Karpfiskare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karpfiskare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karpfiskare...

...vad tror ni, skyggar karpen för gul flätlina???
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Karpen har rätt kass syn men bra känsel, så använd en mjuk tafslina, tänkt inte på färgen. Men använd helst inte flätlina då den skadar karpen mer än nylon. Köp Sufix XL Strong 0.30-0.40 istället.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

när man fiskar karp så måste man ha(eller det är bäst ska man kanske säga) att ha nylonlina p.g.a. om fisken kämpar emot extremt och du har ett styvt spö och styv lina så kommer kroken ryckas ur munnen, detta har hänt mig med sutare när jag fiskat med 2.5 punds karpspön och flätad lina . man kan ha lös slirbroms+flätad lina men jag skulle definitivt rekomendera nylonlina t.e.x. suffix xlstrong 0,35 till karp.
      http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

jag tror definitivt att karpen skyggar för gul flätlina, speciellt om det är ett vatten som är hårt fiskat!
        does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

...fler som tror något... ingen som kör med flätlina och tycker att det funkar bra...
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag har kört mycket karp med flätlina. Har fångat både på bolt, flötmete och frilina med både neongrön och gul lina, så visst funkar det! Men jag brukar alltid måla dom första metrarna svarta med hjälp av spritpenna, eller helst om möjlighet finns, fiska med ett par meter nylon.

Använd din flätlina, men kör ett par meter nylon fram till tacklet, då får du linan att snyggt sjunka ner framför sänket samt att du har lite töj i linan då fightas med din drömkarp!

Kommentera

Tack det var det svaret jag egentligen ville ha Råkade beställa gul flätlina av misstag eller rättare sagt så gick det kanske för fort.... Nylon in the front it will be...
              Ursprungligen postat av MastaPike
              Jag har kört mycket karp med flätlina. Har fångat både på bolt, flötmete och frilina med både neongrön och gul lina, så visst funkar det! Men jag brukar alltid måla dom första metrarna svarta med hjälp av spritpenna, eller helst om möjlighet finns, fiska med ett par meter nylon.

Använd din flätlina, men kör ett par meter nylon fram till tacklet, då får du linan att snyggt sjunka ner framför sänket samt att du har lite töj i linan då fightas med din drömkarp!
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag föredrar nylon men jag har tagit ett par fiskat med grå PP. Ska du börja karpa seriöst nu Janne?
                Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av dandark
                  när man fiskar karp så måste man ha(eller det är bäst ska man kanske säga) att ha nylonlina p.g.a. om fisken kämpar emot extremt och du har ett styvt spö och styv lina så kommer kroken ryckas ur munnen, detta har hänt mig med sutare när jag fiskat med 2.5 punds karpspön och flätad lina . man kan ha lös slirbroms+flätad lina men jag skulle definitivt rekomendera nylonlina t.e.x. suffix xlstrong 0,35 till karp.
                  Det är inte konstigt att du drar sönder munnen på sutare när du kör ett 2,5lb karpspö med flätad lina.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Kiwi
                    Jag föredrar nylon men jag har tagit ett par fiskat med grå PP. Ska du börja karpa seriöst nu Janne?
                    ...ja jag är räd för det...
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52