Fiska platfisk/flatfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska platfisk/flatfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nja det nappade inte , men vädret var undebart , ska vänta några veckor igen för nästa försök

Kommentera

Fiskade ofta i Landskrona och Helsingborg när jag bodde i södra Småland. Hamnen i Landskrona var grymm. Men det kunde variera dag från dag. Bäst tyckte jag det var sent på hösten. Spannmålshamnen i Helsingborg funkade bra om det blåste mycket på parapeten. Parapeten var bra för stor fisk.

Jag hade ett ganska okänsligt tacken som jag såg att några duktiga kustmetare använde. Jag o brorsan modifierade det lite. Tog ett wiggler (platt torsk drag) på 40-60g. Tog bort kroken och band på en tafs på ca 20 cm efter pirken. Sedan hade jag en paternosterupphängare 10-15 cm långt, så pass lång upp att tafsen och den inte kunde "nå" varande. Allt för att förhindra trassel. Brukade osså trå upp en lite avklippt jigg (gärna skrikig färg) framför kroken. Otroligt nog, trots att pirken måste ge bra med "motstånd" gav det här tacklet bra med fisk, även när det nappade lite mindre. Är det riktigt trögt tror jag på att använda en medium feeder spö och bottenmeta som man gör efter anna vitfisk, gärna med mindre krok. Vi hade några kusttävlingar där det gav bra utdelning.
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

För dom som är intresserade så kan jag säga att det börjar nappa nu, har fått både sandskäddor och skrubbor (bottenmete) dom senaste gångerna jag varit och fiskat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 883 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37