Insjömete på vintern - är det lönt? Eller när kan man börja igen på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insjömete på vintern - är det lönt? Eller när kan man börja igen på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
    Jag har faktiskt provat lite med små jiggar och annat från isen men har aldrig fått något. Men som Jester Burk skrev, testa mormyska. Testa även små balansare eller vanlig vertikalpirk. Har ingen aning om varför men på vintern så är det ofta de här jättesmå betena som gäller. Får till och med enstaka gäddor på mormyska och pirk på pimpelspöt, vilket iofs brukar sluta med att grejerna är borta sen. En bra grej med pimpelgrejer är att de kostar nästan inget.

Nu är allt jag skrivit här väldigt teoretiskt eftersom jag aldrig båtfiskat på vintern, isen ligger nämligen tjock på vintern i mina trakter, men det skulle faktiskt vara kul att se om pimpelgrejerna funkar från båt.
    Pimpel från båt går utmärkt. Med fördel använder man en haspelrulle eller multirulle på sitt spö så att man slipper lägga upp all lina lös i båten när man drar upp. Använd korta haspelspön eller vertikalspö och leta sedan upp fisken och pimpla precis som vanligt.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
      Pimpel från båt går utmärkt. .
      I teorin så tycker man ju att det borde funka lika bra, men verkar inte göra det för mig i alla fall!

Det blev ju bra med is i år, så jag fick pimplat många gånger och fick rätt så bra med småabborre. Fiskade sista gångerna precis i slutet av mars. Ett par veckor senare var isen borta, och jag rodde ut och provade att pimpla från båten på samma ställen där jag fått bra med abborrar bara precis några veckor innan - totalt dött, inte ett napp!

Kommentera

Äntligen verkar det fungera igen! Fjärde gången jag försöker mig på mete i år, kammat noll alla tidigare pass, men så i dag så fick jag upp två små mörtar i alla fall - kanske det börjar lossna nu!

Click image for larger version

Name:	liten_fisk.jpg
Views:	1
Size:	151,8 KB
ID:	1787030

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52