Storlek på bolies - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på bolies

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på bolies

Tjoo
    Jag ska köpa 4 kilo nash bolies nu för våren. Jag har mycket svårt att bestämma mig om jag ska köra 15 mm eller 20 mm. Efter ha sett korda filmerna blev jag lite chockad då dem fiskade med så små boilies. Boliesen ska användas mest i Östradammen ( Lomma ). Min goda vän Philip ( röglajerk) körde 16 mm förra året och han fick betydligt mycket mer fisk än vad jag fick på mina 20 mms. Men frågan är om storleken på boilien är så viktig. Jag har tänkt ut allt jag ska ändra på för våren och sommaren så att jag fiskar mycket bättre än förra året men boilisen är en stor fråga, asså jag vet vilken smak jag ska köra på men ej storlek.

Vad tycker ni ? vad kör ni själv? Motivera gärna!

Tack i förhand
    Karpfiske är mitt liv, östradammen är mitt hem <"))))><

Sorterar ju bort de allra minsta karparna genom att köra 20mm. Skulle hellre fiska 20mm och slippa småkarpar än att köra 15 och ta även småkarp.

Där de fiskar i kordafilmerna finns ju enbart karp på 7-8kg+ verkar det som, då kanske det inte spelar så stor roll om man har små eller stora beten.

Bara en tanke
    /Lazinko

Kommentera

jag tror på att mäska med beten som är något mindre än krokbetet alltså typ mäska med 15-16mm och använda 20mm som krokbete
      Tube for life

Kommentera

Om det finns mycket braxen och sutare så kan det vara smidigt med 20mm eller större. Om det inte är något problem, så brukar det vara en fördel med något mindre beten. 10mm kan vara bra om det inte är något annat som (för)stör. Jag kommer nog köra mest med 24mm i sommar just för att slippa sutare och braxen (åtminstonde delvis).
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Om du bara ska köpa 4 kilo så får du FLER boilies om du köper 15 mm...

Det är väl mycket brax i östra, så jag skulle nog ändå välja 20mm.
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Jag körde mest 20 mm förra året och jag fick nästan lika mycket brax som mina vänner. Men jag får se : ) Inga fler som har några idéer att komma med?

tack för alla svar
            Karpfiske är mitt liv, östradammen är mitt hem <"))))><

Kommentera

Om du ska fiska nu på våren när vattnet är kallt, så hade jag satsat på dom mindre betena.... men sen när vattnet blir varmare finns det ingen anledning att köra med små beten om det finns en massa braxen!!

Kommentera

Skulle köra dubbla 20 mm för östra.tror dock inte att man sorterar bort de mindre karparna för det. men förhoppningsvis de mindre braxarna. Maple Squid smaken? eller vilken satsar du på? alla jag tog på ready mades i höstas tog jag på den i kombination med scopex S liver fiskade som snowman. sett i östra till våren!

Kommentera

En annan variant för att slippa brax och sutare är att köra med tigernötter och bönor.....de plockas i stort sett bara upp av karp. Fiskekompaniet har ju kalaspris på tigernötter nu såg jag, 25kg för 700:-. Koka med mycket socker och låt det jäsa ordentligt så kommer karpen ääääälska dem :-D Bönor vet jag inte var man kan få tag på i storpack tyvärr, men kör med dem som krokbete !

// A
                  gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Bönor av många olika slag lockar braxen... Och sutare... Vilken sort har du lyckats med?

Jordmandlar/tigernuts fick jag massor av braxen och sutare på i somras.
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37