Nybörjarmete i liten göl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarmete i liten göl

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarmete i liten göl

I närheten av där jag bor finns en göl som min sambo stötte på när hon var ute och plockade svamp för några år sedan. Precis nu fick jag ett ryck att jag fanken ska försöka fiska i gölen. Antagligen så är det ganska svårt att kasta hur man vill i gölen (pga skog), så jag tror jag ska inrikta mig på kastmete, men eftersom jag saknar erfarenhet av annat än toppknutet mete vid bryggor i skärgården så vill jag gärna ha lite tips.

Jag vill inte göra det här till någon större sak med dyr utrustning, utan jag får improvisera lite granna.

Gölen är cirka 200 meter lång och 100 meter bred enligt kartbilden på Eniro. Gölar brukar vara ju vara djupa, så jag har tänkt att använda mig av ett 2,7 m BeastMaster 15-30 g för att nå ut en bit och en UL-rulle med tunn Fireline. Alternativt kan jag slå på 0,15 mm Abulon som jag har hemma. Jag även ett ABU Conolon Tournament >6 g som jag funderar på att ta med mig i en spötub för att kunna jigga med Stormjiggar om tillfället ges.

Jag har ingen aning om det kan finnas för fisk i gölen, eller om det ens finns fisk där. Anledningen till att jag tror att det finns fisk är att gölen är så pass stor och dessutom ligger en kort bit ifrån en större sjö med abborre, gädda och mört. Själv hoppas jag på abborre, men gädda går ju bra det också.

Hur bör jag gå tillväga? Vad för rigg är lättkastad i sådan terräng? Räcker grov mask som bete, eller bör jag försöka få tag på några små mörtar eller köra med sill som dead bait?

Jag tar gärna emot alla möjliga sorters tips.

Edit: Eniro ger mig följande kartbild: http://img102.imageshack.us/my.php?image=gol9hm.jpg

Det ut som om det skulle finnas lite utrymme för kast på västra sidan, eller?
    Senast ändrad av Andreas; 2006-06-27, 09:54.
    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Gå dit och meta lite med mask, då ser du snabbt om det finns liv överhuvudtaget.
    Får du abborre och mört så kan du kanske kasta lite småwobblers och skeddrag och få gädda också.

Kommentera

Jag skulle sattsa på ett glidande flöte och mask, det borde ge fisk och du kan fiska det djupet du vill utan att ha en lång rigg att kasta ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      29 svar
      4 864 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37