Insjömete på vintern - är det lönt? Eller när kan man börja igen på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insjömete på vintern - är det lönt? Eller när kan man börja igen på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Insjömete på vintern - är det lönt? Eller när kan man börja igen på våren?

Metade en hel del i somras och fick en hel del småabborre, lite mört och en sarv. Men mot oktober till kändes det som det började gå rejält mycket trögare, och jag skiftade istället till att spinnfiska efter gädda på mina pass.
    Men börjar bli lite sugen på att meta igen, men är det lönt att försöka meta nu? Har lite svårt att få tag på mask, så några abborrar lär det inte bli utan, jag tänkte i så fall agna med majs eller bröd och rikta in mig på mört och kanske sarv om jag har tur .
    Dessvärre antar jag att även dessa arter är tröga och slöa och har gått och ställt sig och tjurar någonstans i sjön, så är det ens lönt att försöka nu?
    Om inte, när på våren kan det tänkas komma igång igen (är i södra Sverige)? April?

Maggot borde väl finnas hos de flesta redskapshandlarna ? Och fjädermygglarver funkar när fisket är riktigt trögt, fast de kan vara svårare att få tag i. Fiskeplatser är svårt att säga något om utan lokalkännedom, men en båthamn kan vara värd ett försök, eller vid ett varmvattenutsläpp(med varmvatten menas några grader över noll).

Kommentera

Har suttit och googlat och läst nu nån timme, och det känns som konsensus är att mete efter dessa fiskar gör sig bäst under sommarmånaderna, vilket dessvärre stämmer med mina erfarenheter av att det började gå sämre på hösten. Blir till att vänta.
      Fan, är ju sugen på att försöka fiska abborre också, men det är ju tydligen också som bäst på sommaren.

Kommentera

Du får börja pimpla abborre när isen har lagt sig
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Insjömete är svårt så här års. Fisken går ut på djupare vatten och blir mer statisk. Men det går. Dock behöver du båt eller att det ligger is på sjön för du behöver finna var den står.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
            Har suttit och googlat och läst nu nån timme, och det känns som konsensus är att mete efter dessa fiskar gör sig bäst under sommarmånaderna, vilket dessvärre stämmer med mina erfarenheter av att det började gå sämre på hösten. Blir till att vänta.
            Fan, är ju sugen på att försöka fiska abborre också, men det är ju tydligen också som bäst på sommaren.
            Prova mete i Nissan istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
              Du får börja pimpla abborre när isen har lagt sig
              Ja, när (eller kanske mer korrekt här nere "om") det blir is hade jag tänkt köpa en isborr och pimpelset och prova på det. Är dock lite tveksam till om det kan ge något, för abborrarna verkar vara puts väck från "min" lilla sjö. Senast jag fick en var 15:e oktober. Har iofs. mest riktat mig på gädda sedan dess, men några försök med spinnare och jigg efter abborre har jag kört och inte ett nafs har det blivit.

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
              Insjömete är svårt så här års. Fisken går ut på djupare vatten och blir mer statisk. Men det går. Dock behöver du båt eller att det ligger is på sjön för du behöver finna var den står.
              Ja, det känns som det blir betydligt mer svårfiskat på vintern. Får sitta och dagdrömma om fina sommardagar och flöte som guppar i solglittrande vatten några månader till helt enkelt!

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Prova mete i Nissan istället.
              Nissan är ju väldigt nära för mig, men jag har faktiskt aldrig provat att fiska där. Känns som regler och priser bara är anpassade efter "finfiske" efter lax. 160 spänn för en dags fiskekort känns ju rätt dyrt om man bara vill sätta sig någon timme och meta lite... Dessutom går det inte ens att köpa fiskekort nu, utan det är endast under laxsäsongen mars-september.

Kommentera

Om du har öppet vatten i din lilla sjö, kan du självfallet meta där men resultatet kan bli skralt. Är det viktigt att få något på kroken och inte enbart sitta och filosofera en stund, kan det vara lämpligt att förbereda ditt fiskeställe en aning mera än du gör sommartid. För det behövs en analys och en strategi.

Det första är att du vill ha fisk och då bör du fiska där fisken finns. Var fisken finns i sjön är du inte på det klara med i dagsläget men det går ju att förbättra sina möjligheter.

Som du vet brukar de mot mete svårt hemfallna fisketokarna skaffa sig fiskeplatser där de matar fisken. De mäskar upp ett ställe och dit kommer sedan födosökande fisk. Platser där fiskarna finner ofta något att äta minns de. Vad du bör göra är alltså att försöka hitta en plats som du har lätt att komma till och dit ska du försöka locka fisken genom att mäska med något fisken äter och uppfattar doften av på långt avstånd. Där har du din strategi. Mäska och använd samma typ av bete som du mäskat med.

Har fisken vant sig vid att hitta mat på ett särskilt ställe kommer den att stanna i dess närhet. Är fisken proppmätt är den svår att truga. För att slippa att sitta och fresta fiskar, vilka har magarna fulla av senaste matningen, gör du ett längre uppehåll så de hinner äta upp allt och bli lite sugna igen till dess du kommer med metspöna i högsta hugg och kalaset kan börja. Använd såna beten som du haft som extra godsaker i mäsken.

Vad ska du då använda? Majs fungerar definitivt men är inte helt gratis. Maggot är superbt att använda som bete men dyrt att mäska med, Räkskal har mycket doft.

I min hemsjö fanns förr en man som fiskade gädda med sax. Han behövde då betesfisk och den fick han henom att ha mörtstugor ca 20m från land. I den sjön är bottnen dyig och rätt plan. Dupet ca 3m. För att lura in mörtarna i stugorna satte han stabbig havregrynsgröt innanför mörtstugans ingångar och betesfisken gick i fällan.

Min tanke är att du regelbundet med någon dags mellanrum kastar ut ett par tennisbollstora grötklumpar på den platsen du tänkt meta på. Du kan blanda i majskon och spadet från majsbuken i gröten. Det går även att spetsa doften med lite godsaker från kryddhyllan. Anis är en klassisk doft, räkskal ska man inte förakta heller och en matsked honung i gröten sätter också goda dofter.

Så min taktik skulle alltså bli att jag först utser en fiskeplats som jag lätt kan komma till när det är vinter. Intill den mäskar jag lite glest upp en en sträcka åt bägge sidor om platsen men satsar det mesta på det ställe jag ska fiska vid. De mindre klumparna, i storlek som pingisbollar ungefär, vilka ligger ute på sidorna, fungerar som reklam för det stora grötkalaset på min fiskeplats men när du kommer och är fiskesugen är det inte gröt som serveras utan nu är det krok med passande bete på. Mäskklumparna kastar du i när du lämna stället.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Visst går det att meta så här års. T.ex. mört och abborre är ju vinteraktiva fiskar.

2-3 maggot på liten krok och ett långkastande feederspö med känslig topp så går det att kasta och leta upp fisken.
                  Sen kan man kasta till stället det nappade på (genom att t.ex. ”clippa upp”) med en liten feeder med mäsk (helst få beten i eller inga alls utan en stark doft).

Edit: Vissa vintrar har jag haft riktigt bra mörtfiske i Rönne å. Gällde att hitta djuphålor och fiska i branten.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-30, 21:03.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kanske bottenmete funkar bättre så här års?
                    Det är stationärt, vet eller kan man gissa sig till djupare partier i både stilla och strömmande vatten så samlas det nog fisk där.
                    Bete kan vara majs od för vitfisk, maggot för vitfisk, abborre, fiskstrimlor från strömming eller nors ed abborre, lake och gös mm.
                    Det är bara att testa!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 878 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76