Detta ganska enkla tackel är grunden i 90% av mitt flötmete. Undantaget är fiske i strömmande vatten när jag använder andra typer av flöten för att de monteras annorlunda på huvudlinan.
Vid flötmete efter allt från mört till mindre karp använder jag s.k. matchspön på 12-17 fot. Sådana spön har små spöringar som har höga ben som gör att linan hamnar långt från klingan för att minska risken för trassel. Då behövs det ett väldigt litet flötesstopp för att kunna kasta.
En vanlig haspelrulle (storlek 3000-4000) med vanligtvis 0,18-0,25 mm huvudlina av nylon är standard.
Åter till tacklet...
Det kan användas både när man vill fiska med glidande eller fast flöte. (Fiske på större djup än 2/3 av spöets längd kräver en glidande tackling).
- Trä huvudlinan genom samtliga spöringar.
- Trä huvudlinan genom röret med glidknutarna. Dra en glidknut till linan. Fukta med saliv och dra åt. Klipp glidknutarnas tråd så du har 3 cm kvar på varje sida. Bränn gärna ändarna så inte tråden fransar sig vid fiske. Poängen med att lämna kvar snöre på båda sidor av knuten är att den måste dras åt om den blir lös under fiskets gång. Dessutom skyddar det mot att knuten slits ut.
- Trä en pärla på linan.
- Trä på ett litet lekande med liten beteshake. Eller använd hellre någon form av hake med glidpärla.
- Knyt på ett litet lekande.
- Sedan knyter du på en tafs (omkring 30 cm) av tunnare lina än huvudlinan. Har du färdiga tafsar med ögla så för du öglan genom lekandet och sedan kroken genom öglan.
- Fäst önskat flöte i det glidande lekandets beteshake.
Du fäster mer bly än flötet bär. Nu för du glidknuten upp på linan och kastar i. Syns inte flötets antenn? Då drar du glidknuten högre upp på linan och kastar om. Då omkring 5-10 mm av antennen syns är du på botten. Oftast är det där du vill presentera betet för fiskar som t.ex. sutare, braxen men även större mört. (Du kan alltid välja att fiska högre upp i vattnet senare genom att dra glidknuten ner på linan).
Nu vet du djupet. Är det djupare än 2/3 av spöets längd väljer du glidande montage.
Då återstår det att blya (dessa är förslag då det finns flera varianter men mina förslag utgår ifrån fiske efter större fisk på/vid botten).
Det brukar stå på flötet hur mycket bly det kan bära. Tyvärr stämmer det inte till 100% och blysänken är ofta inte heller så tunga som anges. När du har lodat kan du fästa signalblyet först och sedan fästa sänkena på de andra ställena där du ska ha dem. De flesta väljer fler mindre sänken än få stora. Det blir också lättare att dra av ett mindre sänke eller lägga till ett vid behov.
För glidande montage:
Fäst de flesta sänken precis ovanför lekandet (s.k. bulk). Fäst ett mindre sänke (s.k. signalbly på 0,2-0,3 gram) 5 cm från kroken.
För fast montage:
Fäst ungefär 75% av vikten vid flötets ögla. Något fler sänken på den sida som är i kastriktningen så flötet flyger bättre och motverkar trassel.
Resterande blysänken kan monteras i en bulk ungefär 30 cm från kroken (d.v.s. som ovan precis under lekandet). Signalbly precis som tidigare 5 cm från kroken.
Då antennen syns ungefär som vid lodningen så har man blyat rätt.
Kommentera