karpbeten! smakämnen osov. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

karpbeten! smakämnen osov.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CalleX
    Fan vilka tips ni kommer med! MAn blir ju riktigt sugen på att baka! Jag har malt ner lite kräftor som blev över - vad tror ni om det? Det har ju en rätt annorluda lukt och smak jämfört med räkor men det är ju fortfaranade inom samma "kategori" av matiga smaker... någon som testat? Limnos: du är ett föredöme! Och ni som förspråkar köpesmaker har inte riktigt fattat poängen...
    Jag har inte provat kokta kräftor eller dill så det vet jag inte hur karparna reagerar på, men råkräfta tycker dom om.
    Du kan även prova olika malda fiskar tex Regnbåge, det tycker ivf mina fiskar om.
    Överhuvud taget så försvinner alltid fiskar som får plats i karparnas munnar spårlöst inom högst några dagar.

Kommentera

Fiskade lite med kräftor i somras (kokade utan dill) och hade någon karp som åt det - men jag missade krokningen. Det är jättelätt att kroka för tidigt när man SER när karpen suger i sig betet! Sutare och braxen blev det dock - som vanligt.

All form av lax tycker karparna om - rå, rökt, gravad. Kostar inte mycket mer än boilies heller - och innehåller 100% fisk(mjöl).
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Kolla in karpfiske.se, massor av tips där.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

musslor

testade att torka musselkött i ugnen och sedan mala det när det blev torrt. ngn som testat/erfarenheter/kunskaper om detta. det mesta i powderväg brukar annars vara frystorkat men det verkar inte allt för enkelt. /J

Kommentera

Honung och aprikosmarmelad.

två gamla favoriter från den försata tiden som karpmetare var aprikosmarmelad utan skalbitar och flytande honung. väldigt fin smak och gav en hel del fisk!paprikapulver och mald hundmat typ frolic är två till.
            Senast ändrad av Joe; 2007-02-14, 17:28.

Kommentera

Kaffe!!!

Jag håller på kaffe! Mäska riktigt duktigt ett par veckor före så kommer jag och testfiskar...snacka om dunderrusning med koffeinstinna karpar!

Kommentera

Joe: varför inte mixa dem våta o blanda i? Då får man ju med den smaskiga saften också.

Kommentera

musslor

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                  Joe: varför inte mixa dem våta o blanda i? Då får man ju med den smaskiga saften också.
                  tror du det går att rulla dom då? blir det inte beten som snabbare blir ofräsch? har du testat?har du testat att torka själv? hur var förresten frolictestet på dina karpar? har mäskat mycket med frolic och ska nu mala ner en del i mixen för att sedan komplettera boiliemäskningen med frolic.

Kommentera

Jag har testat både med färska/levande och burkmusslor. Om man har i mycket så blir bullarna lite mer öppna i sin struktur (vilket iofs inte behöver vara helt fel).

Frolic tycker karparna om.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                      Jag har testat både med färska/levande och burkmusslor. Om man har i mycket så blir bullarna lite mer öppna i sin struktur (vilket iofs inte behöver vara helt fel).

Frolic tycker karparna om.
                      Känns som man ska ha en väldigt lättrullad mix för att kunna få in krossade musslor? Hur krossar du dem?
                      Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37