Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återkommande linbrott vid tyngre kastmete (bombardos)

Jag börjar med att presentera mitt tackel med denna bild:

Click image for larger version  Name:	kastmetestackel.png Views:	0 Size:	105,7 KB ID:	2580928

Lina är 0.35 nylon på haspel, spö 40 - 80 g. Jag har även kört med flätad lina, men den fransar sig så mycket pga glidknut så jag kör med nylon nu..

Det sker linbristning vid utkast efter en 50-100 kast cirkus, förvisso tar jag i från tårna när man vill komma långt ut. Har tappat ett tiotal tackel sen ett par sommar tillbaka. Svårt att se på linan var den gick av också, då det varierar. Ibland verkar den gått av vid lekandet (krullig lina pga knut) men ibland verkar den gått av mellan flöte och glidknut.

Någon som ser uppenbart fel här? Inte så jag är nybörjare med kastmete och glidflöte, men först på senare år jag börjat köra med bombardos för att "komma liiiite längre" ut.

Har testat med köpta flötesstopp och spottar som en dåre på alla knutar när de skall dras åt. Är det halv blodknut som suger?

Tillägg: Har bytt lina två ggr oxå.
    Senast ändrad av Mr. Bäckröding; 2021-06-23, 00:04.

Hallå Hallå herr Salvenius !

mja det läser som att du behöver finslipa dina tacke/knutar/riggarl å absolut fundera på om "bomb" är din grej eller göra lite "tyngre" bomber.. när man måst ta i så kallingarna smakar i käften då behövs he nog mer tyngd . Kör du med monofilament ? Då saknas några grams blyn . Flätat gör allting Enklare !

ofta när något Gormar så hänger det på Totala Riggen bara Felsöka å göra om som i allt mete .
    Testa å börja meta sutare å karp där får man lägga lite tid Minst Skrivet ! Att det kan falera på lite för grovt tafsmaterial är så ini Natas störigt ...MEN man lär sig så länge man Lever !

prova med Flöten som är lite annorlunda som kanske har mer vikt Alternativt fästa mer bly till ett större flöte som vid Spinnfluga ? .

Lycka till från Norrbotten
    Med Varma Hälsningar
    Paul Roger Nilsson

Kommentera

Ett tips, kolla spö och rulle oxå väldigt noggrant. Minsta lilla spricka eller kantstötning sliter på linan.

Spolen och spöringarna är det jag menar då :-)

Nylonstrumpa är utmärkt att kolla sånt :-)

Classe
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
        Jag börjar med att presentera mitt tackel med denna bild:

Click image for larger version Name:	kastmetestackel.png Views:	0 Size:	105,7 KB ID:	2580928

Lina är 0.35 nylon på haspel, spö 40 - 80 g. Jag har även kört med flätad lina, men den fransar sig så mycket pga glidknut så jag kör med nylon nu..

Det sker linbristning vid utkast efter en 50-100 kast cirkus, förvisso tar jag i från tårna när man vill komma långt ut. Har tappat ett tiotal tackel sen ett par sommar tillbaka. Svårt att se på linan var den gick av också, då det varierar. Ibland verkar den gått av vid lekandet (krullig lina pga knut) men ibland verkar den gått av mellan flöte och glidknut.

Någon som ser uppenbart fel här? Inte så jag är nybörjare med kastmete och glidflöte, men först på senare år jag börjat köra med bombardos för att "komma liiiite längre" ut.

Har testat med köpta flötesstopp och spottar som en dåre på alla knutar när de skall dras åt. Är det halv blodknut som suger?

Tillägg: Har bytt lina två ggr oxå.
        Lite udda att ha en bombarda som sänke. Vad är tanken bakom det och vad fiskar du efter?

Kommentera

I min bok är det ett komplicerat och antagligen ganska svårkastat tackel. Två bombaflöten är ett för mycket och kan bli en felkälla, inte för att jag vet hur, men i alla fall.

Jag tror samma som tidigare sagts, kolla spöringarna och även flötet så det inte är "grader" i flötesröret. Om du sätter en ståltafs genom flötet med ett lekande i varje ända behöver du inge glidknut (då är det motiverat med gummikula som skydd mot toppöglan).
          Rensa tacklet så mycket detaljer du kan, färre saker som kan orsaka fel.
          Lycka till

Kommentera

Tack för alla svar, skall kolla materielen noggrannare!

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Lite udda att ha en bombarda som sänke. Vad är tanken bakom det och vad fiskar du efter?
            Bombarda-"sänket" (intermediate) har ungefär samma densitet som vatten, vilket gör att man kan öka vikten på tacklet rejält för att kunna kasta längre, utan att det drar ned flötet. Skulle jag exempelvis ha 30 g bly sjunker det som en sten. Kastmetar i hav och sjö efter allt möjligt.

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
            I min bok är det ett komplicerat och antagligen ganska svårkastat tackel. Två bombaflöten är ett för mycket och kan bli en felkälla, inte för att jag vet hur, men i alla fall.

Jag tror samma som tidigare sagts, kolla spöringarna och även flötet så det inte är "grader" i flötesröret. Om du sätter en ståltafs genom flötet med ett lekande i varje ända behöver du inge glidknut (då är det motiverat med gummikula som skydd mot toppöglan).
            Rensa tacklet så mycket detaljer du kan, färre saker som kan orsaka fel.
            Lycka till
            Japp, det brukar tjorva ihop sig vid nedslag på kanske var 15e utkast, vilket man inte märker förrän 15-20 min senare när man vevar in, grrrrr. Anledning till ett "bombardasänke" är som ovan sagts, för att öka vikten utan att påverka flötet. Glid/stopp-knut har jag för att jag vill kunna meta djupt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr. Bäckröding Visa inlägg
              Tack för alla svar, skall kolla materielen noggrannare!

Bombarda-"sänket" (intermediate) har ungefär samma densitet som vatten, vilket gör att man kan öka vikten på tacklet rejält för att kunna kasta längre, utan att det drar ned flötet. Skulle jag exempelvis ha 30 g bly sjunker det som en sten. Kastmetar i hav och sjö efter allt möjligt.

Jag är dålig på aerodynamik, men dubbla flöten bör inte ge nån större fördel i kastlängd.

Kommentera

Kattman står i tråden, mer neutral vikt ger längre kast utan att det sjunker. Men man undrar om tacklet går som en pil i luften eller bildar en rote?

Tacklets vikt och enbart 0,35 gör nog att påfrestningen blir så pass stor att linan går av efter X antal kraftiga kast. Är du nöjd med tacklet i övrigt, gå upp i lindimension och kör med klenare tafs.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Kattman står i tråden, mer neutral vikt ger längre kast utan att det sjunker. Men man undrar om tacklet går som en pil i luften eller bildar en rote?

Tacklets vikt och enbart 0,35 gör nog att påfrestningen blir så pass stor att linan går av efter X antal kraftiga kast. Är du nöjd med tacklet i övrigt, gå upp i lindimension och kör med klenare tafs.
                  Klipper man av röret på ”sänket” kanske det funkar bättre?

Hur man kan räkna ut om man behöver grövre chocktafs: http://oldschoolsportfishing.blogspo...ktafs.html?m=1

Kommentera

Likt andra har jag svårt och förstå varför du har dubbla riggar .
                    Jag fiskar mer än 3 siffriga pass varje år med bombarda.
                    Använder 20g slow sink och 0.15 flät som huvudlina som träs genom dobben sen en gummikula ett avklippt dobbrör 8-10cm kula och lekande. Kastar med mina långa spön ( 11.3 fot ) 70-80 m i vindstilla och kanske 100 i rejäl medvind. Får inte fisk så ofta längst ut i kastet så behovet av extremt långa kast känns överdrivet. Fiskar bara i havet 90% efter öring men tar även makrill , horngädda o fjärsing. Om jag inte skalar bort ngn dm vid varje tur så finns risken att att huvudsidan går av i anslutning till dobben. Det blir en rejäl friktion när dobben kasar sig fram o tillbaka. Har slängt iväg ett antal dobbar när jag varit " bekväm/lat " o inte tagit av en bit lina. Jag eftersträvar att fiska funktionellt med så lätt rigg som möjligt utan att ge avkall på möjligheterna till napp.
                    Sliter på kropp o utrustning och jag ser inte varför det skulle ge mer fisk , snarare tvärtom, att dänga ut ngt som ger utslag på seismografen i Uppsala .
                    Peter b

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76