Bottenmete Lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete Lake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete Lake

Hejsan!
    Har planerat att lägga mitt första pass efter lake till helgen och eftersom det inte finns någon is tänkte jag bottenmeta. Tänkte därför ställa några frågor om hur det går till:
    Skall man använda glidande tackel eller någon typ av bolt?
    Vad är lämpligast när det gäller spön; Räcker det det med Feederspön eller behövs det karpspön? Om karpsön krävs är nappen då tillräckligt tydliga för att man ska kunna använda toppen+lysstav som nappindikator eller behöver jag larm? Kan poängtera att det inte är någon kostnadsfråga utan jag är mest intresserad av vad som är lämpligast.
    Sen till betets placering: djupt eller grunt? Söka någon särskild botten? är strömsatt en fördel eller ska jag söka lugnvatten?
    Har sökt en del men inte hittat något riktigt bra om någon av mina frågor.
    Tacksam för svar
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Ursprungligen postat av Dalis
    Hejsan!
    Har planerat att lägga mitt första pass efter lake till helgen och eftersom det inte finns någon is tänkte jag bottenmeta. Tänkte därför ställa några frågor om hur det går till:
    Skall man använda glidande tackel eller någon typ av bolt?
    Vad är lämpligast när det gäller spön; Räcker det det med Feederspön eller behövs det karpspön? Om karpsön krävs är nappen då tillräckligt tydliga för att man ska kunna använda toppen+lysstav som nappindikator eller behöver jag larm? Kan poängtera att det inte är någon kostnadsfråga utan jag är mest intresserad av vad som är lämpligast.
    Sen till betets placering: djupt eller grunt? Söka någon särskild botten? är strömsatt en fördel eller ska jag söka lugnvatten?
    Har sökt en del men inte hittat något riktigt bra om någon av mina frågor.
    Tacksam för svar
    kör vanligt botten mete tafslängd 50 cm bakom sänket kör dubbelkrok agnat med strömming, efter första laken byter du agn till en lakbit finns inget bättre till lakfisket.försök hitta av lite lugnare vatten där brukar de samlas , du behöver inga speciella spön hugger laken sitter den där
    Senast ändrad av Rödingen; 2007-01-10, 22:39.
    Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Ska du fiska i havet tycker jag du ska söka efter uddar sund och åmynningar.
      Var inte rädd att testa i gäddvikar eller marer, ofta säker sig lakarna i havet sig upp på mycket grunt vatten längs vassar och då behöver det inte vara sandbotten för att dom ska finnas där.
      Snacka med yrkesfiskarna om lake, ofta intresserar de sig inte för arten men har ändå koll på var dom leker.

Nappindikatorn är ju en smaksak förstås. Vi i vår klubb gilllar att fiska med larm men en del av oss använder fortfarande den gamla hederliga foliebiten på linan.
      Har du vanan inne att knyta boltriggar så funkar det men jag skulle nog ändå rekomendera ett glidande tackel där du ställer in baitrunnern på det allra lösaste eller klipsar upp mot öppen spole med en gummisnodd om spöklingan.

Dom stora honorna kan vara kinkiga innan dom bestämt sig, sen slukar dom rubbet.
      Trä upp ditt bete på en hairrig så är det enklare att kroka loss fiskarna. Känner du dig osäker på hairrigs kan du knipsa hullingen på kroken och måla skaftet i en skarp färg. Då hittar du kroken lättare och kan smidigare få bort den från magsäcken där den oftast sitter om man kör utan hairrig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pallebrax
        Ska du fiska i havet tycker jag du ska söka efter uddar sund och åmynningar.
        Var inte rädd att testa i gäddvikar eller marer, ofta säker sig lakarna i havet sig upp på mycket grunt vatten längs vassar och då behöver det inte vara sandbotten för att dom ska finnas där.
        Snacka med yrkesfiskarna om lake, ofta intresserar de sig inte för arten men har ändå koll på var dom leker.

Nappindikatorn är ju en smaksak förstås. Vi i vår klubb gilllar att fiska med larm men en del av oss använder fortfarande den gamla hederliga foliebiten på linan.
        Har du vanan inne att knyta boltriggar så funkar det men jag skulle nog ändå rekomendera ett glidande tackel där du ställer in baitrunnern på det allra lösaste eller klipsar upp mot öppen spole med en gummisnodd om spöklingan.

Dom stora honorna kan vara kinkiga innan dom bestämt sig, sen slukar dom rubbet.
        Trä upp ditt bete på en hairrig så är det enklare att kroka loss fiskarna. Känner du dig osäker på hairrigs kan du knipsa hullingen på kroken och måla skaftet i en skarp färg. Då hittar du kroken lättare och kan smidigare få bort den från magsäcken där den oftast sitter om man kör utan hairrig.

varför inte hålla i spöt istället med uppspänd lina, då hinner de oftast inte svälja så det sitter i magsäcken,bättre med mothugg så den sätter sig i munnen,använder själv aldrig enkelkrok till lakmetet

Kommentera

varför inte köra ett paternoster tackel, med krok och agn i huvudlinan och sänket längst bort från spöt??
          då är det mycket enklare att kroka fisken direkt, innan den hinner svälja...
          *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
          http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Tjena Dalis! Blev du sugen på lakmete efter vårt snack, eller?
            De flesta metoder funkar för att hålla koll på laknappen då de normalt sett är väldigt glupska (undantaget brukar vara lekmogna lakhonor, som Palle nämnde ovan). Jag har kört både med baitrunnern med/utan larm (lugnvatten) och spötoppen som nappindikator (det enda som funkar i starkare ström). En gammal hederlig "ålbjällra" på spötoppen kan dock var en billig och bra hjälp. Finns ju moderna med fäste för lysstav vilket sparar ficklampsbatterier

Karpspön går jättebra, men egentligen duger det mesta. Feederspö av mediummodell funkar säkert bra också.
            Samma sak gäller för tacklet, det mesta fungerar utmärkt. Själv tycker jag att glidande passar bäst i stilla vatten och med larm. För strömmande kör jag paternoster med 50-80cm kroktafs och 15-20cm tafs till sänket.

Var du ska fiska hänger mycket ihop med vilken tid på säsongen du fiskar. I dina hemtrakter så är laken rätt rörlig just nu och i flera åar är de på väg upp till lekplatserna. Som de flesta andra fiskar stannar de och vilar i djuphålor, men vid vandring hittar du dem även på grundare vatten.
            Generellt gäller ju hyfsat hård botten, men undantag finns. Å laken brukar föredra att vattnet rör på sig, men i sjöar så brukar det vara kanterna på lekgrynnorna som är favoritplatserna. Men om man kör 3 spön så går det ju ofta täcka in både djupt och grunt.

Strömming, nors, abborre, mört funkar alla bra (har även fått bra på lakbit, men gillar inte att nacka fisk i onödan) och räka kan ibland vara en joker.
            Som Palle säger, är nå'n variant av hairrig att rekommendera. Speciellt om det nappar bra.
            Utan hairrig finns det två saker som jag rankar som måsten (förutom pannlampan förstås); en riktigt långskaftad, kraftig tång och en ganmmal neoprenhandske att hålla laken med under operationen...

Skitfiske på dig!
            Bira, bira, bärs!!

Kommentera

OK då, I get your point Ari He, he..
              Men det finns nog färre lakar än mörtar/abborrar/strömmingar, så det känns värre att nacka en av dem!
              Varför gillar du inte att köpa strömming i butiken?
              Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Kan köpa den ideologiska delen av resonemanget, även om strömmingsbeståndet är gott i mina trakter (än så länge..). Men i "mina" vatten, Upplands och Gästriklands skärgård med tillrinnande vattendrag, är strömming det som fångar överlägset mest lake. Men det är väl det som är mest använt också
                Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
                  *fniss* spelar väl ingen roll om man nackar en lake istället för abborre eller mört till agn. En blodig lakbit/filé är det bästa agnet som jag har testat hittills. Därimot rekommenderar jag att man inte köper strömming i butiken.
                  håller med dig Ari om agnet,som jag skrev högre upp i forumet, sen förstår jag inte varför man ska göra lakmetet så märkvärdigt,jag kör själv ofta med en linvinda med 0.45 nylon samt ett egentillverkad pirk av kromat kopparrör fyllt med bly(Sånt för vattenledningar) i botten på det en trekrok där jag nypit bort ena kroken på, de som är kvar har jag böjt ihop lite dunka det i botten så kommer laken.vet många som kör med ett par länkar kätting med så det (rasslnar)när de dunkar det i botten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rödingen
                    håller med dig Ari om agnet,som jag skrev högre upp i forumet, sen förstår jag inte varför man ska göra lakmetet så märkvärdigt,jag kör själv ofta med en linvinda med 0.45 nylon samt ett egentillverkad pirk av kromat kopparrör fyllt med bly(Sånt för vattenledningar) i botten på det en trekrok där jag nypit bort ena kroken på, de som är kvar har jag böjt ihop lite dunka det i botten så kommer laken.vet många som kör med ett par länkar kätting med så det (rasslnar)när de dunkar det i botten.
                    Lite svårt att dunka det i botten om det inte finns någon is!
                    På jakt efter 15+

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76