Lake? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lake?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lake?

This autumn I really want to target the lake I believe inhabit my local rivers and lakes. Can anyone help with location, tackle and bait presentation, bite indication, fishing times i.e. afternoon to midnight or early mornings that kind of thing! Thats with a rod and line, not winter fishing through the ice!

Many many thanks William…
    Senast ändrad av Shanghai Lilly; 2006-09-08, 12:54.
    I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Fish for Lake during evenings and nights, that's usually the best time. But I've caught them during daytime also.

Bait I've used is mostly Siklöja but I've caught them on Maggots also.

Check out my Pictures for an old photo of some big ones.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose
      Fish for Lake during evenings and nights, that's usually the best time. But I've caught them during daytime also.

Bait I've used is mostly Siklöja but I've caught them on Maggots also.

Check out my Pictures for an old photo of some big ones.

Cheers!

Rigs/tackle? Do they like rocky bottom or sand? If fishing in rocks what kind of lead, long thin ones? How do they bite? Gently or aggressively? Where are they likely to be found during the autumn? I’ve been told there fond of kraftverk pools and weirs. Fast water, slow water?

Christ I boring! Sorry for all the questions!! Its fine to reply in Swedish by the way!
      I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Jag har använt stork jigghuvuden målade i självlysande färg när jag provat pimpla efter dem. Men det har inte blivit många försök för min del, har mest kört efter andra arter.

Laken nappar rätt försiktigt så det är viktigt att ha spunnen lina och ett styvt spö. Kör du med prik så kan du ha 10-20 cm tafs undertill och en stor enkelkrok.

Lerbotten har det varit där jag fiskat.

Det finna garanterat andra här på forumet som kan mer om Lake än mig, som sagt har jag lagt mindre än 10 pass i mitt liv på jakt efter större lake. Och inte fått någon på pimpel heller som är något att tala om.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

När vi har metat lake från land har det vart sena kväller och nätter. Fiskat med karpspön med en lysstav i toppen som indikator. Vi har fiskat i bakvatten och gärna i djuphålorna. Glidande tackel samt ett ganska tungt, ofta 60g, sänke. Stor enkelkrok med en norsbit fastsydd. Ställ spöt mot en bankstick så toppen pekar mot himlen. Linan spänd och lös slirbroms eller om du kör med baittunner så fisken kan ta lina utan att känna motstånd. Vi har haft en hel del väldigt försiktigt napp och en del brutala så det beror nog lite på vilket vatten man fiskar i. Har även fått på strömmingsfileer och räkor men flest på nors skulle jag tro.
          http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta
            När vi har metat lake från land har det vart sena kväller och nätter. Fiskat med karpspön med en lysstav i toppen som indikator. Vi har fiskat i bakvatten och gärna i djuphålorna. Glidande tackel samt ett ganska tungt, ofta 60g, sänke. Stor enkelkrok med en norsbit fastsydd. Ställ spöt mot en bankstick så toppen pekar mot himlen. Linan spänd och lös slirbroms eller om du kör med baittunner så fisken kan ta lina utan att känna motstånd. Vi har haft en hel del väldigt försiktigt napp och en del brutala så det beror nog lite på vilket vatten man fiskar i. Har även fått på strömmingsfileer och räkor men flest på nors skulle jag tro.

Great stuff, cheers!

Do they have any preference to sandy bottom or rocky bottom? And you recommend as deep as possible, do they venture up in to shallow water ever?

Thanks William.

- John Gierach

Kommentera

Ursprungligen postat av Waterlog
              Great stuff, cheers!

Do they have any preference to sandy bottom or rocky bottom? And you recommend as deep as possible, do they venture up in to shallow water ever?

Thanks William.

Instämmer med alla andra... en långskaftad krok är det bästa, Ett tips är att dra lite i linan väldigt väldigt försiktigt, då kan du känna om den står och tuggar på din (sik,strömming alt mört) Använd stora och färska beten. laken är en glupsk fisk. i Mina vatten så håller sig laken på ställen där det är växtlighet på botten där den gör gångar i gräset. hittar du ett ställe där du får 1 lake så kommer det garanterat 1 till... hoppas det kunnde hjälpa dig.

*edit*
              En ålbjällra på toppen funkar kanon.
              / Jocke

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
                Instämmer med alla andra... en långskaftad krok är det bästa, Ett tips är att dra lite i linan väldigt väldigt försiktigt, då kan du känna om den står och tuggar på din (sik,strömming alt mört) Använd stora och färska beten. laken är en glupsk fisk. i Mina vatten så håller sig laken på ställen där det är växtlighet på botten där den gör gångar i gräset. hittar du ett ställe där du får 1 lake så kommer det garanterat 1 till... hoppas det kunnde hjälpa dig.

*edit*
                En ålbjällra på toppen funkar kanon.
                / Jocke

Every little bit of info helps!! Cheers Jocke!

- John Gierach

Kommentera

En s.k. hair-rig ska fungera bra, enligt Push-Up. Antar att du redan vet hur man fixar till en sådan, eftersom du är en seriös metare annars så finns det en bra bild i tråden nedan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Salvenius
                    En s.k. hair-rig ska fungera bra, enligt Push-Up. Antar att du redan vet hur man fixar till en sådan, eftersom du är en seriös metare annars så finns det en bra bild i tråden nedan.

http://www.fiskesnack.com/forum/show...light=hair-rig

Splendid! P-U!

Only point I find of concern, but possibly isn’t an issue, is having an exposed hook point on a stony/gravel bottom, must get blunted rather fast, so possibly best suited to fishing vertically through the ice instead of from land in open running water! Please advise P-U?

Serious possibly, but tragically unsuccessful, well so far this year at least.

- John Gierach

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76