Bete vid mete på Västkusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bete vid mete på Västkusten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bete vid mete på Västkusten

    Kan man meta med vanlig mask om man vill prova att meta med barnen på Västkusten?

    Bottenmetar man eller kan man flötmeta som hemma i sjön?

    Klippor, pirar eller bryggor?

    Räka ska ju funka, men måste det vara råräka? Eller kan man ha vanliga färdigskalade? I lag eller frysta? Hur hanterar man dem i 25 grader utan att hela familjen luktar gamla räkskal efteråt?

    Annars tänker jag att man kan kasta med jigg, torskdrag eller havsöringsdrag.

    Kollar ni fisknyckeln eller hur vet ni vad ni får? Tar ett kort och kollar hemma?

  • #2
    Bottenmete med ett vanligt pater noster tackel, med kokt räka funkar fint. Det mesta tar på det. Ta bara inte abbborrspöt utan något lite kraftigare, havsfisk är starkare än insjöfisk (borre o smågädda...) ta med tvål dock

    Kommentera


    • #3
      Mask duger, räka är bättre. Kör bottenmete! De flesta arter rör sig där. Klippor, pirar och bryggor är alla intressanta. Kan ge en rad olika arter. Köp ett packe med frysta räkor. De tinar snabbt i vattnet. Ta med våtservetter, luktar inte så farligt .

      Om du är osäker på art, kolla Fisknyckeln eller posta här.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #4
        Går utmärkt att använda abborrspöt till havsfisket från land. Vi är ett gäng som kör LRF på västlusten och dåanvänder vi spön med kastvikt under 10g. Inga problem att bemästra berggyltor mm.. Så med ett abborrspö klarar du dig gott och väl.

        Kommentera


        • #5
          Tack för alla tipsen. Vi tar med havsöringspö 8’, ett kraftigare spö och krabbmetspön så får vi se hur det funkar.

          Kan man typ få makril eller havsöring om man kastmetar med flöte på ett par meters djup med mask eller räka på kroken?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            Kan man typ få makril eller havsöring om man kastmetar med flöte på ett par meters djup med mask eller räka på kroken?
            Japp.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #7
              Jag fiskade ett par ggr från ett par klippor på västkusten för länge sedan. Då testade jag med vanliga gulla dubbelstjärtjiggar. Det funkade hjälpligt. Fick lite simpor, okända fiskarter och någon liten torsk. Vad har ni för beten när ni fiskar gylta?

              Kommentera


              • #8
                Räka är det som gäller. Funkar till allt som simmar i västerhavet. Få firrar som är kräsna vad gäller dieten här. Förutsatt att man serverar räka, mussla eller något liknande!

                Flötmete funkar. Men är osäkrare då man kanske företrädesvis siktar mot sill eller makrillen. Är de inte i området kan du meta dig trött utan minsta känning av firre. Håller du dig kring botten så är urvalet desto större.

                Tips fö är svårt att ge då så mycket hänger på hur det ser ut under ytan. Långrunt sandigt eller bergigt och djupt nära land ger ju lite olika förutsättningar sas.

                Räkan skall enligt mig vara billigast möjliga kokta med skal på. Sitter bättre på kroken då. Jag trixar inte utan drar bara kroken rakt igenom på mitten där man får bäst fäste sas.

                Vad vi får är faktiskt spännande! Man kan faktiskt få på lite vad som helst ungefär och då man minst anar det. Inget att ora sig för. Se upp för taggiga firrar bara så brukar det mesta lösa sig. Finns några som är lite otrevliga typ fjärsing.

                Vart skall du?
                __________________________________________________ _____________________________

                Covfefe

                Kommentera


                • #9
                  Nu är jag långt ifrån någon expert på västkusten men vill ändå slå ett slag för att använda "bait elastic" för att hålla betet på plats. Speciellt om du använder räka eller andra "lösa" beten.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Om du hittar berggylta tror jag de kan attackera det mesta du presenterar framför dem då de försvarar sitt territorium. Jag tog mitt PB på 1.3kg för någon vecka sen på en illex nitro shad med tillhörande. jiggskalle. Så vanlig jigg kan du absolut prova även om räka funkar ypperligt och dessutom på många arter. Fördel med att prova jigg är att snultrorna inte käkar upp den innan gyltan får chansen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb
                     
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    601 svar
                    45 931 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    14 svar
                    1 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
                    48 svar
                    2 255 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stokken
                    av stokken
                     
                    Startad av abe, 2023-07-20, 13:18
                    5 svar
                    467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X