Flytande deatbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytande deatbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytande deatbait

Finns det något smart sätt att få mindre döda beten att bli snabbflytande så att man kan fiska dessa som en flytande jigg? Jag kommer på två metoder, det första är att injicera luft i fisken och det andra är att använda en tämligen stor flytande huvud. Man kapar huvudet på fisken och sätter dit ett flytande jigghuvud, kanske i en gräll färg. Det bör gå med mindre betesfiskar under 10 cm.

Nästa fråga, hur tillverkas man egna flytande jigghuvuden? Vilken vätska ska man hälla i formen? Jag förstår att man börjar med att snida en form i trä, sedan så gör en avgjutning men vilken vätska häller man i? Innan jag sätter igång med något ska jag testa själva konceptet med ett flöte eller en bit kork i lämplig storlek. Jag behöver "proof of cocept". Något fult men fullt funktionellt
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-30, 08:59.

Plastkula modell mindre borde funka.

Kommentera

Vid gädd/gös mete med deadbait, fungerar det bra att antingen injecera luft in i betesfisken eller frigolit som stoppar in i den döda fiskens mun.

Brukar få dem att lyfta från botten!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Plastkula modell mindre borde funka.
        Vilken plastkula syftar du på? Hur ska du göra infästningen i fisken? Jag vill helst att det flytande huvudet och fisken blir ett med varandra. Just nu är jag inne på en bit kork som förses med en skruvfjäder för infästning i fisken. Alternativet är att använda samma lösning som vectra vertical.

Det bästa sättet att testa nya riggar är på småabborrar som är talrika små jägare. Om borren hugger så fungerar riggen även på gös och gädda. Då vet man att det inte är fel på riggen när den surgösen trycker mot botten och vägrar att hugga.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-30, 11:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

Vilken plastkula syftar du på? Hur ska du göra infästningen i fisken? Jag vill helst att det flytande huvudet och fisken blir ett med varandra. Just nu är jag inne på en bit kork som förses med en skruvfjäder för infästning i fisken. Alternativet är att använda samma lösning som vectra vertical.

Det bästa sättet att testa nya riggar är på småabborrar som är talrika små jägare. Om borren hugger så fungerar riggen även på gös och gädda.
          Om man fäster kroken direkt i plastkulan och sedan trär kroken genom fisken på samma sätt som man fäster skallen i en jigg funkar det.
          Motståndet som blir mellan kroken och plastkulan/flötet håller flötet på plats..Kork och frigolitmetoderna funkar säkert också bra, frågan är bara hur gången blir på betet om du ska veva in det, finns väl fortfarande flytande små jiggskallar att köpa ?

Kommentera

Var hittar jag en lämplig spiralfjäder i rätt storlek? Jag tror att jag kan lyckas bygga det jag behöver bara med en bit kork och en spiralfjäder. Målet är att sedan få upp mindre borrar från bryggan. Clas Ohlsson verkar ha en fjädersats som dock är dyr.

Det kan inte vara någon konst att tillverka ett huvud i kork eller foam som har samma form och tjocklek som en löja, sen så drar man lite vajer genom. Om konceptet visar sig vara lyckad så kan man säkert lägga produktionen på en Kina fabrik. Just nu vill ja ha proof of concept för att se om min rigg är så dödlig och effektiv som jag hoppas.

Betesfisken kan man dessutom doft och smaksätta. Kan bli effektivare än levande betesfisk som är svårt att få tag på och försvara, svårt att handskas med, ofta etiskt att fiska med.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-30, 11:14.

Kommentera

Dessa fungerar om man kan tänka att köpa sig färdigt. https://www.foxrage.com/home/product...&c=accessories

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                Dessa fungerar om man kan tänka att köpa sig färdigt. https://www.foxrage.com/home/product...&c=accessories
                Tack för ditt inlägg. Det blir nog lite svårt att använda dessa produkter som är tänkt till bottenmete. Dels kommer troligtvis
                balsaträ inte att ge min rigg tillräckligt med lyft och dels blir det svårt att trycka in påken i en liten löjas kropp..
                Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-30, 12:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

Tack för ditt inlägg. Det blir nog lite svårt att använda dessa produkter som är tänkt till bottenmete. Dels kommer troligtvis
                  balsaträ inte att ge min rigg tillräckligt med lyft och dels blir det svårt att trycka in påken i en liten löjas kropp..
                  Köp flytande jigg-skallar det borde lösa ditt problem, får dom en jigg att flyta får dom säkert dina dead bait att flyta också.
                  Annars kanske vanliga hörselproppar i storlek större funkar, bara att trä kroken och linan genom proppen så den hamnar
                  framför huvudet på betet..
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2019-09-30, 14:50.

Kommentera

Här har du lite tips

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 877 visningar
                    0 gillar