avliva betesfisk (ffa mört) ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

avliva betesfisk (ffa mört) ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• avliva betesfisk (ffa mört) ???

ni som skaffar er betesfisk själva, hur väljer ni att avliva den???

för egen del är det mest mört som jag får tag på, generellt sett brukar jag, om jag får nån, passa på att fiska med den direkt och då levande (och den diskussionen är något som lyfts otaliga gånger så den kan vi ta i nån av de trådarna) vilket ibland resulterar i fisk, ibland inte, ibland kanske jag får fler mörtar än jag ens hinner "fiska upp" så att säga den dagen dessutom.

dels vill man ju avliva (och jag sparar även mörtar jag redan fiskat med) den fisk som kanske inte slukats av en gädda/gös/aborre men jag har också gärna ett gäng döda mörtar i frysen för isfiske och likmetet så, får ja fatt i lite extra mörtar så tar jag gärna med dem hem såklart!

jag har vanligtvis bonkat min betesfisk, men, de känns ju ibland som en rätt klumpig metod för ibland små betesfiskar??? man vill ju gärna ha fiskform på det hela, inte fiskfärs...

har ni några föredragna metoder? började fundera i banorna av typ nåt spetsigt genom skallen (är det ens rimligt att pricka av hjärnan/nåt vitalt på en liten mört utan att besitta hjärnkirugiska färdigheter???)

lite höstfunderingar såhära i denna härliga årstid!!!

mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Ett slag med peangen över ögonen.
    Det räcker och mörten blir inte mosad.
    Så brukar jag göra.

Kommentera

Jag har en pennkniv som jag sticker mellan ögonen på betsfisken. Då avlivar man fisken snabbt och den slipper plågas. Att bonka fisken funkar bara bra om den är större, annars är risken att man misslyckas stor. Det känns inte rätt att råka slå för löst så att fisken fortfarande lever när den åker ner i påsen, men slår du för hårt blir det fiskfärs. Vill man kan man bloda av fisken efter att ha avlivat den med kniv, så blir det inte så blodigt när du tinar fisken nästa gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
        Jag har en pennkniv som jag sticker mellan ögonen på betsfisken. Då avlivar man fisken snabbt och den slipper plågas. Att bonka fisken funkar bara bra om den är större, annars är risken att man misslyckas stor. Det känns inte rätt att råka slå för löst så att fisken fortfarande lever när den åker ner i påsen, men slår du för hårt blir det fiskfärs. Vill man kan man bloda av fisken efter att ha avlivat den med kniv, så blir det inte så blodigt när du tinar fisken nästa gång.
        bloda av betesfisken? är inte det dumt? inte för att det kanske är det viktigaste/mest primära med en betesfisk men känns väl som att allt gojs är bra för å locka in rovdjuren???

men, ett stick mellan ögonen känns kanske som det smartaste faktiskt för mindre exemplar!!!

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore
          Har ungefär samma tankar och taktik som Benjamin, dock använder jag ist en liten smidig och mkt spetsig syl att sticka med. Tycker det blir lite mer precision med sylen än med en kniv.
          låter lite som jag gjorde idag!!! testkörde med min betesnål (en lite modifierad synål jag brukar använda för gummibandsriggande av betesfisk) på några av de mindre mörtarna från dagens, tycktes funka ok!!!

mvh/peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
          29 svar
          4 877 visningar
          0 gillar