Ål & karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ål & karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ål & karp

Nån som vet när det är ide att börja fiska efter ål?
    Undrar också på vilket djup man ska fiska på efter karp, har fiskat vid tre tillfällen på ca 2 meters djup men det har bara blivigt ett hugg?? Fel djup?

Har fått för mig att man fiskar ål på sommaren. Oftast på natten med bottenmete. Men är inte säker. Någon ålfiskare kan väl förklara lite närmare. Är själv lite nyfisken på hur det går till.

Kommentera

Ål kan fångas på bottenmete, agnat med småfisk eller mask, under skymning och på natten när vattentemperaturen överstiger 12 grader. Själv föredrar jag mask på bottenmete.
      När du får en ål är det ofta svårt att ta ut kroken vilket gör det svårt att bedriva C&R på ål.
      Ett tips om du inte vill ta upp ål är att använda små tunna billiga krokar som är ohärdade
      med intryckt hulling. Det kan då räcka med att ta linan i handen o knycka lite med ålen
      över vattnet, då rätar kroken ut sig och ålen går fri.
      Ska du behålla den så är det ingen idé i mörkret att försöka få ut kroken, bara att kapa linan
      intill munnen och knyta på en ny.
      En ål är mycket seglivad. Att slå den i huvudet är svårt och är ofta resultatlöst.
      Ta en kraftig påse med mycket grovsalt o sand i. Saltet tar bort slemmet på ålen och då dör den snabbt. Sanden är till för att suga upp slemmet. När du sen ska rensa ålen är den inte så
      hal, dessutom är den död.
      Bra ålmeteställen är Åmynningar eller djuphålor uppe i en å...

Klippte lite från www.sportfiskecenter.com detta tår under tipsen..

><(((*>

Kommentera

Ål &amp; karp

Tack!
        har haft problem med C&R på ål..
        men hur man fiskar dom vet jag, frågan var när??
        har bara fiskat ål mitt i sommnaren och undrar om det är nån ide att gå och sätta sig nu?

Kommentera

Även det stodi texten:
          "Under skymning och på natten när vattentemperaturen överstiger 12 grader."

><(((*>

Kommentera

bara att gå ut och ta tempen på vattnet då!

Kommentera

Det e svårt att säga när, beror ju lite på vart du ska fiska den, själv brukar jag börja nu i maj på ett ställe där strömmingen samlas, där kommer ålen och även små lakar för att smaska i sig lite strömming. Då använder jag strömming som bete och stora sumo 4/0 krok och sumo 0.50 lina som tafs. Dessa stora krokar för att även kunna ta lake, gädda och Id som även samlas där. Annars när jag metar ål på andra ställen brukar juni, juli och augusti vara bra, framför allt juli har gått fint. Men då föredrar jag att använda mask som bete. Prova spöna på lite olika djup och kasta dom lite olika långt om du inte känner till vattnet då kommer du snart hitta en hotspot, sen e det bara söka fler hotspots. Åk ut i god tid så du slipper pula med spöna o göra dig reda när det skymmer. Tror även att ålen blir minst störd om metet redan ligger på botten vid skymningen när den kommer fram för att söka efter ditt agn. Brukar gå bra mellan 22:30 -23:30, sen tar den en paus o nästa huggperiod kan komma mellan 01:00 - 02:00. Men det skiljer sig nog från plats till plats o när man fiskar den.

Kommentera

Kna man fiska ålen här vid kusten nu då tror ni?

Kommentera

C&R på ål, fungerar bättre än vad folk tror enligt engelska ålmeteproffs och ett par ålpolares egna tester. Ålen har en oanad förmåga att "spotta" upp kroken ur magen. Tester med magkrokade ålar som tagits med hem och lagts i badkaret har nästan alla spytt upp kroken närmaste dygent. Själv har vi tagit ål som haft åltackel i magen på platser där vi tappat fisk som slitit av tacklet dagen innan. Sitter kroken i magen kapar man linan och släpper tebax ålen. Försök undvika att lyfta ålen i linan om kroken sitter djupt. Sitter den i svalget dvs. nära stora artärer kan de blöda ymnigt och då är rekomendabelt att ta hem ålen till röken. Tips vid lyft av ål för fotografering, lägg ålen på rygg, kan vara lite motsrävigt till en början men till slut ligger den kvar alldelese orörlig, lyft ålen försiktigt, du har nu 2-3 sekunder på dig att ta kort innan ålen börjar röra på sig igen, blev det inget bra så gör man om proceduren, fungerar klockrent. Den blir helstill!
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Så här års när ålen kvicknar till tas den bäst på grunda varma bottnar där solljuset värmt upp vattnet, varma lekvikar går ålen och kalasar på diverse lekande fiskars rom, insekter och småfisk. Ju mer vattnet värms upp ju mer utspridda blir de. Det är hög tid att börja nu när vattnet på flera håll håller närmare 15 grader i vikarna, för övrigt tog en kompis en ål i förra veckan i en grund vik på 2,4 kg, den spydde upp flertalet små abborrar.....svinga lugnt......
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 884 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76