Hur tycker ni att ja ska göra med mäskningen när ja bor 1,5 mil från vattnet och jag har inget körkort Räcker det att mäska när man är där?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips/råd till mitt sutarfiske
Collapse
X
-
tipset då är att blanda majs med blodpulver och loosefeeda på ett gäng plaster när du kommer till sjön och se om det bubblar vid någon plats. bubblar det så finns det antagligen sutare eller brax! ju närmre näckrosor du kommer desto bättre och större chans att det är sutare... släng ett par nävar majs på varje ställe... Ett tips är att satsa på morgon eller sen kväll. då slipper du småfisken mer noch kan satsa på exempelvis maggots som krokbete...
Lycka till!SKÅNELAINEN SINAPPI
Kommentera
-
Prova att ha med nåt annat bete än majs också. Dom flesta använder majs som mäsk och räka som bete i min hemmasjö. Även boilies och sånt fungerar bra. En feeder kan vara det som utlöser nappet. Lite tråkigare än flötmete, men effektivt.
Prova olika tider på dygnet. Jag har haft dom bästa fiskena mitt på dagen mellan kl 13 - 17! Det kan du läsa om här: http://arnesfiske.blogspot.com/Senast ändrad av Arnenym; 2006-08-22, 18:15.!!!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CObbHur tycker ni att ja ska göra med mäskningen när ja bor 1,5 mil från vattnet och jag har inget körkort Räcker det att mäska när man är där?
Räcker å räcker, om det är det som är förut sättningarna för ditt fiske så får det helt enkelt räcka. Man kan väl inte sluta fiska bara för att man kanske inta kan fiska så totalt optimalt som möjligt och följa alla goda råd.
Det finnns många teorier och tyckande om fiske i allmänhet och speciellt i synnerlighet om mete, men inga sanningar.
Det närmaste man kan komma sanningen om fiske enligt mig är, tålamod och tålamod.
I min klubb är det dom som kan lägga mer en 20 bompass på raken som i slut ändan tar de stora fiskarna, tyvärr är det inte jag.
Lägg upp ditt fiske efter din förutsättningar. Kan du inte förmäska så kanske du kan ha lite längre pass börja en eftermidda med att "tokmäska" och fiska fram till förmiddagen. Försök att planera in flera fisketillfällen i förväg till samma ställe, och sen följer du det upplägget.
Egentligen så har jag bara ett bra tips: Prova, ha tålamod och reflektera. Prova, ha tålamod och reflektera. Prova, ha tålamod och reflektera. Prova, ha tålamod och reflektera. Prova, ha tålamod och reflektera.
Men vad vet jag!
// Ivman
Kommentera
-
Jag tackar, bockar och bugar för alla fantastiska tips jag har fått, ni är guld värda. Nu har jag lite mer underlag att gå på. Jag kommer att prova mig fram med era tips, så får ni mera besked om hur det har gått med mitt fiske. Kommer nog att köra ett pass på fredag som det ser ut nu. Ska mäska lite till innan, men då blir nog passet från 19-tiden och någon gång fram till morgontimmarna.
MVH Mr Fisherman
Kommentera
-
Ursprungligen postat av IvmanHar ni kollat botten där ni fiskar?
Nu på sensommeren har sjägräs och annat växtligt hunnit växa en hel del och det kan vara svårt att komma ner till botten.
I bland blir det underverk genom att "kratta" botten på ert tänkta mäskplats.
Jag tycker att om du ska förmäska och mäska med bara majs så blanda också i blodmjöl.
// Ivman
Likaså gäddorna är inte så stora här vi har fångat runt 70-80 stycken med en maxvikt på 3,8 kg, mycket märklig å det här. Jag kan ha fel, finns säkert en massa madamer och grova borrar som väntar...
// Fisherman
Kommentera
-
Ursprungligen postat av apersson69Brukar ha en del mäsk med, 0,5-1 kilo och ett par burkar majs, men mäskar max en 4-5 cm stor boll i timmen och ca 15-20 majskorn. Kastar ut mer majs efter varje fisk eller när det bubblat en stund på mäsket. Sutarna och rudorna lär sig snart nog vad det betyder när ljudet av 20 majskorn landar i vattnet Ofta napp inom 30 sekunder. Alltså kan det bli mycket majs på en natt, en dryg burk om det är riktig fart men aldrig mycket på botten samtidigt. Då är det stor chans att just ditt majskorn blir upplockat! Känner jag att det blivit lite för mycket majs på botten boostar jag betet, inte annars. Sen som Ivman sa, kratta botten när du gör dina luckor! Vi använder luckor på 1,5*1,5 m som störst, gärna lite vegetation kvar. Sen är det bara att hålla spöt högt när det bär iväg i näckisarna Bra luckor har en tendens att växa med tiden, hehe...
Har börjat gå ner på ett enda majskorn som krokbete också, verkar som fisken funderar mindre mot om man har 2 st då jag upplever mer avbrutna napp. Sen skall man fiska noggrant, en lucka på 1*1m har ofta en eller två "sweetspots" med lite hårdare botten där nästan alla napp kommer och decimeterprecision är viktig!
De detaljerna upplever jag som det viktigaste i våra vatten iaf. Om mörten är på hugget mäskar jag med ströbrödsmäsk max 2 ggr på ett pass. Brukar mäska på 1 majsburk och överbliven mäsk när jag går hem. Rätt eller fel, fungerar gör det för mig i alla fall...
Kommentera
-
Santa - du behöver inte krångla till det med smaksatt majs i början. Om du fiskat på samma ställe ett tag och det börjar bli svårare att locka dem till hugg kan du prova med att själv smaksätta vanlig burkmajs. Det är upp till din fantasi, men några jag lyckats bra med är majsolja/curry och en mäsktillsats som heter brasem.
Krokstorlek för sutare är vanligen 10 - 6, med 8 som standard.
Skitfiske!Bira, bira, bärs!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SantaJag är ny på detta med mete måste bara fråga om det är vanlig majs du använder eller majs med smak? sen även fråga vilken storlek på krok du använder när du metar med majs?!!!!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 882 visningar
0 gillar