Ursprungligen postat av stokken
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Frågor till er som kör hair rig till lake
Collapse
X
-
en sak/ide/knut jag kom att tänka på igår (när jag testade lite mete med färsk mussla) som BORDE funka fint till mycket av beten som laken gillar är ju en egg loop knot, enkel, men smart knut som jag lärde mig för länge länge sen när jag var ung och mer "lax-curious" ;'^)
har använt mig av den knuten för olika sorters mete under åren, och, för bottenmete av lake bör den va finfin för att hålla saker å ting på plats... dock, inget hair-rig relaterat egentligen så rätt så jävla OT detta, men, ändå, lite relaterat, men då bara på planet att jag sällan ser det diskuterat i sverige, varken hair-rig eller egg loop knot...
oklart dock, känns som att det kan vara lite risky på laken? om man absolut absolut inte vill riskera djup krokning alltså?
å andra sidan så är laken ändå en ypperlig matfisk? och, dessutom, använder man knuten på inline cirkelkrok så bör ju kroken ändå "göra sin grej" för att lite avhjälpa risken djupkrokning oavsett så...
men ja, nog svamlat, men, en ide!Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-11-09, 08:08.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ber om ursäkt för lite aktivitet.
Har gått o väntat på att temperaturerna ska sjunka lite till innan jag ger det ett nytt försök.
Har också beställt hem ett lite billigare gäddspö (hade bara ett abborrespö sen ett år tillbaka)
Dels för att det nästan bara är gädda som nappar här nu, men också för att det är lite lättare att slänga ut en 40g+ tyngd med något lite längre och kraftigare än ett spö för finnesfiske av abborre :P
- Gillar 1
Kommentera
-
rimligt!!! varit/är en grymt varm (skön) höst i år! men bara bra å ladda upp då inför satsningar i kallvädret snart!
kul med nytt spö med!!!
- Gillar 1
Kommentera
-
Tyvärr inga napp även denna gång, (bara massa grenar o pinnar)
Det verkar som dem låter vattenslussarna vara öppna 24/7 nu för att nyttja de gamla turbinerna.
Troligen en direkt följd av de nuvarande elpriserna...
Kommer nog behöva testa på annan plats om jag vill kunna nyttja min utrusning.
- Gillar 1
Kommentera
-
Aningens inspirerad av denna tråden, och en nyfikenhet som jag inte försökt kolla upp ännu, gjorde att jag gav ett kort snabbt försök idag på lake i sjön närmast mig... hade dock på tok för lite tid egentligen, men, man vet ju aldrig, kunde ju överraskat å klippt på nån bit!!!
bidde dock inget alls idag..., trots att mina insaltade musslor i eggloopknut på en cirkelkrok såg så otroligt...mumsiga??? ut... ",,,* (se bild... man blir... hungrig??? - INT!!!)
har ju ingen som helst aning om det ens finns lake ännu i denna sjön... grannen som fiskat här i ~30år har fått lake i en mjärde en gång för "en kanske 15år sedan" (vilket jag antar bör tolkas som att det var MINST 20 år sen det hände...) dock inget som säger att det INTE finns lake kvar heller så... men som sagt, inte gjort nåt åt nyfikenheten förrän nu, och heller inte förhört mig hos övriga ortsbefolkningen, nästan bättre så? då kan man leva längre på hoppet???
satt ute i typ 45min i rejält snöfall och väntade på att knarren skulle ljuda... sen som den flötesknarkare jag är så hade jag flöte med satt så det var lite överdjup (inte svårt då det inne i denna viken är rejält grunt med en slags bäck som kommer ut), då har man npt man kan tappa bort iaf för nåra sekunder så får man spänning där ju! ; *()
kommer nog ge detta fler försök i år, får hoppas på napp nån av framtida gångerna!
- Gillar 1
Kommentera
-
Vattnet börjar nu närma sig 2c här, och nu en vecka in i December månad, nu måste ju laken vara här tänker jag!
Fick hem lite småplock idag som jag beställt från aliexpress för några månader sedan sen.
Så beslöt mig för att göra några nya riggar då jag inte vart helt nöjd med mina gamla.
10kg flourecarbon lina.
40g in-line sänke.
#4 krok (har upp till 0/1 om det skulle behövas)
Stop Bead, som man trär över halva leken för att ge lite extra skydd, och stoppa sänket.
Spring Lock (det som ser ut som ett micro shallow skruv)
Krympslang, för att räta bla. linan lite extra från leken, samt för att kunna finjustera vart betet kommer sitta.
30kg main flätlina.
Hade bla problem innan med att linan vart lite för klen när kroken råkade fastna lite lätt i något på botten.
Samt de nya spring lock skruven verkar bli perfekt för att försäkra sig om att räkan kommer sitta kvar :P
Blir ett nytt fiskeförsök antingen på torsdag, eller i helgen.
Nu jävlar ska jag få min lake XD
LÄNK TILL BILDERNA
Senast ändrad av stokken; 2022-12-08, 10:57.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 877 visningar
0 gillar