...vi är ju några stycken kamrater som följt i Arnenyms fotspår vad gäller sutarmete vår hemmasjö. Vad som är märkligt är huggetiderna, mina bästen fisken ligger mellan kl 1000-1400 samt när solen går upp. Det klassiska kvällsfisket och nattmetet suger verkligen. Vad kan detta bero på? Någon som har liknande erfarenheter?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sutarens nappperioder
Collapse
X
-
Sutarens nappperioder
"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Taggar: Ingen
-
Vad det beror på har jag egentligen ingen aning om, men det är inte alls ovanligt. Vet flera sjöar med bra dagfiske.
Antorpa har ju numera också en tendens till lunchfiskar, men där kan det kanske bero på fisketrycket.Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
-
Kanske har kräftbeståndet exploderat i Antorpa också?? Finns iallafall fina kräftor där...Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ArnenymDet där om Antorpa var intressant! Jag har en teori om att det är det stora kräftbeståndet som har gjort att Sutarna ändrat dygnsrytm. Signalerna är ju aggressiva av sig och dom är bottenätare båda två."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Jag var inne på Arnenyms teori ett tag eftersom jag upplevde samma sak i den sjön sen såg jag några av Kordas undervattensfilmningar av karpfiske och där filmades lite underliga företeelser som fick mig att fundera.
Bland annat så filmade dom en liten abborre som tappert jagade bort en stadig spegelkarp från feedern sen var det flera tillfällen då ett antal sutare höll karparna på avstånd. Småfisk jagar bort giganterna. (En stor fisk är en försiktig fisk, det är därför den har blivit en stor fisk)
Min tanke är att pga det gigantiska sarvbeståndet i sjön så ges inte sutarna direkt någon plats vid fiskeplatsen under sarvens mattider som tydligt verkar vara på kvällen. Även andra störande fiskar som mört och björkna är ju kvar i närheten en halvtimme, en timme eller så efter att man börjat mäska även om man har en kraftigt sötad mäsk.
Lite som att försöka hitta ett par chokladkakor på en fotbollsplan full med dagisbarn. Man orkar helt enkelt inte ens försöka.
Kommentera
-
den erfarenhet jag har är att all fisk går undan när sutare kommer in på mäskplatsen även sarven viker ner sig.har sett flera gånger hur sutare jagat undan sarv som gäddor.att ni får fisk på dagen kan va för att ni är pigga o utvilade o därmed fiskar bättre. sutare är aktiva dygnet runt vare sig det finns kräftor eller ej.sen kan det ju va så att ni inte fiskar där sutarna finns på kvällen/natten..Senast ändrad av minken; 2006-08-24, 06:12.UFF
krångla inte till det.
StarBaitsHunters
minken.bloggsida.se/
Kommentera
-
Det härliga med teorier är att vi kan ha rätt eller fel allihop !
Minkens teori tror jag inte på alls. Så många förväntansfulla kvälls o nattpass när man sitter på helspänn utan att få något mot några dagpass när man knappt trott att det ska vara lönt att fiska, men när man gjort rekordfångster talar mot den teorin. Vår vakenhet påverkar inte nappfrekvensen när Sutaren tar på nedslaget.
Ilskna abborrar och sarvar låter i så fall lite troligare, men jag har alrig sett eller fått en sarv på 1:an. Däremot sutare på decimeterdjupt vatten, mitt på dagen. Annars var ju liknelsen med chokladkakorna en av de bästa jag hört!
Ny teori:
Hur många brukar egentligen fiska riktat efter sutare så här sent på året?
Fiskar inte de flesta under våren, fram till slutet på juni efter bamsiga leksutare?
Om det är så kan det ju faktiskt vara så enkelt som att sutaren är mer och mer dag aktiv nu mot slutet av sommaren för att hinna äta upp sig inför vintern. Men ingen har funderat så mycket på det förut.!!!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ArnenymDet härliga med teorier är att vi kan ha rätt eller fel allihop !
Minkens teori tror jag inte på alls. Så många förväntansfulla kvälls o nattpass när man sitter på helspänn utan att få något mot några dagpass när man knappt trott att det ska vara lönt att fiska, men när man gjort rekordfångster talar mot den teorin. Vår vakenhet påverkar inte nappfrekvensen när Sutaren tar på nedslaget.
Ilskna abborrar och sarvar låter i så fall lite troligare, men jag har alrig sett eller fått en sarv på 1:an. Däremot sutare på decimeterdjupt vatten, mitt på dagen. Annars var ju liknelsen med chokladkakorna en av de bästa jag hört!
Ny teori:
Hur många brukar egentligen fiska riktat efter sutare så här sent på året?
Fiskar inte de flesta under våren, fram till slutet på juni efter bamsiga leksutare?
Om det är så kan det ju faktiskt vara så enkelt som att sutaren är mer och mer dag aktiv nu mot slutet av sommaren för att hinna äta upp sig inför vintern. Men ingen har funderat så mycket på det förut."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
klart dem bunkrar upp! både ruda och sutare käkar som f.n nu sista månaderna innan isen!varför inte så många fiskar efter dem är nog att det fattas några hg till toppvikter samt att dem flesta redan fått sin dos av sutare för året men det är en bra tid för skapligt tunga fiskar!Senast ändrad av minken; 2006-08-24, 11:14.UFF
krångla inte till det.
StarBaitsHunters
minken.bloggsida.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 882 visningar
0 gillar