Mäskblandning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäskblandning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäskblandning

Hur brukar er mäskblandning se ut när ni fiskar efter ex. färna och sutare.

Brukar ni köpa mäskblandningar från fiskeshopar eller hittar ni det ni behöver i en vanlig matbutik?

Blandade själv i början för att det var roligt och fantiserade om att hitta oupptäckta ingredienser som var bättre än allt annat. Men några nya upptäckter gjordes aldrig. Och billigt blev det inte heller Köper bara färdiga blandningar nu (till specimen- och nöjesmete).
    Sutarkung är i en klass för sig till sutare. Till mört, björkna, sarv etc upplever jag det är mer flexibelt. Det mesta funkar bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
      Blandade själv i början för att det var roligt och fantiserade om att hitta oupptäckta ingredienser som var bättre än allt annat. Men några nya upptäckter gjordes aldrig. Och billigt blev det inte heller Köper bara färdiga blandningar nu (till specimen- och nöjesmete).
      Sutarkung är i en klass för sig till sutare. Till mört, björkna, sarv etc upplever jag det är mer flexibelt. Det mesta funkar bra.
      Med andra ord lönar det sig att köpa färdigt mäsk än att köpa på sig ströbröd och andra grejer i mataffären och blanda ihop hemma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg

Med andra ord lönar det sig att köpa färdigt mäsk än att köpa på sig ströbröd och andra grejer i mataffären och blanda ihop hemma.
        Ströbröd är nog grunden i det mesta mäsk. Rent ströbröd fungerar fint men sutarkung är som sagt nog en favorit. Vill man inte locka till sig så mycket småfisk kan man mäska endast med majs eller lite större pellets. Test dig fram

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

Ströbröd är nog grunden i det mesta mäsk. Rent ströbröd fungerar fint men sutarkung är som sagt nog en favorit. Vill man inte locka till sig så mycket småfisk kan man mäska endast med majs eller lite större pellets. Test dig fram
          Ja jag får testa mig fram med olika mäskblandningar till jag hittar det jag tycker funkar bäst för mig.

Kommentera

För att blanda själv så måste man veta vad man gör. Det kan bli för bindande/kletigt eller för löst. Eller så sjunker inte mäsket o.s.v.

Ett bra substitut till vanligt mäsk kan vara hönsfoder som blötläggs en längre stund innan användning.
            Fast till just färna och sutare behövs ofta inget grundmäsk alls.

Du kan spana efter sutarbubblor och se till att sutarna håller sig kvar genom att slänga ut en halv näve majs (eller småbitar av räka, mask etc.) i anslutning till bubblorna.

Färna kan du försöka få att stiga på bröd och fiska från ytan. Du skjuter ut lite småbitar av bröd med en slangbella (eller helt enkelt kastar i). Är inte färnan villig att stiga kan du mäska på samma sätt som för sutare (förutom att färnorna inte så ofta avslöjar sig om de håller till på botten). Hitta något bakvatten eller strömkant och få i lite beten där. Tänk bara på att betena följer med strömmen och det är dit de förflyttar sig som du vill placera krokbetet (vid bottenmete). Om du väljer flötmete (s.k. longtrotting) så kan du kasta i en näve beten och sedan nån minut senare lägga i ditt flöte på nedslagsplatsen och låta det fiska av mäskstråket.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-02-11, 10:57. Anledning: Felstavning... ;)
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag vill slå ett slag för Swedbaits krillkung. Oerhört bra mäsk!
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Hej! Vi har kört med majs! Har funkat bra.. riktigt kul att meta sutare//sanna

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                  Jag vill slå ett slag för Swedbaits krillkung. Oerhört bra mäsk!
                  Just krill är verkligen en doft/smak som lockar de flesta arter och framför allt större fisk.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Just krill är verkligen en doft/smak som lockar de flesta arter och framför allt större fisk.
                    Exakt. Just mångsidigheten är väldigt tilltalande. Jag tänker även, utan att ha prövat, att den bör fungera minst lika bra vid mäskning vid kusten.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar