Meta abborre utan mask - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta abborre utan mask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
    Ett stort knippe maggots kan fungera. Men de luktar ju inte hallon heller…

Köpt metmask är ofta dyngmask och de har en frän doft. Det går inte att komma ifrån.

Men daggmask man plockar själv (gräver eller plockar efter regnet) luktar inte illa. Varför inte fiska med sådan mask?
    Är det verkligen dyngmask..? Jag kan inte minnas att jag har sett någon gul svans? Aldrig hört talas om dem tidigare! Man lär sig något nytt varje dag

Jag har letat en hel del mask i mitt liv och de är inte heller så fräscha. Räkor känns MYCKET bättre och om de dessutom kan vara ett på riktigt bra bete för lite större fisk så är det ju kanon!

Men jag är fortfarande sugen på att testa med någon slags fluga, det vore ju ännu smidigare.
    Senast ändrad av Azazello; 2021-07-07, 13:06.

Kommentera

Ja har då aldrig varit med om mask som luktar mer än räkor. Förutsatt att masken e färsk. Masken jag gräver hemma är iaf i det närmsta luktfri.

Kommentera

Sir fish a lot har en rätt väsentlig poäng där för dyngmask/kompostmask luktar det gör inte daggmask

Kommentera

Masklukten beror som sagt på vilken mask det är frågan om... sen ja räka luktar den också men visst sjutton luktar "räkhänder" mer mat än mask gör när man håller och tuggar en macka ... eller bakar en snus ;-)

Metar aldrig numera men minns lövmaskens fräna doft, eh, lukt än idag, säg 15 år senare...
          Senast ändrad av anteman; 2021-07-07, 15:00.

Kommentera

Ett stort knippe maggots kan fungera. Men de luktar ju inte hallon heller…

Köpt metmask är ofta dyngmask och de har en frän doft. Det går inte att komma ifrån.
            Nja, Dendrobena är den vanligaste köpemasken.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Masklukten beror som sagt på vilken mask det är frågan om... sen ja räka luktar den också men visst sjutton luktar "räkhänder" mer mat än mask gör när man håller och tuggar en macka ... eller bakar en snus ;-)

Metar aldrig numera men minns lövmaskens fräna doft, eh, lukt än idag, säg 15 år senare...
              Ja alltså räkor må lukta, men de framkallar knappast samma ofräscha känsla som mask (eller maggot för den delen, de är ju fan ännu värre).

Kommentera

Azazello, det låter som att du får hålla dig till spinnfiske för att undvika ofräscha dofter (här ska det finnas en smiley som indikerar det skämtsamma tonen).

Mete är 95% av mitt fiske så jag kan tipsa om heta dofter (dippar, mäsktillsatser, beten):
                lever, monster crab, krill, smörsyra, jäst majs med rättsstatliga kräkdoft o.s.v.
                Du har nog rätt, men jag älskar känslan av att se ett flöte försvinna under ytan! Plus att det är enklare att låta ungarna meta när man själv står och kastar.

Återkommer förhoppningsvis med räk-rapport i slutet av veckan. : )
                Senast ändrad av Azazello; 2021-07-10, 10:25.

Kommentera

Vi räknar med det - skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                  5 svar
                  1 881 visningar
                  0 gillar