Andra beten till abborre vid mete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andra beten till abborre vid mete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andra beten till abborre vid mete

Hej! Jag är inte så sugen på att använda mig av levande agn så som mask/maggot/iglar m.m.
    Vilka andra effektiva agn finns det för abborre?

Läste att någon använde sig av deg; vad består en sådan deg av och hur gör man den?
    Och så läste jag om någon som använde sig av bitar från konserv med makrill i tomatsås, och tydligen skulle firrarna gå bananas på detta. Någon som testat det och kan intyga? Hur får man isåfall makrillbiten att inte lossna från kroken?
    Någon som testat mussla från konservburk?

Kom gärna med förslag

​​​​​
    ​​

Vanliga räkor är ett hett tips!!

Kommentera

Eller så använder du bitar av fisk, som en mörtstjärt som du sakta vevar in.
      Annars är bläckfisk ett hett tips. Blir som en jigg kan man säga. Köp hel bläckfisk, rensa hemma och skär i strimlor. Frys in i lämpliga burkar det du tror går åt. Så du inte tar med allt. Bläckfisk är väldigt segt och sitter otroligt bra.
      Bläckfisk är som regel förbjuden att använda i vatten som havsöring passerar, så som älvar och sånt.
      Bläckfisk hittar du säkrast i thaibutiker eller dyligt.

Kommentera

Finns det nån större "vanlig" mataffär där du bor, typ Stora Coop eller ICA Maxi kan det kanske finnas bläckfisk i fiskcharken. Precis som "husbehov" vill jag slå ett slag för död betesfisk, hel(beroende på storlek) eller i bit. Lyckas du inte få tag i mört, löja eller stäm så funkar även abborre på abborre. En gapande abborre är rätt stor i käften och om det är 1kg+ abborrarna du vill ha så är en färsk betesfisk på 15cm inte för stor. Jag tror dock att det är viktigt att den är just färsk. De gånger jag fiskat med lite mindre upptinade mörtar har det bara varit gäddorna som varit på den(i ett vatten där det rör sig abborre och gädda). Och glöm för allt i världen inte att använda gäddsäker tafs om du har fisk(oavsett storlek eller om den är hel eller i bit) som agn och fiskar i vatten där det finns gädda. Du kanske tänker att du håller på med abborrfiske, men det ger gäddorna högaktningsfullt fan i.

Annars finns det väl olika konstgjorda maskar av märket "Gulp!" som kanske kan passa till abborrfiske. Har själv bara använt Gulp! produkter vid fiske efter havsöring och vid havsfiske i Norge, och det har funkat.

Lyckas man hitta rätt ställe vid rätt tidpunkt kan man få ett sjutusan till abborrfiske med bottenmete med färsk fisk, hel såväl som bit;

All you need is Lubb.

Kommentera

Jag har använd blackfiskstrimlor till dropshot. Tom på gös. Funkar utmärkt

Kommentera

Ursprungligen postat av Veronni Visa inlägg
            Hej! Jag är inte så sugen på att använda mig av levande agn så som mask/maggot/iglar m.m.
            Vilka andra effektiva agn finns det för abborre?

Läste att någon använde sig av deg; vad består en sådan deg av och hur gör man den?
            Och så läste jag om någon som använde sig av bitar från konserv med makrill i tomatsås, och tydligen skulle firrarna gå bananas på detta. Någon som testat det och kan intyga? Hur får man isåfall makrillbiten att inte lossna från kroken?
            Någon som testat mussla från konservburk?

Kom gärna med förslag

​​​​​
            ​​
            Det är inte bara stor Abborre som nappar på räka..... Havsöring, Insjööring, Lax, Regnbåge och Röding älskar också räka...

Förr var det mycket populärt att nattetid under senhöstar meta Havsöring med räka från ångbåtsbryggan utanför Gröna Lund. Då brukade fiskaren skala räkan och sedan trä den nyskalade räkan horisontellt tvärs över två av krokspetsarna på en vass 3-krok...

Min gamle vän Dejan Milosevic skriver inte ofta här, men han är verkligen proffs på denna fiskemetod och skulle kunna ge en massa värdefulla tips om Havsöringsfiske nattetid......

Havsöringar på 7 - 8 kilos vikt var inte ovanliga fångster med räka nattetid utanför ångbåtsbryggan....

Old Firehand
            Leif Engström

Dejan finns på många bilder här ...https://www.google.se/search?q=dejan...w=1662&bih=788....
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-09, 15:20.

Kommentera

Tack för svaren Kan man meta med död maggot?

Kommentera

Död maggot är minst like effektivt som levande. Testa att frysa sin dem. Men maggot funkar bäst till mindre borrar.

Kommentera

Veronni;

Ja, det går att meta med död maggot, men bäst är om den lever, sprattlar, lockar och skriker "fri lunch" åt varenda fisk i närheten.
                  Trä en enkelkrok direkt under ögonen (prickarna) på maggotsen så lockar den bäst....

Old Firehand
                  Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-14, 16:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Jag har använd blackfiskstrimlor till dropshot. Tom på gös. Funkar utmärkt
                    På senhöstarna förr under månaderna oktober och november brukade spinnfiskare stå och kasta efter Havsöring i Strömmen med bläckfisk och räka som bete. De stod uppradade utmed kajen utanför UD...

Johan Abelsson, Hasse Backman och Magnus Herou hette tre av de allra skickligaste Havsöringsfiskarna som då och då drog upp 8 kilo+ bruna, stridbara Havsöringar ur Strömmens kalla, virvlande vatten....

Sportfiskebutikschefen Willy Utter träffade jag utanför UD när Havsöringsfisket var som allra hetast....

Memories!

Old Firehand
                    Leif Engström
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-14, 16:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb