Tips/råd till mitt sutarfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips/råd till mitt sutarfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips/råd till mitt sutarfiske

Tjenare!
    I mina hemtrakter finns det en å som ålfiskare har berättat att dom har fångat sutare i ryssja o ålrev men aldrig hört att det har fångats på spö. Så jag tänkte bedriva mitt livs första sutarfiske i detta vatten. Jag var och rekade i den här ån förra veckan (på Måndagen) och körde med ekolod och hittade ett fint ställe som var runt 2-5 meter djupt nära kanten med lite näckrosor här och varstans. Efter det så var jag och inhandlade lite grejer för att gör mitt mäsk som bestod av Hönsfoder,Blodmjöl,Majs som jag sedan blandade ihop. Jag mäskade Måndag, Tisdag och på Torsdag kvällen (4 dagar efter) så var jag och kompisen vid 19-tiden på vårat premiärfiske. Vi fiskade dels flötmete med majs som bete precis ovanför botten, sen körde vi bottenmete med dels paternoster och glidtackel på våra kastspön med cocktails (Majs,Mask) som bete. Under denna tiden så kastade jag in ett par mäskbollar också. Allteftersom tiden gick, så kom nappen också intill näckrosbältena, vi fick massvis med grova mörtar 10-12st uppåt 3-5 hekto samt 2st Braxnar på runt 1-1.5 kg men INGEN sutare. Jag ska tillägga att vi fiskade från 19-23. Nu till min fråga HUR ska jag lyckas lura till mig den svårflörtade sutaren? Är det nåt jag bör ändra på i mitt mäsk, utrustning, rigg, bete eller ska jag lägga till nåt mer eller ta bort nåt, har jag gjort nåt fel?
    Jag behöver eran expertis. Jag ska tillägga att jag har varit och mäskat ytterliggare 3ggr med varannan dags intervall. Jag har mäskat ungefär 2-3kg/ gång. Alla tips/råd är välkomna.
    MVH Mr Fisherman
    Senast ändrad av Mahseer; 2006-08-21, 23:20.

Jag skulle först och främst testa att meta på morgonen och eventuellt även på natten. Mäsket är det inget fel på, finns det sutare där så ska de gå in på platsen. Men händer det inget på morgonen heller så prova en ny plats.

Det är nog bättre att testa flera platser och flera tidpunkter innan du drar igång en jättekampanj där du inte vet om sutarna passerar...
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Håller med Grindpalm i det mesta! Men då det finns både braxen och mört som älskar mäsk och majs, så skulle jag råda dig att skippa mäsket och bara slänga i 1 - 2 majsburkar varje eller varannan kväll, och helst vid skymning eller mörker. Då är mörtarna som minst aktiva och chansen att sutarna hinner hitta majsen är störst.
      För att öka chanserna än mer kan du prova att mäska med fodermajs också. Mörtarna och braxarna är inte lika förtjusta i dem, men sutarna älskar dem när de fått smak för dem! Köps på Odal/Granngården/Lantmännen och läggs i blöt ett dygn och kokas (förslagsvis med salt och socker) tills de mjuknat lagom mycket (puttra 30min-1timme).
      Bottenmetet du beskrev funkar säkert, men det är roligare att flötmeta! Men sutarna föredrar betet på botten så kör med ett halvstort napphagel cirka en dec. från kroken och låt det haglet ligga precis på botten, så får du jättefina lyftnapp när sutarna väl är på plats.
      5meter djupt låter däremot kanske inte riktigt bra, 1,5 - 3 meter har jag haft bäst fiske på under sommartid. Om ni inte lyckas på den valda platsen leta efter en vik eller en böj med mycket näckrosor och röj en glugg bland "näckisarna", så borde chanserna öka.
      Skitfiske!
      Bira, bira, bärs!!

Kommentera

måste man mäska så jäkla mycket verkligen?

Kommentera

Om man mäskar vid rätt tid på dygnet och andra majsäter är sparsamt förekommande räcker det ofta med en burk varannan kväll, 3 - 4 ggr alltså. Det är väl inte mycket?
          Om det är de 2-3kilona Mr Fisherman pratar om så håller jag med dig, det är onödigt mycket i de flesta vatten. Om det inte är braxen man vill få in förståss
          Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Bör kanske tilläggas att om man metar på exakt rätt plats vid exakt rätt tidpunkt behövs aldrig mäsk...

Men mäsk är ju ett bra sätt att locka in och hålla kvar fisken på fiskeplatsen, så om man inte vill flytta efter varje landad fisk så mäskar man
            Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

..kan inte hålla mig från en liten besserwisser-kommentar...
              Mäsk är ju inte bara för att locka fisk och för att hålla fisk kvar på platsen. Det är också till för att "trigga" fisk till att börja äta. Och förståss för att lära vissa fiskar äta våra mer eller mindre onaturliga beten (= förmäskning...).

Kan också förtydliga mitt första inlägg; även om det ibland inte är bra att förmäska med "bröd"mäsk så har det förståss sin givna plats under själva fiskepasset. Men även då kan det vara smart att använda rätt mängd och innehåll för att undvika att dra in annan fisk än den man är intresserad av.
              Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Har ni kollat botten där ni fiskar?

Nu på sensommeren har sjägräs och annat växtligt hunnit växa en hel del och det kan vara svårt att komma ner till botten.

I bland blir det underverk genom att "kratta" botten på ert tänkta mäskplats.

Jag tycker att om du ska förmäska och mäska med bara majs så blanda också i blodmjöl.

// Ivman

Kommentera

Min erfarenhet är att vissa gånger vill sutaren ha mycket mäsk för att komma till swimmet, medan andra gånger så räcker det med några nävar majs. Boosta majsen eller cocktailen med bananaboost eller kiwiboost. Jag brukar boosta med något som avviker lite från det som jag har mäskat med, för att dra uppmärksamheten till just min majs.

Kommentera

Brukar ha en del mäsk med, 0,5-1 kilo och ett par burkar majs, men mäskar max en 4-5 cm stor boll i timmen och ca 15-20 majskorn. Kastar ut mer majs efter varje fisk eller när det bubblat en stund på mäsket. Sutarna och rudorna lär sig snart nog vad det betyder när ljudet av 20 majskorn landar i vattnet Ofta napp inom 30 sekunder. Alltså kan det bli mycket majs på en natt, en dryg burk om det är riktig fart men aldrig mycket på botten samtidigt. Då är det stor chans att just ditt majskorn blir upplockat! Känner jag att det blivit lite för mycket majs på botten boostar jag betet, inte annars. Sen som Ivman sa, kratta botten när du gör dina luckor! Vi använder luckor på 1,5*1,5 m som störst, gärna lite vegetation kvar. Sen är det bara att hålla spöt högt när det bär iväg i näckisarna Bra luckor har en tendens att växa med tiden, hehe...

Har börjat gå ner på ett enda majskorn som krokbete också, verkar som fisken funderar mindre mot om man har 2 st då jag upplever mer avbrutna napp. Sen skall man fiska noggrant, en lucka på 1*1m har ofta en eller två "sweetspots" med lite hårdare botten där nästan alla napp kommer och decimeterprecision är viktig!

De detaljerna upplever jag som det viktigaste i våra vatten iaf. Om mörten är på hugget mäskar jag med ströbrödsmäsk max 2 ggr på ett pass. Brukar mäska på 1 majsburk och överbliven mäsk när jag går hem. Rätt eller fel, fungerar gör det för mig i alla fall...
                    Senast ändrad av apersson69; 2006-08-22, 16:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37