Sutarens nappperioder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutarens nappperioder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av minken
    den erfarenhet jag har är att all fisk går undan när sutare kommer in på mäskplatsen även sarven viker ner sig.har sett flera gånger hur sutare jagat undan sarv som gäddor.att ni får fisk på dagen kan va för att ni är pigga o utvilade o därmed fiskar bättre. sutare är aktiva dygnet runt vare sig det finns kräftor eller ej.sen kan det ju va så att ni inte fiskar där sutarna finns på kvällen/natten..
    Håller helt med här! Förr Förra natten när jag var ute och metade ruda/sutare så trodde man att en gädda kom in på platsen pga alla flyende småsarvar. Men detta var sutarna. Innan sutaren kom in på platsen så fick man inte ens ner räkan till botten innan sarvarna var framme. Men när sutaren var inne och bökade så vågade inte en enda sarv röra betet. Flötet fick ligga stilla tills sutaren tog betet! Jävligt häftigt att se allt detta på 60 cm djup med klart vatten och 3-4 meters avstånd
    Senast ändrad av jerkasbackforpicks!; 2006-08-24, 11:33.

Kommentera

Intressant diskussion! Enligt mina erfarenheter är morgon/förmiddag alltid en bar period i de flesta vatten. Men jag har fått sutare alla timmar på dygnet från maj till oktober så visst kan dom nappa när som helst. Jag är ganska säker på att det går att få fisk att nappa bara man hittar var de håller hus för tillfället. I flera av våra skärgårdsmarer med klart och grunt vatten är fisket ofta kasst på dag/e.m./kväll men på sennatten börjar de nappa och på morgonen kan det vara helt vilt. Däremot i många sjöar med grumliga vatten och/eller på djupa platser har vi fått fisk alla tider på dygnet. Även om kväll-skymning och morgon är bäst.
      Något jag däremot lagt märke till på en av mina djupa platser är att snittvikten är större dag/e.m. än kväll/natt. Är det någon mer som har samma erfarenhet?

Inte bara teorier, har ju statistik på 1118 sutare sedan jag började bokföra dem...
      Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      29 svar
      4 883 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76