Bottenmete med räka ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete med räka ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete med räka ???

Var ute igår vid Järna fjärden med stora sonen och det var bottenmete som stog på programmet. Då jag i normala fall använder mask så skulle vi använda räkor i stället, vad blev då resultatet av fisketuren då, pytte pytte små pill på spötoppen men inget mera. Räkorna var frysta, upptinade, skalade och frysta för att få lite stabilitet i räkorna, men vilket pill det var att få räkorna att sitta kvar på kroken, vissa släppte redan vid utkast och nu till min fråga. hur får man räkorna att sitta kvar på kroken eller är det en liten trekrok som gäller eller är det helt kasst att fiska med räka

Skippa o skala räkorna så blir det bra

Kommentera

Beställ hem lite bait elastic till nästa gång du ska agna med räka. Då lindar man bara några varv med det runt betet så sitter det fast mycket bättre. Du kan också låta en del av skalet sitta kvar. Eller köra med halv/hel räka beroende på vad det är för arter du är ute efter.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Borde det inte gå att linda med jätte liten gummisnodd runt räka o krok?

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Borde det inte gå att linda med jätte liten gummisnodd runt räka o krok?
          Jo, det är ju typ det som är bait elastic. Det är billigt att köpa och funkar väldigt bra.
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Vi var väll inte ute efter någon specifik art, då både han och jag inte i normala fall kör med räka. Men vad kan man få på kroken med räka ute saltsjön då ???
            Vi hade båda två paternoster tackel, är det en för del att sätta dit en liten flytpärla på tacklet

Kommentera

Du kan koka räkorna lite oxå, låt dom vila på papper så blir dom lite sega och trillar inte av så lätt
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Frysta räkor som ligger i frysdiskarna är enligt mina erfarenheter riktigt dåliga...
                Dom jag har fått att fungera bäst är dom som ligger på is i butikerna oskalade.
                Jag tänker på varianten man köper i lösvikt.

Dessa brukar sitta fast fint på kroken efter att man skalat dom.

Att frysa om räkor som en gång varit frysta och sedan tinat upp är enligt min erfarenhet
                värdelöst, dom blir så pass urvattnade och dåliga att inget hugger på dom om dom.

Kommentera

Vet inte vad vissa här gör för att misslyckas. Jag metar minst 40 pass om året med räka som bete och kör enkelkrok. Betet åker extremt sällan av. Kör alltid kokta räkor som varit frysta. Skalet på. Inga gummiband eller dylikt behövs.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Underligt att ni tappar era räkor. Kanske kör ni för liten krok? Eller kanske ni bara trär igenom kroken genom kroppen så att säga istället för att trä på räkan på kroken så räkan täcker hela kroken?

När jag bottenmetar med räka, oavsett art, så har jag minst en Kamasan B983 widegape i storlek 10, fiskar jag efter abborre eller lake så går jag upp till 6 eller 4 och ibland även stl 2. Ju större krok desto enklare att trä på räkan men är man försiktig så kan man trä på en räka (skalad kör jag alltid med, färdigskalad till och med för smidighetens skull) på en 10a och sen bara knipsa av överflödig räka.

Aldrig att jag tappar en räka när jag kastar ut och då tar jag ofta i för kung och fosterland när jag metar lake för att komma dit jag vill.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb