mäskning vid karpfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mäskning vid karpfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag ingen aning om vart jönköping ligger, men ta en titt på screamingdelkims.se.. han har listat karpsjöar där.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Äh, sämsjön behöver inte vara så svår!
      Följ vinden (om det inte hinner bli kallare). Mäska enbart med boilies, braxarna kan vara hemska. Om du inte har båt så mäska med kaströr 50 boilies per bete ungefär. Kör tre helt olika platser för betena, du vet aldrig vart karparna går exakt om du inte fiskat där förut. Sprid möjligheterna
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

jag har fått tips om sämsjön lite swim o så. så jag hoppas på det bästa...men man vet aldrig
        är det sjukt mycket brax eller(stor/liten)? då kanske man kan syssel sätta sig med att meta lite brax under tiden man väntar på karp. om man mäskar efter brax så kanske man kan locka bort dom från karpswimet
        http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Ursprungligen postat av dandark
          ska man mäska upp ett ställe o slänga i alla 3 spöna på ungefär samma ställe(som man gör vid sutarmete) eller ska man sprida ut spöna lite mer och mäska lite olika på vaje spö för att se vad som är bäst? joel

Bara nyfiken, men skulle det vara praxis att fiska tre spön tight på samma plats vid sutarmete? Mer spridning på mäskplatserna (och med dem spöna) ger ju större chans att du hittar fisk så det hade ju varit mitt tips åtminstone. Stror sjö är respekt, jag tycker gott du kan pröva Säm!
          Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

jo det blir nog sämsjön! jag har rullat 2 o ett halvt kilo knall röda bolies idag hehe jag funderar på att pröva att göra några pop-up´s hur gör man enklast? o ihelgen blir den gröna bolies för hela slanten

Kommentera

jo det blir nog sämsjön! jag har rullat 2 o ett halvt kilo knall röda bolies idag hehe jag funderar på att pröva att göra några pop-up´s hur gör man enklast? o ihelgen blir den gröna bolies för hela slanten
              Ok, doft och smak avgör dock väsentligt mer än färg.

Du kan antingen göra popups där du rullar boiliepastan runt färdiga korkbollar som finns att köpa.. (ESP exempelvis) eller billigare om du skall köra mycket, en bit av en vinkork och kokar som vanligt, viktigt med tillräckligt tunt lager dock så den flyter rätt. Ännu enklare är att rulla på en popup-mi. Solar har H2O-mixen och även mainline har sin polaris popupmix vet jag.
              Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

ja det är klart smaken o doften e viktigast provade att slänga i lite hampfrön o äggskal i mixen. men man ska väl kunna köra dom i ungenen på nåt sätt så dom flyter

Kommentera

ja det är klart smaken o doften e viktigast provade att slänga i lite hampfrön o äggskal i mixen. men man ska väl kunna köra dom i ungenen på nåt sätt så dom flyter
                  Man kan både köra dom i micron och i ugnen. Men det blir inte samma resultat som om man skulle köra popupmix. Tycker mycket lukt/smak försvinner då. Sen blir konsistensen lite knepig, i varje fall när man kör dom i micron.

Varför hade du äggskal i mixen? Borde det inte bli svårare att rulla dom då?

Kommentera

I Säm lär det väl knappast vara en massa löv och annat elände på botten => låt bli att tillverka flytbeten.
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg
                      Man kan både köra dom i micron och i ugnen. Men det blir inte samma resultat som om man skulle köra popupmix. Tycker mycket lukt/smak försvinner då. Sen blir konsistensen lite knepig, i varje fall när man kör dom i micron.

Varför hade du äggskal i mixen? Borde det inte bli svårare att rulla dom då?
                      Vanligt trix för att få i mer kalcium och framförallt skapa en liten "krispkänsla" för fisken. Somliga menar att fisken som är van att knäcka musslor, sniglar skaldjur och liknande lättare relaterar till ett sådant bete. Förmodligen får man då lägga ned tid på att etablera betet med längre kampanjmäskning..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37