Hjälp OSS med första regnbågen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp OSS med första regnbågen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flötetsynsinte Visa inlägg

Vi såg hans djup och försökte efterlikna det, dessutom hade vi tre spön i mot hans enda spö. vi variareade oxå våra djup för att komma fram till något. Tror inte han fiskade rent för det var många vak när vi satt där och dessutom tog dem brödbiten 40cm från vår båt... Höjden av fräckhet haha

Niklar: Jag har läst att inplanterad regnbåge kan bli "dumma" och typ bara lär sig äta ett slags bete. Därför tror jag inte så mycket på drag/räka etc, bevisligen verkar powerbait vara det som funkar i fyrväpplingen (dock inte för mig o mina polare då..)

Möjligen att åtminstoen jag hade för stor krok, för jag var tvungen att sätta på 5 powereggs för att få flytförmåga på kroken, det kanske är för stort bete?

Till powerbait ska du ha minsta trekroken dina fingrar klarar av att knyta på. Och bästa kvaliteten. Efter varje fisk ska du helst byta trekroken och slänga den. Nån krok blir som regel rak när du drar ut den.
    Och köp deg du bakar. Finns en som är brun. Samma färg som pellets.

Knyt några tafsar hemma, halv meter och meter lång. Ögla i ena änden och trekrok i den andra.
    Bly anpassar du efter spöet. För mig är det 10 gram för att kasta längst. Päronbly då. En kompakt form.
    Då slipper du ändra så mycket när du vill fika (powerbait) och när du vill köra drag. Dom flesta har väl ett beteslås i änden på huvudlinan inbillar jag mig.

Kommentera

Tack för alla tips här, igår var det dags för nytt försök.

Strålande sol, åkte ut till en välbesökt sjö.
      Åkte ut med min hyrda båt och påbörjade bottenmete med powerbait eggs. Ekolodet rapporter fisk, men inget napp.
      Kommer en annan båt och gör mig sällskap på ungefär samma plats, han frågar om ok att lägga till så pass nära och jag svarar självklart ja. Det visar att det är samma gamla farbrorn som hjälpte oss sist. Han är bara kvar 10min utan napp och säger att det blåser nog för hårt.

Jag sitter envist kvar men får inget, men byter till en liten abu spinnare och får helt överraskat ett napp av en regnbåge!! Extremt glad men lite besviken när jag inte får upp den i båten.

Fortsätter kasta med spinnaren och får 5 regnbågar till och 2st gäddor.
      Gäddorna får jag upp i båten men regnbågarnas energi när man ska landa dem är ju inte att jämföra med abborrar/gäddor. Håven som jag glömde hemma var verkligen saknad med facit i hand!

Men men, fick iallafall någon regnbåge att rensa när jag kom hem! yiihooooo !!

Dock lite tråkigt att jag inte får bottenmetet att fungera, då alla andra verkar köra det med bra resultat.

Kommentera

Tack för alla tips här, igår var det dags för nytt försök.

Strålande sol, åkte ut till en välbesökt sjö.
        Åkte ut med min hyrda båt och påbörjade bottenmete med powerbait eggs. Ekolodet rapporter fisk, men inget napp.
        Kommer en annan båt och gör mig sällskap på ungefär samma plats, han frågar om ok att lägga till så pass nära och jag svarar självklart ja. Det visar att det är samma gamla farbrorn som hjälpte oss sist. Han är bara kvar 10min utan napp och säger att det blåser nog för hårt.

Jag sitter envist kvar men får inget, men byter till en liten abu spinnare och får helt överraskat ett napp av en regnbåge!! Extremt glad men lite besviken när jag inte får upp den i båten.

Fortsätter kasta med spinnaren och får 5 regnbågar till och 2st gäddor.
        Gäddorna får jag upp i båten men regnbågarnas energi när man ska landa dem är ju inte att jämföra med abborrar/gäddor. Håven som jag glömde hemma var verkligen saknad med facit i hand!

Men men, fick iallafall någon regnbåge att rensa när jag kom hem! yiihooooo !!

Dock lite tråkigt att jag inte får bottenmetet att fungera, då alla andra verkar köra det med bra resultat.
        För körde jag en del med plastkula och flugor som upphängare, det kan kanske funka för dig om du inte har flugspö men vill testa med flugor, dom där plastkulorna kallas nog buldo, vill man dom ska väga mer kan man fylla dom med lite vatten

Kommentera

Jag har googlat runt och inser att många av de andra som fiskar där jag var sist använder bombarda flöten. Hur ser ett sådant tackel ut?
          De använder inte helt flytande, antingen sjunkade (där powerbaitet flytar uppåt) eller halvsjunkande... ?

Tips på hur man gör?
          Senast ändrad av Flötetsynsinte; 2020-10-13, 14:40.

Kommentera

Jag har googlat runt och inser att många av de andra som fiskar där jag var sist använder bombarda flöten. Hur ser ett sådant tackel ut?
            De använder inte helt flytande, antingen sjunkade (där powerbaitet flytar uppåt) eller halvsjunkande... ?

Tips på hur man gör?
            Bombarda, plaströr, pärla, trippellekande.
            Trär huvudbonad igenom och knyter i lekandet. Sedan nylontafs så lång som situationen tillåter, ungefär lika lång som spöt.

Kastar ut veva hem med olika teknik. För regnbåge borde långsamt med långa stopp funka bra.
            Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

Till powerbait ska du ha minsta trekroken dina fingrar klarar av att knyta på. Och bästa kvaliteten. Efter varje fisk ska du helst byta trekroken och slänga den. Nån krok blir som regel rak när du drar ut den.
              Och köp deg du bakar. Finns en som är brun. Samma färg som pellets.

Knyt några tafsar hemma, halv meter och meter lång. Ögla i ena änden och trekrok i den andra.
              Bly anpassar du efter spöet. För mig är det 10 gram för att kasta längst. Päronbly då. En kompakt form.
              Då slipper du ändra så mycket när du vill fika (powerbait) och när du vill köra drag. Dom flesta har väl ett beteslås i änden på huvudlinan inbillar jag mig.
              Hej Husbehov, jag har en följdfråga - jag har ett 10fots LF / RST Sunspinn med kastvikt 15-50g och det känns som det börjar kasta bra först vid 40g - kan jag använda mig av ett 40g sänke vid bottenmetet efter regnbåge eller är det på något vis negativt med så tungt sänke?
              ​​

Kommentera

Ursprungligen postat av Bompasset Visa inlägg

Hej Husbehov, jag har en följdfråga - jag har ett 10fots LF / RST Sunspinn med kastvikt 15-50g och det känns som det börjar kasta bra först vid 40g - kan jag använda mig av ett 40g sänke vid bottenmetet efter regnbåge eller är det på något vis negativt med så tungt sänke?
                ​​
                Du behöver sällan uppnå spöts optimala kastvikt för att nå ut till fisken.

Kommentera

​​
                  Om det börjar kännas bra först vid 40 gr så skulle jag nog kolla på ett annat spö. Vanliga spön som används till havsöring eller till abborre går kalas att fiska med.

Jag tycker att sänken på 15-20 gr är bra. Kastar långt, spänner upp linan bra och är inte så känslig för vinden. Ibland får man gå upp i vikt på sänket om det blåser mycket för att bibehålla en bra kontakt med sänket. Nackdelen är att fisken inte kan flytta på tacklet om dom är där och nafsar. Jag upplever att fisken ibland kan skygga för betet om dom känner av tyngden av sänket.

Kommentera

​​
                    Om tyngden känns rätt för spöet så är det bara en negativ sak gällande fisket jag kan komma på. Om det är dybotten så kommer sänket sjunka ner djupare och då får du ha en längre tafs. En för lång tafs och kastandet blir inte lika trevligt. Det kommer du se när du vevar in vid kontroll eller platsbyte. Degbollen kommer se lortig ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb