Flötmete med Dedbaits?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötmete med Dedbaits??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötmete med Dedbaits??

Någon som har testat att flötmeta i strömmande vatten med ex, halv makrill, sill mm... efter gädda?? Har det funkat bra?

har själv aldrig gjort det men jag vet att tex engelsmännen metar mycket med död makrill men det beror på hur strömt de är men det borde nog fungera bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Henke The lander
      har själv aldrig gjort det men jag vet att tex engelsmännen metar mycket med död makrill men det beror på hur strömt de är men det borde nog fungera bra
      sill har jag kört med och det funkade riktigt bra

Kommentera

Vet att Sill och Makrill har gett resultat för andra vid mete, det är ju feta fiskar som sprider mycket doft runt sig.

Brukar själv meta med död mört och flöte i strömmande vatten och det ger väl resultat ibland iaf. Brukar ha en hängande 20 meter bakom båten när jag spinnfiskar eller jerkar. Igår gav det en 5 kilos i Umeälven, givetvis så fort kaffet var upphällt.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Vi brukar alltid ha med oss några olika arter som vi kör, ibland är det strömming som funkar bäst, ibland är det mört. Vet inte om det är skrock men det känns lite som beten att dom funkar olika bra olika dagar. Testa dig fram för det är en bra teknik.
          Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Jag tycker att deadbait vissa gånger funkat bra om gäddorna varit sura och griniga. Inte många hugg på jerk, trolling eller spinn alltså. Det är som att gäddan står och tittar eller luktar på mörten ett bra tag innan den hugger.

Oftast så har ju gäddorna ståndplatser och råkar man lägga en betesfisk där så hugger den oftast direkt, men är de tjuriga så kan det ju ta en stund. Jag brukar uteslutande meta när vi står ankrade, jag duger inte till att ha en drivande båt och jerkfiska samtidigt som en mört driver efter båten. På något sätt brukar jag alltid lyckas trassla till det, båten snurrar etc.

Igår när gäddorna var på gång på älven så var det dock lite konstigt med mitt mörtmete, det hann ligga still säkert 15-20 minuter innan en gädda högg på det. Vi hade jerkat en del och fått flera gäddor, då tog vi paus och hällde upp kaffe. Först då ylar det till i rullen och 5-kilosen simmar uppför älven nästan förbi båten innan jag får kontakt med den.
            Men men, man lär sig alltid något nytt.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Tycker flötmete med dead bait funkar bäst i ganska så strömt vatten. Gissar att betet får lite mer "liv" i strömmen... På sånna ställen har det funkat jättebra med både strömming och makrill

Kommentera

okej låter bra, får ta och testa det..

Kommentera

Har själv tagit många havsöringar men även några gäddor på död nors eller strömming vid flötmete i både strömmande och inte strömmande vatten i det sistnämnda fallet drivit med vinden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 886 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37