Frågor till er som kör hair rig till lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor till er som kör hair rig till lake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Det vart is där jag skulle fiska, så fick förflytta mig en bra bit där ifrån. Så nu blir det att testa på outforskat vatten o hoppas på det bästa.

    Kommentera


    • #42
      Där kom han den lilla parveln
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #43
        Kul med fisk oavsett storlek , kanske får prova lake innan pimpelsäsongen startar

        Kommentera


        • #44
          Går laken in på grundare vatten nu innan leken eller ska man fiska i djuphålor?
          i sjön eller älven som går från sjön ?

          Kommentera


          • #45
            Lite re-cap från gårdagen med tankar och noteringar!

            Första nappet kom som först där kring 18:00.
            Körde i mitten av kanalen/utloppet där det vart som djupast.

            Utrustningen presterade bra, inga som helst problem, typ...

            Krokstorlek #4 funkade bra för mig, då det tydligen inte vart några större lakar som brukade vara där jag vart.
            Men kan definitivt förstå varför större krokar är ett bra alternativ. När små (~15cm) lakar kan suga in sig en hel normalstor räka utan problem, så kan bara föreställa mig vad 5hg+ lake kan suga i sig.

            Beteskruven jag använde för att agna med räkor vart sjukt bra, förlorade inte en ända räka på alla utkast, eller om jag råkade fastna i botten.
            Kunde tom. återfå räka efter fångs många gånger!

            Hair rigg systemet gjorde det det skulle, fina ytliga krokningar!

            Räkorna funkade bra, vart två andra som suttit nästan samma plats i 5h+ innan, och som bara agnat med olika sorter fisk och inte fått något (dock då dagtid)

            Jag hade sedan innan också införskaffat lite reflextejp och fäst på mitt spö, banksticks och betesindikator.
            Detta gjorde det extremt lätt att se/hitta min utrustning om man gick en bit bort.
            Detta är något jag skulle rekommendera alla som fiskar när det är mörkt.

            nu till det som inte funkade bra.

            Nylonlinan...

            Här vart det tre saker som jag inte tyckte om.

            1. Nylonlinan tvistade sig och skapade skatbo alldeles för lätt.
            Detta är troligen för att jag spolade på linan själv direkt från rullen.
            Nästa gång blir det att åka in till en sportfiskebutik och låta dom göra det med sin maskin.

            2. Det vart alldeles för mycket stretch i linan för min smak.
            Allt kändes oresponsivt och degigt, men det tycks inte ha påverkar fångst iaf.
            Jag har beställt en ny lina med extra lite stretch, och hoppas den ska kännas bättre.
            Blev en rulle Sufix Super 21 Quick Strike. (om folk har tips på bra nylonlinor får ni gärna tipsa)

            3. En mindre notering vart också att vanlig clear/genomskinlig lina vart fruktansvärt svår att se i mörkret med pannlampa.
            Hittade dock inga nylonlinor med mindre stretch som vart färgade.

            Annars upplevde jag att gårdagens fiskepass vart lyckad.

            En polare kom ner och gjorde mig sällskap efter ett tag.
            Gav han rådet att vertikalpimpla från en närliggande bro med jiggskalle med en mindre skeddrag fastsatt och en bit räka på kroken.
            Slutade med att han fick den största laken med den setupen sen XD

            //Skitfiske på er!
            Senast ändrad av stokken; 2022-12-11, 08:14.

            Kommentera


            • #46
              skoj!!!!

              kanon och grattis till lake!!!

              nylonlinor gillar ju jag, alltid älskat stroft GTM, men, på slutet av den här säsongen så slog jag till å testade en för mig "ny" lina, sufix super 21 blev det, slog till å me till med en chansning å körde bulkspole av den efter lite grävande här på forumet samt lite pm med Cosmoz 08 så alltså samma lina du beställt efter.

              jag hann inte med att testa den så mycket denna säsong i öppet vatten som jag hade tänkt, men på den rullen jag körde den då blev jag mer än nöjd!!! tyckte den spontant kändes som min nya favoritnylon faktiskt, bättre än stroftGTM och stroftLS.
              Dock körde jag sufixen i en, för mig, "klen" dimension (0.30) vilket väl kan spela in på mina jämförelser, dock sist jag hade stroftLS var det i 0.28 så, det är ju jämförbart dom emellan (och annars i övrigt haft 0.40 och 0.45 av stroft GTM hemma på sistone).


              det köpet gjorde mig mycket lycklig då jag typ helt hade avskrivit ALLT (utom ev. möjligen tafsmaterial) från Sufix efter jag en gång testade deras sufix advance som jag nog tycker är typ den sämsta moderna nylon jag nånsin testat.

              spolat på sufix super 21 nu på 3 ismetespön, får se om ja hinner ut ida eller på måndag!
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #47
                Det börjar bli dags igen!
                I år blir det 5/0 cirkelkrok och död betesfisk. så ska vi se om det ger bättre utdelning XD

                Kommentera


                • #48
                  Samma här. Dammat av lake-prylarna.

                  Kommentera


                  • #49
                    klickade hem dessa nu med, kan vara trevligt att slippa släpa på banksticks detta året.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    4 svar
                    1 661 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    577 svar
                    44 943 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    13 svar
                    1 167 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
                    48 svar
                    2 217 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stokken
                    av stokken
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 14:58
                    14 svar
                    916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Arbetar...
                    X