Hjälp med slaklina vid bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med slaklina vid bottenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med slaklina vid bottenmete

Hej! Är ny inom mete och har bekymmer med slaklina. Med risk att göra bort mig nu, hur viktigt är det med spännd lina vid glidande tackel?*

Jag har ett 12 fot feederspö och kan dänga ca 80g + betesfisk. Där jag fiskar är det mellan Ca 15-25 meters djup där. Har inhandlat banksticks och nappalarm. Men hur jag än gör med glidande tackel så får jag endå massor av slak lina. Kör jag vanligt fast tackel samma tyngd så kan jag spänna linan så antar att det är handhavande fel.

Mitt tackel nu är följande;
    Jag har krok, tafs, lekande sedan en glidpärla med hake för sänket på huvudlinan.

En hanger kanske kan hjälpa dig?

Kommentera

Du har ev för lätt glidande sänke , skulle tänka mej att du behöver 50-100 g om det är lite avstånd ,djup ,vind och ström.
      "HalvDan var här"

Kommentera

Linus, vad fiskar du efter? Abborre?

Insjö? Strömmande vatten?

Lite svårt med generella tips på ditt problem.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag metar efter gös nu sedan jag hammna i rullstolen och inte kan kasta som förr. Öppen fjärd med viss ström, kör från land givetvis. Problemet är att det är väldigt djupt men det många fina gösar där varje år så vill lära mig hur just jag ska lyckas.

Kommentera

Har kollat lite Youtube, ingen dum idé! Ska inhandlas!

Kommentera

Det låter som att sänket flyttar på sig av någon anledning. Troligen för att det är för lätt men även utformningen av sänket spelar ju roll. Speciellt i kombo med strömmande vatten och vad det är för bottentyp. Om du kör med runda sänken så kanske de rullar iväg om det är hård och jämn botten. Testa då ett platt sänke som är lite skrovligt, eller ett sänke med lite spröt på. Vet du vad det är för botten där du metar?
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

För att svara på första frågan. Enligt mig är inte jätteviktigt med spänd lina vid gädd/gösmete. När man metar från båt så är det ju omöjligt att hålla linan spänd eftersom båten rör sig men man får gös ändå.

Han lyckas ju spänna linan vid pater noster så jag tror inte det är sänkets tyngd som är problemet. Skulle tro att det är att betesfisken flyter medans sänket sticker mot botten längs löslinan. När betesfisken väl kommer till botten så har det redan bildats 15-25 m löslina. Så en variant kan vara att efter du kastat ut och sänket nått botten helt enkelt veva in väldigt långsamt så du drar ner betesfisken till sänket och blir av med löslinan.

Men vill du minimera löslinan under fisket kan du använda två spöhållare så du kan få ner spötoppen nära eller tom under vattenytan och slipper att vinden drar runt i linan. Använder du dessutom hanger eller monkeyclimber så får du bort det mesta av löslinan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                29 svar
                4 878 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37