl pop-ups som bottenbeten. Men som palm skriver så är Carp Aya bra. Testa muggan, den kör jag till 90%.....
        sigpic

Kommentera

Tjena. Tack för tipsen. Palm - Körde med Owners karp aya förut men vill byta denna säsong för att testa lite nytt.

Gutbucket - Vart kan man få tag på Mugga? har alldrig hört det förut?

Kommentera

Mugga är trevlig. Vet inte riktigt var man kan få tag i den annat än från England. Andra liknande krokar är annars Kamasans Carp Maxx, Nash Fang-X, Fox SSC(?), mfl. Formen är hämtad från krokar till räk-imitationer vid flugbindning.

Kommentera

Kör med Korda Longshank och Wide Gape och är väldigt nöjd med dem, vassa, smäckra men ändå starka.....
              Har även kört med Gardners Incizor och Mugga som är riktigt fina!!!

Gillar inte Owner korkarna har upplevt att dom vandrar väldigt lätt i munnen på fiskarna.... men vet många som kör med dom och lovordar dem
              men.. men... alla ha vi olika smak... dom flesta krokar är ganska bra på marknaden tex. Fox, Nash, Owner, Korda mm så testa lite olika och försök hitta en krok du tycker om!

Kommentera

Kordas wide gape har jag lyckats räta i hook-and-hold situationer. Så ifall det är mycket växter eller träd eller liknande så skulle jag undvika den.

Kommentera

Jag tycker att du ska ge Prologics C1 en chans! Jag fiskade en del med kroken i fråga förra säsongen utan några problem. Den har krokat väldigt bra (likt de flesta kvalitetskrokarna) och jag har inte varit med om att den har "vandrat" i munnen, so far. Har fungerat lika bra till pop ups som till bottenbeten (varför den nu inte skulle det). Det finns en grövre variant av C1 (kan vara bra i t.ex. hook-and-hold situationer), och den heter C3.

Kommentera

Korda Longshank X är rätt modell om man INTA vill tappa fisken

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37