Insjömete på vintern - är det lönt? Eller när kan man börja igen på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insjömete på vintern - är det lönt? Eller när kan man börja igen på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Märker att mete kan göras på en helt annan nivå än jag tänker!
    Mete för mig är mest att man åker till sjön och sätter sig med sitt toppknutna gamla hederliga spö eller möjligtvis kastar ut ett flötmete eller bottenmete med mitt vanliga 8.6fots spinnspöt...
    Har en bit att köra till sjön, så att åka dit och mäska dagar i förväg är nog inte aktuellt dessvärre.
    Men tack för all tips!

Om vi går till del två av min originalfråga istället då - när börjar metet bli "bra" igen? Dvs. när börjar mört och sarv och de här fiskarna vakna till liv och vara aktiva?

Kommentera

Så fort isen gått ur sjön, kan solen börja värma upp vattnet vid de grunda belysta stränderna. Dit söker sig fiskarna för att det varmare vattnet aktiverar inte enbart dem utan även insektslarver och annat matnyttigt. Har du inte is på vattnet så är det de platser dit solen når ner under några timmar som är intressant. Platser där diken från jordbruksmarker mynnar ut har också varmare vatten och ofta går det upp småfisk i dem också även om sjön är isbelagd. Typiska skogsdiken kan ha kallare vatten eftersom träden skuggar.
      Platser av den typen är utmärkta platser att börja fiska på.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Gjorde ett försök idag, men inte ett liv.
        Testade först vid den lilla brygga där jag hade bra fiske under sommaren, och lånade sedan en båt och rodde runt och provade på lite olika ställen i sjön (som är väldigt liten), men det var helt dött.
        Börjar bli orolig över om det ens finns någon fisk kvar i sjön, kanske skarven som jag sett varit och tömt hela sjön...
        Har inte fått någon mindre fisk (mört, abborre etc.) över huvud taget sedan i oktober. Gädda har jag däremot lyckats ta ett par under november/december.

Håller alla tummar som finns att fiskarna bara är vinterslöa och gömt sig någonstans som jag inte hittar och att det fina fisket återvänder till våren/sommarne.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
          Gjorde ett försök idag, men inte ett liv.
          Testade först vid den lilla brygga där jag hade bra fiske under sommaren, och lånade sedan en båt och rodde runt och provade på lite olika ställen i sjön (som är väldigt liten), men det var helt dött.
          Börjar bli orolig över om det ens finns någon fisk kvar i sjön, kanske skarven som jag sett varit och tömt hela sjön...
          Har inte fått någon mindre fisk (mört, abborre etc.) över huvud taget sedan i oktober. Gädda har jag däremot lyckats ta ett par under november/december.

Håller alla tummar som finns att fiskarna bara är vinterslöa och gömt sig någonstans som jag inte hittar och att det fina fisket återvänder till våren/sommarne.
          Har du tillgång till båt så kan det likställas med vanlig ispimpel. Prova t ex vanlig vertikalpilk med maggot, släpp ner till botten och lyft upp någon decimeter. Sen är det bara att flytta runt med båten tills du hittar fisken. Så gör ju pimpelfiskarna fast på isen då förstås, de väntar inte många minuter på samma ställe. Mört och abborre ska du definitivt kunna få. Aborrfiske på vintern är aktivt.

När du väl fått någon mört eller mindre abborre så sätt den på en trekrok och sänke, släpp ned och vänta på gammelgäddan. Det går även att agna med dött bete, strömming eller fryst mört. Gäddfisket brukar vara mer stationärt så då får du nog rusta med kafftermos, varma kläder och mycket tålamod

Kommentera

Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
            Har du tillgång till båt så kan det likställas med vanlig ispimpel. Prova t ex vanlig vertikalpilk med maggot, släpp ner till botten och lyft upp någon decimeter. Sen är det bara att flytta runt med båten tills du hittar fisken. Så gör ju pimpelfiskarna fast på isen då förstås, de väntar inte många minuter på samma ställe. Mört och abborre ska du definitivt kunna få. Aborrfiske på vintern är aktivt.

Ja, så tänkte jag också, så förutom metspö (som jag agnat med majs för att försöka få mört om inte annat, maggots har jag inte tillgång till) hade jag med mig en enkel dropshot-rig med ett väldigt litet softbait för att se om jag kunde lura upp några abborrar på det sättet. Men inte heller det gav något. Nu är sjön iofs så väldigt grund (typ 1 meter eller så), så det är väl risk att man skrämmer bort fisken när man kommer med båten, även om jag försökte ro lugnt och glida in sista biten.

Kommentera

Det är bara att konstatera att efter oktober så blir det segare och segare att fånga fisk på mete , bäst har jag lyckats i rinnande vatten . Bra ställen brukar vara bakvatten helst med lite djup , id och färna brukar man kunna fånga även i väldigt kallt vatten . Jag tror inte , utan skriver av egen erfarenhet .
              "HalvDan var här"

Kommentera

Känner igen mycket av det som skrivs här om insjömete. Bor vid och fiskar mest i en sjö som helt saknar strukturer, ungefär som ett badkar med branter utefter långsidorna och lite mer långsluttande botten vid kortsidorna.

Här är det helt meningslöst att meta mört med flöte eller på botten under vintern och först när isen försvinner (om det nu är någon…) runt mars/april börjar det blir lönt igen. Först på botten en bit ut (5-7 meters djup) och då endast med maggot som bete, sedan framåt maj blir det riktigt bra med majs på kroken och sedan kommer flötmetet nära land igång på allvar framåt juni/juli för att sedan peaka under augusti vilket är bra och kul eftersom det är många kräftfiskare i Vättern som har ett omättligt behov av bete (sjön håller ett ohälsosamt stort antal stor mört så det är ren miljövård att decimeringsmeta bort dessa).

Sen mot slutet av september slutar majs att funka helt och det är maggot som gäller igen till framåt början av november och då dör mörtmetet ut fullständigt igen! Sjön håller väldigt bra med Abborre och pimpelfiske från båt och is funkar bra större delen av året men mete under de kalla delarna av året brukar vara ganska kasst. Även Ålmete är riktigt bra från början av maj till slutet av september men när vattentemperaturen går under 10-12 grader går dom i ide hela vintern.

Fiskar även någon gång ibland i en större å i trakten och är av uppfattningen att mete när det är lite kallare funkar bättre i rinnande vatten.
                Senast ändrad av Fonzie; 2018-01-02, 22:39.

Kommentera

Har du provat med mormyska från isen ? Iaf här hemma är det i det närmaste fiskgaranti med myska om det finns Mört i vattnet. På tävlingar där all fisk räknas består fångsten ofta till största delen av Mört då medelstorleken på dem ofta är större än på Abborre.

Kommentera

Tack för bra och detaljerad info!

Då jag inte är någon proffs-metare, utan mer "åk till sjön nån timme eller två och se om det nappar" så låter det absolut som om det är bättre att vänta tills maj!

Ska istället försöka luska ut varför jag inte lyckas alls med abborre heller, då det verkligen känns som det borde gå att fiska även på vintern, vilket visas med all tydlighet av pimpelfiske...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                      Ja, så tänkte jag också, så förutom metspö (som jag agnat med majs för att försöka få mört om inte annat, maggots har jag inte tillgång till) hade jag med mig en enkel dropshot-rig med ett väldigt litet softbait för att se om jag kunde lura upp några abborrar på det sättet. Men inte heller det gav något. Nu är sjön iofs så väldigt grund (typ 1 meter eller så), så det är väl risk att man skrämmer bort fisken när man kommer med båten, även om jag försökte ro lugnt och glida in sista biten.
                      Jag har faktiskt provat lite med små jiggar och annat från isen men har aldrig fått något. Men som Jester Burk skrev, testa mormyska. Testa även små balansare eller vanlig vertikalpirk. Har ingen aning om varför men på vintern så är det ofta de här jättesmå betena som gäller. Får till och med enstaka gäddor på mormyska och pirk på pimpelspöt, vilket iofs brukar sluta med att grejerna är borta sen. En bra grej med pimpelgrejer är att de kostar nästan inget.

Nu är allt jag skrivit här väldigt teoretiskt eftersom jag aldrig båtfiskat på vintern, isen ligger nämligen tjock på vintern i mina trakter, men det skulle faktiskt vara kul att se om pimpelgrejerna funkar från båt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 882 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37