Fantastisk metod att meta gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk metod att meta gös!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fantastisk metod att meta gös!

Hej alla glada gösmetare!

Har under åren blivit less på gösar som antingen inte fastnar på kroken, eller så är smågösen i tagen och sväljer kroken... vad gör man? Man funderar om lösningen, kan inte finna den, men så börjar jag titta på filmer om karpmete...

Har sommaren som gått testat ett troligtvis ovanligt tackel i svenska vatten - glidande tackel med cirkelkrok och hair-rig - man måste ju testa i varje fall...resulterade i personbästa genom ett napp som jag inte först uppfattade ens, så försiktig var fisken! Hade garanterat missat fisken med vanlig krok med löjan direktanglad.

Hittade inga lämpliga cirkelkrokar att införskaffa till rimliga priser, så jag beställde från kina... 50st i strl.6 och 50st. i strl. 3/0 - var lite svårt att bedöma storleken utifrån bilderna men det visade sig att 6:an är lämplig för abborrfiske och 3-nollan för just gösen. Krokarna verkar vara av bra kvalitet så där finns inget att anmärka på, kostade inte många tior att få hem heller, inkluderat frakt!

Finessen med tacklet är att gösen tar själva betet och sväljer det utan att först märka av någon krok(!) - sen landar själva kroken i fiskens mun och sen när linan sträcks upp glider kroken per automatik in i gösens mungipa!

Något mothugg ska inte göras - gösen krokar sig själv med detta tackel och krokval(!)

Själva hair-riggen knyts med en mycket tunn och mjuk flätlina, inte av typen superlina med coating, utan t ex spiderwire invinciblebraid, nylon/mono-lina gör tacklet styvare och är olämpligt då gösen märker detta mer.

På det här viset sitter alltså inte betesfisken direkt på kroken utan lite ifrån.

Kom ihåg att aldrig göra mothugg - vänta tills du märker att fisken har tagit betet - vänta ännu mer, minst 30 sekunder! Nu sitter gösen och även om den är liten sitter kroken säkert i mungipan!

Det bästa av allt är att du kan sätta tillbaka all den fisk du inte ska ta hem till spisen helt oskadd!

På nätet:
    Hair-riggen: http://anglersnotebook.com/rigging-f...th-a-hair-rig/ Fäst bara den mjuka flätlinan på krokskaftet med t ex en spaded-end knut.

Fästa cirkelkroken på korrekt sätt - mycket viktigt för att kroken ska fungera som jag beskrivit - inga vanliga fästa i öglan-knutar!
    Teckning: http://www.saocf.com/Favorite%20Knots.htm
    Video: https://www.youtube.com/watch?v=etbymUiALcY

Ytterligare en video med känd engelsk fiskare: https://www.youtube.com/watch?v=iq1CF2z0HaY

PDF: Göstackel med hair-rigg & cirkelkrok.pdf

Vore jättebra med rapporter från vårkanten hur man lyckats och om något kan förfinas - även hur man modifierat tacklet för annat fiske, till exempel för abborre, rengbåge eller vad man nu kan tänka sig, sutare kanske?
    Senast ändrad av Dalalven; 2018-01-14, 21:52. Anledning: Tillägg

Tack för ett bra inlägg. Kan du posta en bild på hur en av dina betesfiskar set ut i tacklet? År döda beten effektiva för att fiska upp gös? Jag trodde att levande beten fungerade bäst. Kan man inte använda en hair rig för levande betesfisk?

Kommentera

Går det att applicera till ismetet? Har du provat det?skulle också vilja se en bild på ditt tack med en betesfisk.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Väldigt bra inlägg! Alltid kul med lite nytänk.

Påminner något om metoden att använda hairrig till lake.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Bra respons!

Hm, fiska levande betesfisk på hair-rigg - har jag inte provat, men en sak är ju att gösen gärna tar färsk död betesfisk nästan liga gärna som levande - gösen är ju lite lat av sig - är betesfisken redan död är ju betet mycket enklare att fånga för gösen. Man kan också med fördel t ex dela en löja på mitten och beta på bägge bitarna på hair-riggen - maximalt med doft för gösen som gärna luktar sig fram också i jakten på föda.

Så ett förtydligande kring att jag skriver att man inte ska göra något mothugg med fiske med cirkelkrok - när man som i gösfiskefallet ska se om gösen tagit tacklet ska man helt enkelt veva in och sträcka linan - på så sätt glider kroken in i mungipan - kom ihåg att göra rätt knut också, oerhört viktigt!

Gör man fel och hetsar när gösen första gången går på tacklet kan jag nästan lova att man inte krokar den, om man gör ett normalt mothugg - man sliter på det viset ur tacklet ur munnen på gösen.

Man kan med fördel vänta minst en minut innan man börjar strecka upp linan - håll nerverna i styr bara!

Egentligen kan man nog meta efter vilken fisk som helst med hair-riggar och cirkelkrok, i sommar ska jag prova att fresta abborrarna med mask på samma sätt, då med en cirkelkrok i storlek 6.

Isfiske efter gös eller annat har jag inte provat, så jag säger att det med stor sannolikhet borde vara en fördel att fånga trögare fisk under isen på det här viset också - när jag tänker efter kan jag egentligen inte se några nackdelar med detta fiskesätt - lite saker att hålla reda på i början, men sen går det på rutin (skulle jag tro, har inte hållit på med detta mer än det gångna året, men mer lär det bli).
          Senast ändrad av Dalalven; 2018-01-14, 21:54.

Kommentera

intressant ämne! Har du möjligtvis en länk till de krokarna du köper?
            Hittar inte i affärerna och som sagt vanskligt med storleksangivelser online!

Kommentera

Jag har riggat tackel för deadbait metet efter gädda och valde cirkelkrokar. Jag hann bara köra ett enda set förra sommaren men det blev en bomtur den gången.

Ska bli kul att se hur cirkelkrokarna funkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Jag har riggat tackel för deadbait metet efter gädda och valde cirkelkrokar. Jag hann bara köra ett enda set förra sommaren men det blev en bomtur den gången.

Finns en video nånstans på tuben där jänkare eller kanadicker kör riggar levande "suckers" på cirkelkrok för Muskie. Vill minnas att de körde ganska tungt bly innan betet som typ en carolina rig och bottenstudsade/släpade riggen. Alla firrar de fick upp satt fint krokade i mungipan. Har letat efter videon ett antal gånger då det borde funka lika bra på gädda men har inte lyckats hitta den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg

En kompis köpte grova cirkelkrokar och gjorde tackel för gädda som ha sen testade. Han slutade med det efter några gånger då han inte lyckades kroka en enda gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    En kompis köpte grova cirkelkrokar och gjorde tackel för gädda som ha sen testade. Han slutade med det efter några gånger då han inte lyckades kroka en enda gädda.
                    Han kanske gjorde vanliga mothugg?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 880 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb