Gösmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösmete

Jag ska ut och för första gången i mitt liv och meta Gös. Nu skulle jag vilja veta hur jag ska tackla, ska det vara med flöte eller botten mete och vilket tackel är att föredra... Kommer att använda strömming som agn.
    Metet kommer att bedrivas utan för Södertälje ui Järnafjärden.
    Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

Börja med en stoppknut, trä sedan på en liten pärla som hindrar stoppknuten från att åka in i flötet, sen ett glidande flöte som klarar ca 15 g bly, sedan trär du på 2 st 5 grams blyer och knyter sen fast ett lekande. Sedan knyter något smidigt tafsmaterial i lekandets andra ögla (Prologic Savagegear har ett fint tafsmaterial) och längst ner knyter du en trekrok i storlek 6 eller 2 trekrokar i storlek 8.
    Du kan också använda vanlig lina i 0,45 eller mer som tafs om du inte vill använda annat tafsmaterial, men hugger en gäddmadam så knipsar hon nog av den.
    Detta är vad jag brukar använda mej av

Kommentera

Ja det ska vi pröva.... Men bottenmete fungerar det bra för gös och vilket tackel isåfall?
      Har ett brinnade intresse för UL-fiske och då speciellt Fluga. Fördriver fiske fria dagar med Flugfiske och Spöbyggnad.

Kommentera

En artikel i Fiske Feber (förra året tror jag?) handlade om gösmete, där dom beskrev olika tackel bla. bottenmetet. Kommer inte ihåg så mycket av det men om du har möjlighet att låna av nån kan du ju kolla.

Kommentera

Vi får en del Gös när vi bottenmetar Ål.

Vi använder oss av glidande 1oz sänke samt en tafs på 30-40cm FC. I änden en enkelkrok modell mustads Ultra point krok stl 2

Byt ut enkelkroken mot trekrok så är saken biff =)

Kommentera

Ja det är helt klart att jag måste pröva. HAr åkt stan runt idag för att leta hel strömming utan någe resultat. Kommer att åka ner till Kanalen senare och plocka upp lite löja och mört. Eftersom det blir till att ro mellan platserna är Skansundet uteslutet. Får jag inget på löjan får det helt enkelt bli hederligt spinnfiske.... det har ju fungerat förut så varför inte nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 883 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37