Lyftmetoden kontra ”traditionellt”flötmete. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyftmetoden kontra ”traditionellt”flötmete.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lyftmetoden kontra ”traditionellt”flötmete.

Till våren har jag planerat genomföra några metpass. Målet är att köra lite specimen fiske i Göteborgs trakten. Har hittills enbart fångat mört, abborre, stensimpa(tror jag) och brax med mete, är intresserad av att fånga alla möjliga arter.
    Har ett vanligt 7ft haspel spö 7-25gr som jag ska testa lite innan jag införskaffar ett matchspö. Själva frågan jag har är vilken fiske metod som är lämpligast för diverse arter, samt om någon har några andra tips.
    Tack på förhand!

Lyftmetoden till sutare och braxen.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Med en 7fotare får du verkligen vara med i krokningen... Ju längre spö desto mer lina lyfts etc. (man blir beroende av längre spön, iaf jag. 7 fot känns alldeles för kort efter att man kört 11-13 ft ett tag. Det slutade tom med att jag giggade med matchspöt i höstas )

Kommentera

Såklart det går att meta med en sju fotare. Inga problem med att kroka heller. ta bara ett par snabba vevtag om det är löslina till betet innan du höjer. Däremot behöver man kasta ut betet jämfört med att gunga ut betet som man kan med ett längre spö. Får ju bättre precision med ett längre spö p.g.a. detta och om du kör fixt flöte kan du fiska mycket djupare. Men går ju bra att köra glidande tackel. Ett vanligt spö har ju större ringar än ett matchspö så där har den fördel.

Vill du fånga många olika arter är ju vanligt flötmete med maggots lämpligt, loda gärna upp så betet fiskar strax över botten. Få gärna betet att dala ner genom vattnet. Då kommer du få löjor, mörtar, sarvar, björknor, abborrar etc och finns det regnbåge/öring i vattnet hugger de gärna på detta också. Du har även möjlighet till sutare, ruda, brax men vill du inrikta dig på dessa är det lämpligare att fiska ett större bete på botten. Ett knippe majs eller en halv räka på lyftmetoden skulle varit mitt första val. Mäskning förbättrar ditt fiske avsevärt. Ofta och lite med frifallande beten får fisken att leta mat högre upp ivattenmassorna = vanligt mete. Ett par kompakta mäskbollar sjunker ner till botten och får fisken att äta där = lyft metoden.

Kommentera

Tack så mycket för tipsen! Kommer troligtvis mest fiska i mindre vattendrag så förhoppningsvis funkar 7ft till det. Får testa mig fram och se vad som funkar bäst, men är alltid kul att höra vad andra tycker funkar!

Kommentera

Instämmer i allt Niklar säger. Vanligt flötmete där du lodar av botten funkar grymt bra till allt. Göteborg med omnejd bjuder på rätt bra artrikedom så finns en del att upptäcka. Var inte rädd för att köra med bröd som bete heller. Funkar grymt bra till mycket. Jag har tagit karp, sutare, id, mört och benlöja på bröd.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

För att förtydliga: det går att flötmeta med 7fotare. Man får bara vara lite mer uppmärksam och beredd iom att man inte lyfter lika mycket lina

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
              29 svar
              4 878 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37