Fjällkarp .vs. Gräskarp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fjällkarp .vs. Gräskarp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fjällkarp .vs. Gräskarp!

Vilken äter upp växter mest? Måste ju vara gräskarpen.

Såg en annons på blocket där det stog att vanlig fjällkarp var underskattad och kunde mäta sig med gräskarpen

I vår damm så finns ett bestånd av fjällkarp. Den dammen är full av vegetation, men även insekter och annat smått och gott i bottenslammet. Då borde väl fjällkarpen helst skita i växtern och kränga i sig bottenfödan istället?

Fjällkarp är väl mest inriktad på botten och död vegetation medan gräskarpen är inriktad på levande växter - det har iaf en fd karpuppfödare förklarat för mig...

Kommentera

Okej! Jag mailade annonsören och fick detta svar:Tack för ditt mail.
      Av erfarenhet är det så, att denna karpsort är näst intill lika effektiv som gräskarp. Precis som jag skrev i annonsen.
      För c:a 10 år sedan rensade jag min damm med maskin och skopa. Innan rensningen var det omöjlig att se vattenytan på sommaren p g a all växtlighet. Samma år på hösten skaffade ett antal avelskarpar av jugoslaviskt ursprung. Idag är dammen i stort sett helt ren med undantag av kanterna där vass han återetablera sig innan karparna började göra sitt. De vassarna som idag finns kvar låter jag vara eftersom de är utmärkta lekplatser och dessutom ger bra skugga under varma sommardagar.
      Så jag respekterar din åsikt men håller inte med eftersom jag har c:a 1200 kvm damm utanför fönsterna som bevisar motsatsen.

sant eller falskt?

Kommentera

Lyckos han...det svinet

Kommentera

japp, men det verkar ha tagit tid för dem att få bort allt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Karp_Fiskarn
            Okej! Jag mailade annonsören och fick detta svar:Tack för ditt mail.
            Av erfarenhet är det så, att denna karpsort är näst intill lika effektiv som gräskarp. Precis som jag skrev i annonsen.
            För c:a 10 år sedan rensade jag min damm med maskin och skopa. Innan rensningen var det omöjlig att se vattenytan på sommaren p g a all växtlighet. Samma år på hösten skaffade ett antal avelskarpar av jugoslaviskt ursprung. Idag är dammen i stort sett helt ren med undantag av kanterna där vass han återetablera sig innan karparna började göra sitt. De vassarna som idag finns kvar låter jag vara eftersom de är utmärkta lekplatser och dessutom ger bra skugga under varma sommardagar.
            Så jag respekterar din åsikt men håller inte med eftersom jag har c:a 1200 kvm damm utanför fönsterna som bevisar motsatsen.

sant eller falskt?
            Känner igen det dära och förmodligen den dammen.
            Är det nere i sydliga skåne den dära karp mannen med sin damm befinner sig?

Om så,ja han har haft annons på fjällkarpar från sitt vatten.

Vill uträtta en varning till Er som handlat eller tänkt göra det därifrån,karparna är fulla av karplöss.

Kommentera

Karparna äter inte växter. Men där karparna reproducerar sig och blir många gör konkurensen att dom bearbetar botten kraftigt (som grisar). Växtrötter förstörs och vattnet grumlas. Grumligt vatten stänger ute ljuset. Växter behöver ljus för att växa. Försvinner ljuset, försvinner växterna.
              Karpar från sådana dammar är ofta meningslösa att plantera ut. Hög fisktäthet ger näringsbrist och dom bildar "tusenbrödrabestånd" växer inte. Dom skall ha god födotillgång från att dom kläcks, växa snabbt med en gång för att dom skall dra iväg i storlek. Bromsas tillväxten, går karpen in i ett "lugnare" tempo, stannar ofta under 10kg oberoende av födotillgång.

Det sker bara i extrema undantagsfall att karpar reproducerar sig. Karparna leker vid hög vattentemperatur, så finns andra arter i vattnet leker dom tidigare. När karpen lägger sin rom blir den oftast uppäten av annan fisk. Obetydlig risk att sätta ut karp i vatten med naturliga bestånd av annan fisk.
              Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

DavidL.
                Jag har försökt försvara mina fyra små speglar mot min sambos elaka anklagelser att de käkar upp hennes växter i akvariet, men det går inte längre! De har käkat upp hela hennes "kabomba" eller vad de heter (ser ut som små julgranar). Inte bara gnagt och ruskat lite grann, utan verkligen ätit upp dem. De är inte svältfödda eller så, men de verkar gilla vissa inslag av vegetabilier i kosten. Andra växter har de i och för sig inte ätit upp, bara slitit loss...
                Kabomba kan vara ett hett bete till våren...
                mer minor i trålarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 883 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76