Fantastisk metod att meta gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fantastisk metod att meta gös!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Nu hamnar vi lite off topic. Jag menade inte att död betesfisk inte genererar hugg bara att levande betesfisk enligt mina erfarenheter är bättre. När jag fiskar med levande betesfisk så fungerar det nästan som en magnet på alla större fiskar i närheten som ska simma fram och undersöka vad det rör sig om. Sen påstår jag inte heller att mina begränsande erfarenheter från ett fiskevatten är en allmängiltig princip som gäller i alla fiskevatten och under alla förhållanden.
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-09, 12:30.

Kommentera

Detta skall helt klart testas i min sjö här som håller rätt grova Gösar, och grova Gäddor oxå så får lösa det med lite titanvajer oxå kanske
      Tackar för tipset
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Hmm, hur skulle man rigga levande bete på det här sättet. Att sticka in en nål genom en levande fisk känns ju sådär.
        Kan man trä öglan genom munnen och ut vid gälarna? Ska man så att säga dra öglan över stjärten på fisken ? Något annat förslag?

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
          Hmm, hur skulle man rigga levande bete på det här sättet. Att sticka in en nål genom en levande fisk känns ju sådär.
          Kan man trä öglan genom munnen och ut vid gälarna? Ska man så att säga dra öglan över stjärten på fisken ? Något annat förslag?
          Jag tror inte att hair rig och levande betesfisk är en fungerande kombination!

Men det går säkert också att rigga levande betesfisk utan att utföra invasiva eller kirurgiska ingrepp i fisken. Exempelvis genom att fästa ett mindre metallremsa ovanför stjärten som sedan fungerar som fäste för linan/riggen. Har själv inte testat.
          Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-09, 15:35.

Kommentera

Om det skulle vara nån som tvivlar på att dött bete funkar så finns det just nu ett filmklipp på fisheco.se på en gädda på 20,3kg som fångas på bottenmete med deadbait. Ser häftigt ut!
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Vad vore en tråd på FS om den inte innehåller och/eller slutar med en debatt om C&R, levande vs dött bete eller varför alla är dumma som inte fiskar som man gjorde förr...?
              För övrigt tycker jag TS information verkar synnerligen intressant och tackar för denna. Skall testa detta tackel vid bottenmete efter lite olika arter när det blir varmare i vattnet igen!

Kommentera

Tråden har även tagit upp om metoden funkar för gädda - men med tanke på hur en gädda attackerar sitt byte tror jag som en eller flera resonerat att man istället för cirkelkroken ska använda stor trekrok.

Gäddan attackerar betesfisken och inom 5-20 sekunder har den först tagit agnet - sedan vänt det rätt och svalt.

Trekroken funkar nog bäst med tanke på gäddans aggressivare beteende och hur den ser ut i käften.

Nu är frågan följande: bör man ha längre avstånd på hair-riggen mellan betesfisken och trekroken - kanske 5 cm eller mer för att inte få för djupa krokningar nere i halsen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalalven Visa inlägg
                  Tråden har även tagit upp om metoden funkar för gädda - men med tanke på hur en gädda attackerar sitt byte tror jag som en eller flera resonerat att man istället för cirkelkroken ska använda stor trekrok.

Gäddan attackerar betesfisken och inom 5-20 sekunder har den först tagit agnet - sedan vänt det rätt och svalt.

Trekroken funkar nog bäst med tanke på gäddans aggressivare beteende och hur den ser ut i käften.

Nu är frågan följande: bör man ha längre avstånd på hair-riggen mellan betesfisken och trekroken - kanske 5 cm eller mer för att inte få för djupa krokningar nere i halsen?
                  Men inte attackerar väl gäddan en död, på botten liggande, betesfisk aggressivt? Så länge inte gäddan spottar ut betet borde det fungera alldeles utmärkt med cirkelkrok.

Kommentera

Skulle jag mot förmodan pröva att meta gädda med hair-rig så vore cirkelkrok givet till att börja med iaf.
                    En trekrok kan nog hamna djupt i svalget på en större gädda även med en hair-rig... att avgöra avståndet mellan bete och krok-rigg blir ju lika svårt att bedöma som storleken på den fisk som kan tänkas bita...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-01-10, 21:12.

Kommentera

Jag har ögnat igenom inläggen och vill bara informera om att kräldjur och amfibier (eller för den delen möss och andungar ) inte får användas som vare sig levande eller dött bete i Sverige.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 889 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37