Var ute igår vid Järna fjärden med stora sonen och det var bottenmete som stog på programmet. Då jag i normala fall använder mask så skulle vi använda räkor i stället, vad blev då resultatet av fisketuren då, pytte pytte små pill på spötoppen men inget mera. Räkorna var frysta, upptinade, skalade och frysta för att få lite stabilitet i räkorna, men vilket pill det var att få räkorna att sitta kvar på kroken, vissa släppte redan vid utkast och nu till min fråga. hur får man räkorna att sitta kvar på kroken eller är det en liten trekrok som gäller eller är det helt kasst att fiska med räka
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bottenmete med räka ???
Collapse
X
-
Beställ hem lite bait elastic till nästa gång du ska agna med räka. Då lindar man bara några varv med det runt betet så sitter det fast mycket bättre. Du kan också låta en del av skalet sitta kvar. Eller köra med halv/hel räka beroende på vad det är för arter du är ute efter.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggBorde det inte gå att linda med jätte liten gummisnodd runt räka o krok?C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
- Gillar 1
Kommentera
-
Vi var väll inte ute efter någon specifik art, då både han och jag inte i normala fall kör med räka. Men vad kan man få på kroken med räka ute saltsjön då ???
Vi hade båda två paternoster tackel, är det en för del att sätta dit en liten flytpärla på tacklet
Kommentera
-
Frysta räkor som ligger i frysdiskarna är enligt mina erfarenheter riktigt dåliga...
Dom jag har fått att fungera bäst är dom som ligger på is i butikerna oskalade.
Jag tänker på varianten man köper i lösvikt.
Dessa brukar sitta fast fint på kroken efter att man skalat dom.
Att frysa om räkor som en gång varit frysta och sedan tinat upp är enligt min erfarenhet
värdelöst, dom blir så pass urvattnade och dåliga att inget hugger på dom om dom.
Kommentera
-
Vet inte vad vissa här gör för att misslyckas. Jag metar minst 40 pass om året med räka som bete och kör enkelkrok. Betet åker extremt sällan av. Kör alltid kokta räkor som varit frysta. Skalet på. Inga gummiband eller dylikt behövs.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
- Gillar 1
Kommentera
-
Underligt att ni tappar era räkor. Kanske kör ni för liten krok? Eller kanske ni bara trär igenom kroken genom kroppen så att säga istället för att trä på räkan på kroken så räkan täcker hela kroken?
När jag bottenmetar med räka, oavsett art, så har jag minst en Kamasan B983 widegape i storlek 10, fiskar jag efter abborre eller lake så går jag upp till 6 eller 4 och ibland även stl 2. Ju större krok desto enklare att trä på räkan men är man försiktig så kan man trä på en räka (skalad kör jag alltid med, färdigskalad till och med för smidighetens skull) på en 10a och sen bara knipsa av överflödig räka.
Aldrig att jag tappar en räka när jag kastar ut och då tar jag ofta i för kung och fosterland när jag metar lake för att komma dit jag vill.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
|
5 svar
1 881 visningar
0 gillar