Söker lite råd och tips! Ruda/Brax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker lite råd och tips! Ruda/Brax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker lite råd och tips! Ruda/Brax

Tja!
    Jag har läst en massa gamla trådar men blir mest förvirrad haha. Är jäkligt sugen på att börja meta brax och ruda. Kan någon rekommendera ett lämpligt spö under 1000 lappen? Vilken metesmetod är lämpligast att ge sig på? Feeder och 100 olika spötoppar känns lite overkill för min del... Men det kanske inte är lika läskigt som det låter.

Är det vår och sommar som gäller? Antar att dom går i djuphålorna under den kalla perioden?
    Tack på förhand från en riktig okunnig.

Rudan älskar värme så sen höst och vinter är helt meningslöst att fiska ruda. Rudan finns i insjöar men även skärgårdsmiljöer.

Braxen däremot kan du fiskat större delen av året om det inte är is på vattnet. Men förvänta dig inte några storfångster den här delen av året. Braxen finns även i strömmande vatten.

Vill du få större braxen på kroken så är feederspö ett måste. Ofta måste du söka efter braxen längre ut än det är praktisk möjligt att flötmeta.

Var i landet bor du och vilka vatten vill du fiska i?

Med detta spö kan du flötmeta och feedermeta utifrån behov:

TF Gear Banshee Allrounder v2 11-13 fot:
    https://karpfiskebutiken.se/index.ph...roduct_id=8359
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-11-07, 16:50.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tack för svar! Norrköping/Östergötland befinner jag mig. Får forska lite mer angående feederspön!

Kommentera

Jag håller med Sir Fish-a-lot. Feederspö är en fördel till braxen. Jag har fått brax som nappat så försiktigt att knapt feedertoppen har reagerat, då har det varit 2+ braxar.
        Svartån är en bra meteå. Där har jag lagt mååånga timmar på mete.

Kommentera

Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
          Jag håller med Sir Fish-a-lot. Feederspö är en fördel till braxen. Jag har fått brax som nappat så försiktigt att knapt feedertoppen har reagerat, då har det varit 2+ braxar.
          Svartån är en bra meteå. Där har jag lagt mååånga timmar på mete.
          Har man inte flöte när man metar brax?
          Eller varför måste det vara ett freder spö?
          slänger in en fråga till
          vilken krok?
          kan en lite vidare krok storlek 4a vara lämplig?

Kommentera

Abe,

visst kan du flötmeta braxen då de går närmare land nu när det är varmt. Ofta så är det ändå ett säkrare kort att fiska med feeder längre ut om man vill få större fisk på kroken.

Storleken på kroken avgörs av betet och inte arten det metas efter. Sedan avgörs ju betet utifrån arten. Tänk på att även stor fisk kan ta små beten men sällan vice versa.

Lite exempel på lämpliga krokstorlekar (kan skilja något utifrån krokens fabrikat och typ):
            Strl. 12 - 3 maggots
            Strl. 10 - stort knippe maggots eller en mask och 2 majskorn
            Strl. 8 - bröd eller halv räka
            Strl. 4 - hel räka eller jättestor brödbit vid ytmete

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I ungdomen metade jag braxen i övre Tidan. Jag använde teleskopmetspö med rulle, pennflöte, och justerade blyet så att flötet lade sig vid napp. Agnet var mask på #6 krok. Braxnarna gick på två-tre meters djup i nedströmsänden av en hölja, och knepet var att ställa flötet, så att riggen flöt med strömmen tills den nådde tröskeln som var där ån började bli grund igen. Det kunde nappa ganska friskt och största fiskarna var nog runt tre kilo.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Abe,

visst kan du flötmeta braxen då de går närmare land nu när det är varmt. Ofta så är det ändå ett säkrare kort att fiska med feeder längre ut om man vill få större fisk på kroken.

Storleken på kroken avgörs av betet och inte arten det metas efter. Sedan avgörs ju betet utifrån arten. Tänk på att även stor fisk kan ta små beten men sällan vice versa.

Lite exempel på lämpliga krokstorlekar (kan skilja något utifrån krokens fabrikat och typ):
                Strl. 12 - 3 maggots
                Strl. 10 - stort knippe maggots eller en mask och 2 majskorn
                Strl. 8 - bröd eller halv räka
                Strl. 4 - hel räka eller jättestor brödbit vid ytmete
                ok, jag metar med typ 3 små maskar eller 1 stor daggmask, men funderar på att köpa och testa nån "broiler" en kula som man kan köpa?
                Jag köpte hem krok N08 wide gap, det borde väl funka?

Jag funderar även på att inte ha speciell rulle till detta utan köra med baitfeeder med 0,15-0,20 flätlina, kan det då räcka med ca 50.75cm nylon/fc tafs i 0,20?

jo nylon eller fc lina?
                ska den sjunka eller?
                Senast ändrad av abe; 2022-07-27, 08:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Capsizer Visa inlägg
                  I ungdomen metade jag braxen i övre Tidan. Jag använde teleskopmetspö med rulle, pennflöte, och justerade blyet så att flötet lade sig vid napp. Agnet var mask på #6 krok. Braxnarna gick på två-tre meters djup i nedströmsänden av en hölja, och knepet var att ställa flötet, så att riggen flöt med strömmen tills den nådde tröskeln som var där ån började bli grund igen. Det kunde nappa ganska friskt och största fiskarna var nog runt tre kilo.
                  Jag är mest ute efter stor betesfisk till gäddmete, så 0,5-1kg brax eller stora mörtar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                  5 svar
                  1 881 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mcb
                  av mcb