Bottenmete Lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete Lake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RimboRambo
    Tjena Dalis! Blev du sugen på lakmete efter vårt snack, eller?
    De flesta metoder funkar för att hålla koll på laknappen då de normalt sett är väldigt glupska (undantaget brukar vara lekmogna lakhonor, som Palle nämnde ovan). Jag har kört både med baitrunnern med/utan larm (lugnvatten) och spötoppen som nappindikator (det enda som funkar i starkare ström). En gammal hederlig "ålbjällra" på spötoppen kan dock var en billig och bra hjälp. Finns ju moderna med fäste för lysstav vilket sparar ficklampsbatterier

Karpspön går jättebra, men egentligen duger det mesta. Feederspö av mediummodell funkar säkert bra också.
    Samma sak gäller för tacklet, det mesta fungerar utmärkt. Själv tycker jag att glidande passar bäst i stilla vatten och med larm. För strömmande kör jag paternoster med 50-80cm kroktafs och 15-20cm tafs till sänket.

Var du ska fiska hänger mycket ihop med vilken tid på säsongen du fiskar. I dina hemtrakter så är laken rätt rörlig just nu och i flera åar är de på väg upp till lekplatserna. Som de flesta andra fiskar stannar de och vilar i djuphålor, men vid vandring hittar du dem även på grundare vatten.
    Generellt gäller ju hyfsat hård botten, men undantag finns. Å laken brukar föredra att vattnet rör på sig, men i sjöar så brukar det vara kanterna på lekgrynnorna som är favoritplatserna. Men om man kör 3 spön så går det ju ofta täcka in både djupt och grunt.

Strömming, nors, abborre, mört funkar alla bra (har även fått bra på lakbit, men gillar inte att nacka fisk i onödan) och räka kan ibland vara en joker.
    Som Palle säger, är nå'n variant av hairrig att rekommendera. Speciellt om det nappar bra.
    Utan hairrig finns det två saker som jag rankar som måsten (förutom pannlampan förstås); en riktigt långskaftad, kraftig tång och en ganmmal neoprenhandske att hålla laken med under operationen...

Skitfiske på dig!
    Nja. ja hade faktiskt redan planerat lite lakmete men då i inre fjärden (Testeboån) men de tips jag fick av dig är absolut intressanta
    Fast nu när det slog till med 5 minus och snö är ja osäker på om man inte måste ta fram pimpelgrejerna ist :/ kommer att köra med mört då jag hade några sådana liggande i frysen sedan jag hade massdöd i samband med gäddmete för någon vecka sedan
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie
      Lite svårt att dunka det i botten om det inte finns någon is!
      Båt är annars ett ypperligt alternativ.
      Senast ändrad av Guest; 2007-01-11, 18:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie
        Lite svårt att dunka det i botten om det inte finns någon is!

ja det kan vara sant, med det hade ju Cephalus en bra lösning på såg jag
        Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Rödingen : Vart har du ditt lik till båt numera, och ska du inte dra den till sävarån snart ?
          [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av g0wdn
            Rödingen : Vart har du ditt lik till båt numera, och ska du inte dra den till sävarån snart ?
            båten är väll ok, det är väll motorn som är som ett lik,kanske skulle traila dit den,kan ju altid knyta fast den i bron sen ett långt rep då går det ju att variera fiskeplats med
            Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Ursprungligen postat av Rödingen
              båten är väll ok, det är väll motorn som är som ett lik,kanske skulle traila dit den,kan ju altid knyta fast den i bron sen ett långt rep då går det ju att variera fiskeplats med
              hehehe
              [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 886 visningar
              0 gillar